V noci dělníci odstranili poslední omezení. Oprava dálnice D1 po devíti letech skončila

Po devíti letech stavebních prací skončila v noci na sobotu modernizace dálnice D1. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opravilo celkem 160 kilometrů nejstarší české dálnice. Přestavba přišla na 24 miliard korun. Dokončení prací bylo původně naplánováno na polovinu října. Úplně první plán před začátkem modernizace hovořil o roku 2018, stavba tak nabrala tříleté zpoždění. Některé práce se budou ještě dodělávat.

Ačkoli ŘSD formálně ukončí opravy dálnice v sobotu, poslední dopravní omezení odstranili dělníci u Měřína na Vysočině kolem půlnoci. Úseky Velký Beranov – Měřín a Devět křížů – Ostrovačice byly téměř poslední, kde řidiči museli ještě zpomalovat. Zbývá ještě omezení na sto kilometrů za hodinu na mostě Šmejkalka ve středních Čechách, který ale silničáři z modernizace vyřadili a opraví ho až později.

Na opravu dálnice ŘSD přistoupilo z důvodu, že byla na mnoha místech popraskaná, objevovaly se velké mezery mezi jednotlivými panely. Zpoždění stavby podle ŘSD způsobily například ekologické organizace, které s pracemi nesouhlasily. Podle ŘSD byly problémy například i s některými technickými záležitostmi, při jednáních s obcemi nebo některými vlastníky okolních pozemků.

Dlouholetá oprava D1 v sobotu skončí (zdroj: ČT24)

Dálnice D1 je po rekonstrukci rozšířená o tři čtvrtě metru v obou směrech. To by mělo přispět k plynulejší dopravě například v případě nehod. Komunikace je nově i oplocená, to znamená, že se na ni nedostane zvěř. 

Silničáři opravili i 95 mostů a 35 nadjezdů, dále mimoúrovňových křižovatek, středního dělicího pásu dálnice, kanalizace a několika odpočívek. Doplněna byla telematická zařízení a v celé délce byl položen optický kabel. „Jednalo se o největší a z pohledu organizace postupu výstavby nejnáročnější projekt, který kdy Ředitelství silnic a dálnic realizovalo,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

ŘSD kvůli rekonstrukci D1 vypsalo 21 zakázek, kvůli třem z nich nyní vede soudní spory. Největší problémy vznikly na úseku 12 u Humpolce. ŘSD na konci roku 2018 odstoupilo od smlouvy s původními zhotoviteli oprav 14 kilometrů dlouhého úseku, se stavebním sdružením v čele s firmou Geosan. Podle úřadu stavební firmy neplnily pokyny a stavba nabrala výrazné zpoždění. ŘSD vypsalo na opravy úseku následně soutěž, rekonstrukci pak dokončila Skanska.

Opravdu konec?

I když oprava dálnice D1 oficiálně končí, stavební stroje z ní zatím úplně nezmizí. Bude ještě potřeba dodělat několik věcí, například přechody pro zvěř. Tyto práce by však už významně do provozu zasáhnout neměly. Odložená oprava mostu Šmejkalka by měla začít v roce 2022 nebo 2023 a omezení se bude týkat úseku o délce asi jednoho kilometru.

Příští rok má začít i rozšiřování na šest pruhů okolo Brna od 182. kilometru po 210. kilometr, kde se odpojuje silnice E50 na Slovensko. Práce potrvají několik let. První rozšiřovaný úsek bude mezi 194. a 196. kilometrem. Důvodem je velký provoz na této části dálnice.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl upřesnil, že poslední dopravní omezení na opravovaném úseku dálnice pracovníci odstraní v noci na sobotu na Vysočině, mezi Velkým Beranovem na 119. kilometru a Měřínem na 134. kilometru.

Problémy opravených úseků

Někteří řidiči se obávají, že i když je dálnice D1 oficiálně opravená, bude i nadále docházet k problémům. Nepříjemnou zkušenost měli motoristé například v září letošního roku na Benešovsku, kde musela stavební firma znovu rozkopat úsek, který vydržel opravený jenom rok. Objevily se na něm praskliny. 

Mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková tehdy uvedla, že stavbaři dodrželi všechny technologické postupy. Podle ní byl dramatický výkyv teplot, trhliny údajně způsobil vymetací stroj.