Dvě třetiny učitelů se nezabývají moderními dějinami. Žáci by se jim chtěli věnovat více

Výuka moderních dějin v českých školách je podle většiny žáků základních a středních škol nedostatečná a chtěli by na ni mít více času. Asi sedmdesát procent dětí uvedlo, že jim dějepis pomáhá porozumět dění ve světě. O nejnovější historii a soudobých problémech ale nepředávají vědomosti dvě třetiny učitelů dějepisu. V testu z moderních dějin uspěla necelá polovina studentů prvního ročníku středních škol, řekl ústřední školní inspektor České školní inspekce (ČŠI) Tomáš Zatloukal.

Testování se loni na podzim zúčastnilo zhruba šestadvacet tisíc učňů a studentů z 353 středních škol. Dotazníky ve školním roce 2021/2022 vyplnilo asi pětadvacet tisíc mladých lidí a asi tisíc učitelů dějepisu ze základních a středních škol.

„Učitelé dějepisu dospějí v devátém ročníku nejčastěji do 90. let 20. století, případně do roku 1989. Jen pětina z nich dovede výuku dějepisu do prvního desetiletí 21. století, do současnosti dospěje s výukou dějepisu přibližně čtrnáct procent učitelů. Neuspokojivé je, že nejnovější dějiny a soudobé problémy žákům nepředávají dvě třetiny učitelů,“ uvedla ČŠI.

Výsledky testů podle Zatloukala nejsou příliš optimistické. Průměrná dosažená úspěšnost v testu byla 46 procent. Nejvyšší úrovně dosáhlo 45 procent z 6966 studentů gymnázia, šestnáct procent z 13 275 studentů z maturitních oborů a čtyři procenta z 5654 žáků učebních oborů. Naopak 53 procent učňů, kteří se testování zúčastnili, test nezvládlo. „Pouze pětina žáků dosáhla nejvyšší úrovně, tedy žáci byli schopni řešit komplikované úlohy,“ okomentoval Zatloukal.

12 minut
Česká školní inspekce o výuce moderních dějin
Zdroj: ČT24

V Událostech, komentářích přiznal Zatloukal, že považuje za velký problém, jak slabé povědomí nejen o moderních dějinách mají učni. „Těchto slabých výsledků dosahují nejen v tématech moderních dějin, ale i ve finanční gramotnosti, čtenářské, matematické a další, a vstupují z věkové kohorty svých spolužáků jako první do pracovního procesu. Nejsou na pracovní život ani svůj osobní vůbec připraveni,“ poukázal.

Aprobovaní učitelé na moderní dějiny dbají více

Podle inspekce v hodinách dějepisu převládá takzvaná frontální výuka, tedy výklad učitele před žáky ve třídě. Tato výuka podle inspekce nedovoluje kvalitnější organizaci hodin s vyšším zapojením žáků do výuky. Výklad používá 83 procent z 393 dějepisářů na základních a 87 procent z 611 učitelů historie na středních školách. Překážkami ve výuce dějepisu jsou podle učitelů na základních školách zejména administrativa či nedostatečná motivace žáků v hodinách. Motivaci podle inspektorů ovlivňuje vedle nezájmu žáků i nadužívaní frontální výuky.

Aktivizační metody jako skupinovou výuku, exkurze a besedy s pamětníky do hodin zahrnuje zhruba polovina pedagogů základních a dvě pětiny učitelů středních škol.

Rozdíly ve výuce a jiné pohledy na cíle dějepisného vyučování inspektoři zjistili mezi aprobovanými a neaprobovanými učiteli historie. Pedagogové bez aprobace častěji požadují, aby žáci znali fakta o historii. Aprobovaní naopak více dbají na to, aby žáci argumentovali a uměli vyhledávat a analyzovat informace. Zároveň podle inspektorů aprobovaní učitelé dějepisu častěji považují moderní dějiny za prioritu dějepisného vzdělávání a uvádějí, že by se měly učit i na úkor starších období více.

Cíl učitelů: aby žák uspěl u přijímaček?

O tom, že by se měla výuka významně změnit, se hovoří již léta. Ambicí podle Zatloukala je, co nejvíce propojit jednotlivé předměty, odstranit souběžné výklady základů o tomtéž, a naopak vzájemně navazovat a ušetřit čas na aktivity, z nichž žáci látku snáze pochopí.

Že to tak není, je podle ústředního školního inspektora zejména tím, že hlavním cílem většiny učitelů je, aby jejich žáci uspěli u přijímacích zkoušek. „Školy jsou tlačeny k tomu, aby kvantitativně prošly všechna témata, ale bez prostoru pro to, aby ho žáci dobře pochopili a uměli s ním pracovat. (…) Máme jednotnou přijímací zkoušku, která má svůj obsah. Ten významně ovlivňuje to, jak vzdělávání ve školách probíhá. A rodiče hodnotí učitele podle toho, jak jejich děti uspěly v přijímacích zkouškách,“ shrnul.

Podle inovátora vzdělávání Mikyho Škody je způsob výuky i výsledkem toho, že učitelé zkrátka učí tak, jak jsou od malička zvyklí, že se vyučuje. „Jeden z problémů je, že jsou učitelé různé věkové skupiny, a do čeho se člověk narodí, to mu přijde normální,“ poukázal.

16 minut
Události, komentáře: Vyučovat moderní dějiny se školám stále nedaří
Zdroj: ČT24

Dějepis+ končí

Ve snaze proměnit a obohatit metody výuky moderních dějin vznikl projekt Dějepis+, za nímž stojí odborníci z Ústavu pro studium totalitních režimů a Národního pedagogického institutu (NPI). Ministerstvo školství ale dříve informovalo, že projekt letos skončí. Výuku dějepisu na všech základních školách by měly změnit nové učební programy, které NPI připravuje. Podle dříve platného harmonogramu ministerstva školství měly změny platit v některých školách od září 2024, podle nového plánu resortu to bude o rok později. 

8 minut
Studio ČT24: Prezident Asociace ředitelů základních škol Zajíc o vyučování moderních dějin
Zdroj: ČT24

Žáci, jejichž učitelé program Dějepis+ využili, jej vesměs považují za přínosný. Součástí hodin nebyl jen prostý výklad, ale i výuka se zapojením počítačů nebo různých ukázek. „Dělali jsme takové živé obrazy, třeba na Jindřicha VIII. jsme dělali scénky,“ vylíčila žákyně základní školy v Přerově nad Labem Klára Tomášková.

Její učitelka Olga Kovaříková považuje za velký přínos Dějepisu+, že jí umožnil shromáždit materiály pro nový způsob výuky historie. „Nebýt Dějepisu+, kde se sdílejí materiály, žádná platforma s kvalitními materiály není,“ podotkla.

Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) ujistil, že některé součásti Dějepisu+ se přenesou i do nových programů. „Připravujeme (…) plán postupu na kurikulu středních škol. Velmi rádi bychom využili část lidí a této zkušenosti,“ uvedl. Také podle ředitele Národního pedagogického institutu Ivo Jupy se budou „některé formy dál využívat v dalších projektech“.

3 minuty
UDÁLOSTI: Výuka moderních dějin je podle většiny žáků nedostatečná
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
před 10 mminutami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 9 hhodinami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 9 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 10 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 19 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 21 hhodinami

Kaligrafie, háčkování či výroba svíček. Zájem o ruční dovednosti stoupá

Od digitálního světa se někteří mladí lidé vracejí k ručním dovednostem. Například ke kaligrafii, háčkování nebo ručnímu šití. Zájem o takové kurzy podle oslovených organizátorů roste. Vyhledávají je hlavně mladí lidé, maminky s dětmi, ale i firmy – jako benefity pro své zaměstnance.
před 22 hhodinami
Načítání...