V Děčíně se v pátek otevřelo nové lodní přístaviště. Lidem má umožnit putovat po řece, tedy plout od jednoho břehu k druhému a zakotvit na noc, prohlédnout si město a druhý den pak plout dál. Zájem o turistické plavby po českých řekách se v posledních letech stává trendem, vyhlášené jsou například na Baťově kanále. Malé lodě mohou na novém přístavišti v Děčíně kotvit počínaje pátkem.
V Děčíně vzniklo přístaviště pro malé lodě. Město doufá, že naláká další turisty
„Molo je dlouhé 36 metrů a je vybaveno takzvanými odběrnými sloupky. Ty slouží k tomu, aby mohla plavidla čerpat elektřinu nebo i pitnou vodu. Malé lodě tak budou moci po řece putovat i několik dní,“ uvedla redaktorka ČT Barbora Lancová.
„Když se podíváte do Německa, tak vidíte, že ta řeka žije. Tam mají malá turistická plavidla zázemí. My jsme usilovali o to, aby turisté, kteří připlouvají na lodičkách, se mohli podívat po městě a aby se tady také mohli zdržet,“ řekl primátor Děčína Jiří Anděl (ANO) s tím, že je to další krok k tomu, aby se „město naučilo žít s řekou“.
Zájem o rekreační plavbu v Česku stoupá, a s tím také narůstá zájem o kvalifikace k řízení výletních lodí. Takzvaný řidičák na malé lodě si loni pořídilo přes tři a půl tisíce lidí, což je o třetinu více než v minulých letech. Zájemci musí nejdříve složit praktickou zkoušku.
V budoucnu má vzniknout síť přístavních mol určených právě pro menší plavidla. Mají jich být desítky, a to od Pardubic až po Hřensko. Kotvení na nich však bude zřejmě časově omezené, nepočítá se tak s trvalým stáním.
Baťův kanál jako vzor
Nové přístaviště je určeno pro ty, kteří plují po vodní cestě a mají buď svá plavidla, nebo ho mají půjčené. To podle mluvčího Ředitelství vodních cest ČR Jana Bukovského dobře funguje například na Baťově kanále. „My věříme, že stejně by to mohlo fungovat i na Labi,“ dodal.
„Přístaviště má stání zdarma po dobu 48 hodin. K přístavišti připlujete a nepotřebujete nic dalšího. Jediná věc, která je potřeba, je opatřit si před připlutím přístavní kartu,“ řekl Bukovský s tím, že karta má sloužit pro odběr elektřiny či vody v případě, že bude plavidlo kotvit přes noc. „Přístavní karta platí po celé České republice,“ doplnil.
U nového mola bude moci kotvit tolik lodí, kolik se k němu vejde. V případě, že by šlo o ta nejmenší plavidla, mohlo by to být podle Bukovského až deset. Věří, že zájem bude velký. „Stále se na nás obrací lidé, kteří dnes plují po Labi a nemají kde přistávat. Věříme, že Labe půjde po vzoru Baťova kanálu nebo Vltavy, kde rekreační plavba na těchto vodních cestách funguje,“ řekl. Dodal, že na Labi je dnes přístavišť velmi málo.
Podle Bukovského v současné době probíhají práce na modernizaci staršího přístaviště v Litoměřicích, nové se pak staví v Mělníku. „Ještě letos začnou stavební práce v Ústí nad Labem, v Roudnici nad Labem či ve Štětí. Věříme také, že se nám podaří zahájit další práce ve Středočeském kraji v Čelákovicích, Nymburce i Kolíně,“ zmínil. V letošním roce by jen na Labi mělo vzniknout asi deset přístavišť za zhruba 370 milionů korun.
Děčínské molo se stavělo přibližně jeden rok, práce začaly loni v březnu. Komplikací při realizaci byl nízký stav hladiny řeky. „Plovoucí molo muselo do místa připlout po Labi, když byl dostatek vody. Stavba tak musela čekat několik měsíců. Celkové náklady včetně DPH byly 33 milionů korun,“ přiblížil mluvčí.