Dodavatelé energií začali zohledňovat příspěvek přes takzvaný úsporný tarif. Část z nich už o tom odběratele informuje pomocí SMS, e-mailů nebo dopisů. Přestože je úsporný tarif automatický, řada lidí se teď dotazuje, jestli kvůli němu mají něco dělat, případně nerozumějí formě této podpory. Informační linky energetických společností jsou tak zcela vytížené.
Dodavatelé energií začínají zohledňovat úsporný tarif. Na infolinky míří mnoho dotazů
Podporu od státu promítnou dodavatelé energií do nejbližších záloh a automaticky je o příslušnou částku sníží. Domácnosti tak podle spotřeby dostanou od dvou do tří a půl tisíce korun. Oznámení o příspěvku postupně rozesílají všechny energetické společnosti a do záloh je pak automaticky započítají hned od října.
„Klientům už jsme zohlednili státní příspěvek a můžou to vidět ve svém energetickém portále nebo na naší mobilní aplikaci,“ uvádí vedoucí komunikace společnosti E.ON Martina Slavíková.
Během příštího týdne bude informace o úsporném tarifu rozesílat rovněž společnost Pražská energetika, pomocí SMS, dopisů a e-mailů se zákazníky o podpoře komunikuje i innogy.
Kritici ale říkají, že příspěvek je příliš plošný a dostanou ho tak i lidé, kteří to vůbec nepotřebují. „Řešit podobnou situaci plošnými dávkami bez ohledu na sociální potřebnost, bez ohledu na konkrétní situaci domácností je prostě špatně. Ty peníze se bez většího rozmyslu rozeslaly na všechny strany a nevyhnutelně to muselo dopadnout tak, že jdou i tam, kam by asi nikdo býval nechtěl,“ myslí si hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil.
Souhlasí s ním například opoziční poslanec Martin Kolovratník (ANO). „Je to plošné, to znamená bude to drahé a v některých případech zbytečné ,“ uvedl pro ČT.
Naopak ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) podporu hájí. „Buď platí jedno, nebo druhé. Opozice si neumí vybrat, říká, že je to málo, pak řekne, že je to ještě moc plošné, tak jako nejde to dohromady,“ oponuje mu.
Na úsporný tarif půjde ze státní kasy asi padesát miliard korun. „Rozhodnutí jsme udělali, aby to bylo rychlé, nemuselo se o to žádat a nikdo nemusel procházet majetkovým testem. V první verzi úsporného tarifu jsme postupovali velmi podobnou cestou, jako byl energetický voucher v Rakousku nebo ve Francii,“ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN).
Podpora, která je určená domácnostem, tedy klientům, kteří mají uzavřenou smlouvu s dodavatelem elektřiny, se nevztahuje na tarif pro dobíjení elektromobilů ani na chalupy nebo chaty. A nedosáhnou na ni ani firmy.
Vytížené informační linky
Přestože je úsporný tarif automatický, řada lidí se teď dotazuje, jestli kvůli němu mají něco dělat, případně nerozumějí formě této podpory. Informační linky energetických společností jsou tak v posledních týdnech značně vytížené.
Do pražského call centra společnosti PRE volají denně stovky lidí. „Třicet procent příchozích hovorů, které všichni naši operátoři řeší, směřuje právě k úspornému tarifu a lidé se ptají, kdy jim ty peníze přijdou a kdy budou připsány,“ přibližuje mluvčí firmy Karel Hanzelka.
Dodavatelé energií všechno vyřídí sami a bez asistence zákazníků. Klienti, kteří mají možnost sledovat zákaznické účty on-line, na nich už většinou úsporný tarif vidí zaúčtovaný. Úsporný tarif dodavatelé rozpočítají do následujících měsíců. Mohou s ním i umořit případný nedoplatek. Úpravu záloh i plateb udělají sami dodavatelé.
„V případě, že se jedná o SIPO, že se jedná o inkaso, tak my to snížení provedeme automaticky. Pokud má zákazník trvalý příkaz, tak je potřeba, aby si trvalý příkaz změnil,“ vysvětluje mluvčí ČEZu Roman Gazdík. Ani když klienti trvalou platbu neupraví a budou posílat stejně vysoké zálohy na elektřinu dál, o úsporný tarif nepřijdou. Dodavatelé ho zohlední při ročním vyúčtování.