Provoz dopravních letadel Airbus A320 se vrací k normálu. Aerolinky musely urychleně odstranit problém se softwarem, jak jim to v pátek nařídil výrobce těchto letadel. Problémy v sobotu narušovaly leteckou dopravu v Evropě i v Asii, ohroženy ale byly i cestovní plány lidí ve Spojených státech. V Asii tvoří stroje Airbus A320 páteř regionální letecké dopravy, zejména v Číně a v Indii, kde ekonomický růst umožnil cestovat letadlem milionům lidí.
Nutnost bezodkladně vyměnit software se týkala přibližně šesti tisíc letadel, což představuje více než polovinu světové flotily tohoto evropského výrobce. Francouzský ministr dopravy Philippe Tabarot podle BBC uvedl, že výměna „šla velmi hladce“ u více než pěti tisíc strojů a že jich zbývá už méně než sto, které potřebují úpravu.
Dokončení aktualizací softwaru už například oznámila největší indická letecká společnost IndiGo nebo americká společnost American Airlines, která je největším provozovatelem strojů A320. „V poledne centrálního času (19:00 SEČ) už nebylo potřeba aktualizovat software žádného z 209 letadel, kterých se úpravy týkaly,“ uvedla podle serveru CNBC firma.
Airbus oznámil, že analýza nedávného incidentu ukázala, že intenzivní sluneční záření může u těchto letounů poškodit údaje důležité pro fungování letového řízení. Letečtí regulátoři po celém světě následovali příkladu Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) a dali dopravcům pokyn vyřešit problém se softwarem dřív, než letadla opět vzlétnou.
Právě to zřejmě pomohlo odvrátit nejhorší možný scénář, takže počet zpožděných letů v Asii a v Evropě byl v sobotu jen omezený. Zhoršení zaznamenali i lidé ve Spojených státech.
„Není to tak chaotické, jak si někteří lidé myslí,“ míní nezávislý analytik odvětví letecké dopravy Brendan Sobie, který se zaměřuje na Asii. Dodal, že letecké společnosti vždy počítají s tím, že provoz může být něčím narušen, a tomu se i přizpůsobují. „Krátkodobě to ale problémy způsobuje,“ řekl ke zpožďování spojů.
Letů největší české letecké společnosti Smartwings se mimořádná kontrola letounů Airbus nedotkla, informovala mluvčí společnosti Vladimíra Dufková. Na linkách Smartwings tyto stroje nelétají. Na pražském letišti Václava Havla podle jeho mluvčí Denisy Hejtmánkové zpozdilo opatření Airbusu v pátek večer jeden let společnosti Finnair do Helsinek.
Potíže v Asii
Airbus v sobotu podle zdrojů z odvětví začal aerolinkám sdělovat, že u některých letadel bude úprava méně náročná, než se předpokládalo, uvedl Reuters. V méně případech by měla být nutná výměna dílů, naopak stačit by měla aktualizace softwaru. Vedoucí pracovníci v odvětví ale i tak uvádějí, že náhlý požadavek na změnu součástek je vzácným a potenciálně nákladným problémem v době, kdy je údržba letadel po celém světě náročná kvůli nedostatku pracovních sil i dílů.
Na celém světě je v provozu přibližně 11 300 letadel rodiny A320, včetně 6440 v základním modelu. Oprava zahrnuje především návrat k dřívějšímu softwaru a přestože jde o relativně jednoduchý zásah, je nutné úpravu dokončit dřív, než budou moci letadla znovu létat. Například maďarská nízkonákladová letecká společnost Wizz Air v sobotu brzy ráno uvedla, že aktualizaci softwaru přes noc provedla u všech dotčených letadel. Žádné další potíže či narušení provozu dopravce neočekává.
Největší japonská letecká společnost ANA Holdings musela zrušit 65 letů a upozornila, že narušení jejího provozu může pokračovat i v neděli. ANA a její dceřiné společnosti, jako je Peach Aviation, provozují nejvíce letadel Airbus A320 v Japonsku. Její hlavní konkurent, společnost Japan Airlines, má převážně flotilu letadel Boeing a model A320 neprovozuje.
Jihokorejské ministerstvo dopravy uvedlo, že upgrade softwaru u 42 letadel by měl být dokončen do nedělního rána. Tchajwanský úřad pro civilní letectví nařídil aerolinkám provést inspekce a údržbu. Odhaduje se, že zasaženy jsou zhruba dvě třetiny ze 67 letadel A320 a A321 provozovaných leteckými společnostmi na Tchaj-wanu.
Incident v Mexiku
Největším provozovatelem letounů A320 je americká společnost American Airlines, podle které 340 z celkového počtu 480 těchto letounů vyžadovalo odstranění problému.
Incidentem, který nečekanou akci spustil a o kterém se zmiňuje Airbus, je míněn let 1320 společnosti JetBlue z mexického letoviska Cancún do amerického Newarku. Letadlo Airbus na této lince 30. října nouzově přistálo v Tampě na Floridě po problému s řízením letu a náhlém prudkém poklesu letové hladiny, což přimělo americký Federální úřad pro letectví (FAA) zahájit vyšetřování. Na palubu po přistání vstoupili zdravotníci, kteří vyšetřili cestující a členy posádky. Podle médií následně převezli 15 až 20 lidí s lehkými zraněními do místních nemocnic.


