České Velenice – Řidiči, kteří chtějí s kamionem projet Rakouskem, nemohou nadále používat většinu jihočeských hraničních přechodů. Hned za hranicemi ve Slavonicích, Nové Bystřici, Halámkách a Českých Velenicích umístily dolnorakouské úřady značky zakazující vjezd tranzitujícím nákladním vozům. Výjimku mají ty, jejichž cesta začala jižně od české dálnice D5, resp. D1. V Nových Hradech je potom vjezd nákladních vozů do Rakouska zakázán bezvýhradně. Hejtmanství zdůvodnilo zákaz tím, že řidiči se jízdou po menších silnicích pouze snaží objet rakouské i české dálnice a vyhnout se mýtu.
Kamiony nesmějí do Dolního Rakouska
Proti uzavírce přechodů protestují silniční dopravci. Proti postupu Dolního Rakouska podali stížnost Evropské komisi. Dopravci považují opatření za ránu pod pás. „Naprosto to odporuje pravidlům Evropské unie o volném pohybu osob a zboží,“ vysvětlil mluvčí sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
Dolnorakouský hejtman Josef Pröll o přípravě uzavírek informoval v květnu, zdůvodnil je tím, že se řidiči, kteří dosud jezdili přes menší jihočeské přechody, snažili vyhnout dálnici A5, případně jiným dálničním tahům, a poplatkům spojeným s průjezdem po nich. „Jedná se zhruba o 300 kamionů denně, které přijíždějí ze směru Praha a Drážďany a na Bratislavu a Vídeň nejedou po dálnicích, ale po silnicích nižší třídy,“ upřesnil Friedrich Zibuschka, ředitel dolnorakouského dopravního odboru.
Umístění zákazových značek však bylo pro řadu lidí překvapení – kromě samotných řidičů také pro starosty příhraničních jihočeských obcí. „V první řadě jsem si myslel, že se jedná o recesi,“ podotkl starosta Nové Bystřice Vladimír Bláha. Dolní Rakousko opomnělo oficiálně informovat i jihočeský krajský úřad. Kraj proto požádal svůj protějšek o vysvětlení.
Značky, které jsou vybaveny betonovými základy, aby na ně řidiči nenajížděli, umístilo Dolní Rakousko k hranicím zkušebně do prosince. Už teď ale počítá s tím, že na svém místě zůstanou natrvalo.