U východomaďarského Debrecínu začíná stavba obří továrny na baterie pro elektromobily. Je to čínská investice za víc než sedm miliard eur. Maďarsko doufá, že se díky ní stane globálním producentem lithium-iontových baterií v době, kdy svět přechází na elektromobily, aby omezil emise skleníkových plynů. Projekt má ale řadu odpůrců.
V Maďarsku vzniká čínská megatovárna na baterie. Odpůrci se bojí ztráty vody či vlivu Pekingu
Jen kousek za předměstími Debrecínu, na dvou stech dvaceti hektarech úrodné dunajské pánve, jsou v plném proudu terénní práce. Vyrůstá tam obří čínská továrna na baterie elektromobilů. „To je pokrok, to je budoucnost, opravdu? Zalévat přírodu betonem, když víme, jak znečišťující bude továrna?“ stěžuje si obyvatelka sousední obce Eva Kozmová.
Matky z okolí organizují protesty, během kterých upozorňují na hrozící ztrátu ornice či na obrovské množství vody, kterou bude megatovárna potřebovat na chlazení. Jde o stejný objem pitné vody jako využívá Debrecín, druhé největší maďarské město. Okolní nížiny se přitom mění v poušť. Za loňských veder uschla v Maďarsku pětina zemědělské produkce.
„Ta továrna bude pro naši ekonomiku přínosem jen jednou, teď, když se staví. A konec. Potom už to bude jen čínský byznys. Maďarská ekonomika s tím nebude mít nic společného,“ míní aktivistka a obyvatelka z okolí chystané továrny Eniko Pasztorová.
Vláda mluví o jedinečné příležitosti
Vláda v Budapešti je přesto přesvědčena, že ambice Evropské unie ukončit do dvanácti let výrobu aut se spalovacími motory jsou jedinečnou příležitostí stát se lídrem ve výrobě baterií. Zapadá do její strategie zásobovat zahraniční automobilky Audi, BMW a Mercedes-Benz, které v Maďarsku působí.
„Moderní čínské investice hrají obrovskou roli v udržení maďarské ekonomiky na cestě růstu. Proto budeme nadále podporovat čínské investice v Maďarsku,“ prohlásil maďarský ministr zahraničí Péter Szijjártó.
Kritikům vadí čínský vliv či nejasný dopad na životní prostředí
Kritici investici považují za nástroj k posílení postavení Číny ve střední Evropě a k prohloubení závislosti na cizích automobilkách. Daňové pobídky pro čínskou společnost opozice označuje za nepřiměřeně vysoké.
„Jsou to v podstatě montovny, a ty odsud odvádějí zisky. Je také typické, že nedávají práci Maďarům, ne místním, ale zahraničním pracovníkům,“ kritizuje projekt Laszlo Lorant Keresztes, předseda parlamentního Výboru pro udržitelný rozvoj.
Spokojeni nejsou ani ekologové. Snížit emise přechodem na elektromobily je podle nich sice chvályhodné, chybí ale podle nich studie celkových dopadů továrny na životní prostředí.