Osobní vlak bez cestujících vykolejil ve čtvrtek odpoledne u Klínce v okrese Praha-západ. Rozjel se samovolně, uvnitř v té době nebyl strojvůdce ani nikdo jiný z personálu. Po nehodě skončil na boku mimo koleje. Událost se obešla bez zranění, příčinu vyšetřují policie a Drážní inspekce. Provoz vlaků mezi Čisovicemi a Měchenicemi stojí, na místě jsou hasiči. Strojvůdce byl postaven mimo službu, vyplynulo z informací policie, Správy železnic a Českých drah (ČD). ČD předpokládají, že úsek zůstane bez vlakového provozu nejméně do půlnoci ze čtvrtka na pátek. Škodu vyšetřovatelé odhadli na 9,1 milionu korun.
U Klínce vykolejil prázdný regionální vlak. Rozjel se samovolně a urazil pět kilometrů
Událost byla hlášena před 14:00. „Vlaková souprava se třemi vagony se pravděpodobně samovolně rozjela v době, kdy se v ní nenacházel strojvedoucí ani cestující. Nehoda se obešla bez zranění. Policisté budou zjišťovat, jak k události došlo, jestli tam byla nějaká technická závada nebo proč se vlak rozjel,“ řekla ČTK policejní mluvčí Michaela Richterová.
Podle fotografií zveřejněných Správou železnic vlak leží na boku mimo koleje. Na místo dle mluvčího Správy železnic Martina Kavky vyjel nehodový vlak. O dalším postupu při vyprošťování vykolejené soupravy se rozhodne po jeho příjezdu.
Podle médií projel vlak vysokou rychlostí několik přejezdů
Podle serveru Novinky.cz jel prázdný vlak rychlostí až sto kilometrů v hodině. Podle serveru Zdopravy.cz projel vlak odjezdové návěstidlo, výhybku a čtyři železniční přejezdy zabezpečené pouze výstražným křížem bez závor. Celkem měla souprava před vykolejením urazit více než pět kilometrů.
„To určitě nepotvrdím, ani nevyvrátím. Uvidíme, jestli to zaznamenávala data z rychloměrů, nebo ne, to je součástí šetření,“ okomentoval zprávy médií pro ČTK mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. „Bližší informace zatím nemáme. Kolegové jsou na místě, zjišťují podrobnosti,“ dodal.
Podle mluvčího ČD Filipa Medelského ujela prázdná motorová jednotka z železniční stanice Čisovice směrem ke Skochovicím. Vlak byl v té době odstavený a uzamčený a nebyl v něm žádný cestující ani člen personálu.
„Při nehodě nedošlo k žádnému zranění a nikdo nebyl při incidentu ohrožen, protože okamžitě zafungovala veškerá bezpečnostní pravidla a provoz na trati byl bezprostředně přerušen ještě předtím, než jednotka Regionova vykolejila přibližně v kilometru 24,6 v údolí Bojovského potoka,“ uvedl Medelský. Proč se vlak rozjel, budou vyšetřovat inspektoři Drážní inspekce.
Nehoda zastavila provoz na trati
Náhradní dopravu zajišťují autobusy. „Ve 13:48 byl obnoven provoz vlaků kromě úseku Čisovice-Měchenice,“ upřesnil mluvčí Správy železnic Martin Kavka.
Na místě zasahují hasiči, kteří k nehodě poslali profesionální jednotky z Řevnic, Dobříše a Jílového a dobrovolné jednotky z Čisovic a Mníšku pod Brdy. „Pak je tam samozřejmě jednotka Správy železnic,“ doplnila mluvčí středočeských hasičů Veronika Švorcová Mocová.
Škody inspekce celkově odhadla na 9,1 milionu korun, z toho 8,5 milionu na vlaku a 600 tisíc na trati. „Na základě dosavadního šetření pracuje Drážní inspekce s variantou selhání lidského faktoru nebo technické závady na soupravě,“ dodal Drápal.
Za nehodou mohla být nezabezpečená brzda, odhadl Beránek
Podle redaktora Hospodářských novin Jana Beránka se podobné nehody nestávají často. Příčinou mohla být nezajištěná brzda, domnívá se. „Když jsem se na místě pohyboval, vlakvedoucí řekla vyšetřovatelům, že byla překvapená, že vlak jede,“ popsal Beránek.
„Pravděpodobně se vlaková četa vzdálila z vlaku. V takové situaci má strojvedoucí aktivovat pneumatickou brzdu a k tomu ještě ruční brzdu,“ uvedl Beránek. „Pneumatická brzda může z podstaty věci takzvaně uniknout, vzduch se může dostat do potrubí. Podle toho, co vím, pravděpodobně nebyla pořádně utažená ruční brzda,“ doplnil.
Po rozjetí vlaku podle něj nastaly na trati až do Prahy „velké manévry“. Dispečeři a zaměstnanci drah se snažili z trasy rozpohybované soupravy odstranit překážky, aby mohla projet co nejdále a případně samovolně zastavit. „Snažili se vlaky, které byly před ním, vyhnat ze stanic dopředu a všechny ostatní vlaky odstavit na okolní koleje,“ vysvětlil. „Bylo to skutečně hodně hektické.“
Podle Beránka šlo o „štěstí v neštěstí“. Rozjetý vlak, který nebylo možné zastavit na dálku, se mohl dostat i na poměrně frekventovanou trať do Vraného nad Vltavou, kde by hrozil střet. Připomněl, že v polovině 90. let u Krouny na Chrudimsku ujely vagony s nákladem a narazily do osobního vlaku. Při nehodě zemřely téměř dvě desítky lidí. „Srovnání je naprosto na místě,“ řekl.
„Kdyby to nevykolejilo v tomto místě, mohl být průšvih mnohem větší,“ doplnil ke čtvrteční nehodě Beránek.