Začala modernizace železniční trati z pražských Vysočan do Mstětic. Práce potrvají čtyři roky, po nich vlaky zrychlí až na 160 kilometrů za hodinu a vznikne také nová zastávka Rajská Zahrada, která obslouží sídliště Černý Most a umožní přestup na metro na stejnojmenné stanici.
Vlaky z Vysočan do Mstětic pojedou stošedesátkou, zastaví na Černém Mostě. Rekonstrukce trati začíná
Vlaky sice daly Černému Mostu jméno – čtvrť se jmenuje podle někdejšího mostu nad tratí, který byl černý od dýmu parních lokomotiv – ale nikdy zde nestavěly. Od roku 2024 by ale měly.
Výstavba nové zastávky v lokalitě Rajské Zahrady v západní části Černého Mostu bude jednou z klíčových součástí moderznizace úseku Vysočany–Mstětice na železniční trati do Lysé nad Labem. Radnice Prahy 14 zároveň nechá postavit lávku nad Chlumeckou ulicí, aby mohli cestující jednoduše přestupovat z vlaků do metra.
Patnáctikilometrový úsek trati, jehož modernizace začíná, by nově měl být částečně tříkolejný. V současnosti sice vedou tři koleje pouze od vysočanského nádraží do odbočky, kde se od trati do Lysé odděluje neratovická dráha, ale vlaky nemohou jezdit po libovolné koleji – do Neratovic i Lysé je možné využít maximálně dvě. To se změní díky novým kolejovým spojkám.
Vlaky také budou moci z nynější stovky zrychlit až na 160 kilometrů za hodinu. „Věřím, že je to další krok, který pomůže dostat lidí ze silnic do vlaků,“ uvedl při zahájení stavby generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Správa za moderzniaci tratě zaplatí 5,4 miliardy korun.
Kromě zcela nové zastávky na Černém Mostě projdou úpravami i stávající stanice na trati – zastávka Zeleneč, hornopočernické nádraží a vysočanské nádraží. To zcela změní svoji podobu. Stávající nádražní budovu nahradí nová a vzniknou nová ostrovní nástupiště, pod kterými povedou nové podchody do ulic Krátkého a Bratří Dohalských.
Modernizace trati z Prahy do Lysé nad Labem probíhá již léta, hotová je rekonstrukce čelákovického nádraží, v současnosti se pracuje i na úseku z Čelákovic do Lysé. Úpravy by měly přispět ke zrychlení dopravy mezi Prahou a Hradcem Králové, výhledově by tudy mohly z Prahy odjíždět i vlaky mířící do Liberce – v případě, že by vznikla takzvaná všejanská spojka z Milovic do Mladé Boleslavi.
Trať Lysá nad Labem – Praha vznikla v 70. letech 19. století jako odbočka od hlavní trati Rakouské severozápadní dráhy, která vedla z Kolína po pravém labském břehu do Děčína. I když je zásadní její význam pro příměstskou dopravu, charakter „pouhé“ odbočky od hlavní pravobřežní polabské železnice si – přes elektrizaci a zdvoukolejnění – zachovala dodnes.