Čeští pivaři letos vypili o zhruba půl piva týdně méně. Týdenní spotřeba se snížila na 7,7 velkých piv, ženy vypily 2,2 piva týdně. Vyplývá to ze zářijového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění, který na tiskové konferenci zveřejnil sociolog Jiří Vinopal.
Češi brzdí v pití piva. Průměrný muž už si dá týdně méně než osm „kousků“
Češi jsou podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven ve světě stále první v konzumaci piva, loni ho vypili 143 litrů na hlavu. Dlouhodobě ale spotřeba piva u mužů klesá, ještě roce 2007 činila podle průzkumu 9,5 piva týdně. U žen v posledních letech mírně rostla, ale v letošním roce také zamířila níž.
Hrdost na to, že Češi vypijí nejvíc piva na světě, pak letos cítila přibližně třetina mužů a desetina žen. Naopak stud cítí desetina mužů a čtvrtina žen. Hrdost se podle Vinopala v národě zvyšuje ve chvílích, kdy je ve společnosti odpor vůči evropské nebo světové integraci.
- 2016
muži - 7,7 půllitru za týden
ženy - 2,2 půllitru za týden - 2015
muži - 8,3 půllitru za týden
ženy - 2,5 půllitru za týden - 2014
muži - 7,8 půllitru za týden
ženy - 2,3 půllitru za týden - 2013
muži - 7,6 půllitru za týden
ženy - 2,3 půllitru za týden - 2012
muži - 7,7 půllitru za týden
ženy - 2,2 půllitru za týden
Chuť nad cenou
Pivo v Česku pije dlouhodobě devět z deseti mužů a nadpoloviční většina žen. Pro největší podíl konzumentů je při výběru piva důležitá chuť, pro více než polovinu cena. Skupina lidí, která deklaruje, že chuť je důležitější než cena, podle Vinopala roste.
„Určité části obyvatelstva určitě koukají na cenu, ale hlavně jde u českých pivařů o plnost piva a kvalitu, a to je dané technologií, kterou se pivo v České republice vyrábí,“ podotkl emeritní sládek Ivan Chramosil.
Největšími konzumenty jsou muži mezi 30 a 59 lety, v posledních dvou letech se jim přiblížila skupina mužů nad 60 let. „U žen najdeme nejvíce konzumentek rovněž ve středním věku, ale již třetím rokem sledujeme patrný nárůst množství piva konzumovaného nejmladšími ženami ve věku 18 až 29 let,“ řekl Vinopal.
Ve chvíli, kdy si nemůžou dát Češi normální pivo, po nealkoholické variantě sáhne 48 procent mužů a pětina žen.
I když od začátku tisíciletí spotřeba piva v Česku klesá, snížení je podle Vinopala proti růstu v 50. letech minulého století minimální. Konzumace je tak podle něj přibližně stejná od roku 1970.