U Klínce vykolejil prázdný regionální vlak. Rozjel se samovolně a urazil pět kilometrů

Osobní vlak bez cestujících vykolejil ve čtvrtek odpoledne u Klínce v okrese Praha-západ. Rozjel se samovolně, uvnitř v té době nebyl strojvůdce ani nikdo jiný z personálu. Po nehodě skončil na boku mimo koleje. Událost se obešla bez zranění, příčinu vyšetřují policie a Drážní inspekce. Provoz vlaků mezi Čisovicemi a Měchenicemi stojí, na místě jsou hasiči. Strojvůdce byl postaven mimo službu, vyplynulo z informací policie, Správy železnic a Českých drah (ČD). ČD předpokládají, že úsek zůstane bez vlakového provozu nejméně do půlnoci ze čtvrtka na pátek. Škodu vyšetřovatelé odhadli na 9,1 milionu korun.

Událost byla hlášena před 14:00. „Vlaková souprava se třemi vagony se pravděpodobně samovolně rozjela v době, kdy se v ní nenacházel strojvedoucí ani cestující. Nehoda se obešla bez zranění. Policisté budou zjišťovat, jak k události došlo, jestli tam byla nějaká technická závada nebo proč se vlak rozjel,“ řekla ČTK policejní mluvčí Michaela Richterová.

Podle fotografií zveřejněných Správou železnic vlak leží na boku mimo koleje. Na místo dle mluvčího Správy železnic Martina Kavky vyjel nehodový vlak. O dalším postupu při vyprošťování vykolejené soupravy se rozhodne po jeho příjezdu.

Podle médií projel vlak vysokou rychlostí několik přejezdů

Podle serveru Novinky.cz jel prázdný vlak rychlostí až sto kilometrů v hodině. Podle serveru Zdopravy.cz projel vlak odjezdové návěstidlo, výhybku a čtyři železniční přejezdy zabezpečené pouze výstražným křížem bez závor. Celkem měla souprava před vykolejením urazit více než pět kilometrů.

„To určitě nepotvrdím, ani nevyvrátím. Uvidíme, jestli to zaznamenávala data z rychloměrů, nebo ne, to je součástí šetření,“ okomentoval zprávy médií pro ČTK mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. „Bližší informace zatím nemáme. Kolegové jsou na místě, zjišťují podrobnosti,“ dodal.

Podle mluvčího ČD Filipa Medelského ujela prázdná motorová jednotka z železniční stanice Čisovice směrem ke Skochovicím. Vlak byl v té době odstavený a uzamčený a nebyl v něm žádný cestující ani člen personálu.

„Při nehodě nedošlo k žádnému zranění a nikdo nebyl při incidentu ohrožen, protože okamžitě zafungovala veškerá bezpečnostní pravidla a provoz na trati byl bezprostředně přerušen ještě předtím, než jednotka Regionova vykolejila přibližně v kilometru 24,6 v údolí Bojovského potoka,“ uvedl Medelský. Proč se vlak rozjel, budou vyšetřovat inspektoři Drážní inspekce.

Nehoda zastavila provoz na trati

Náhradní dopravu zajišťují autobusy. „Ve 13:48 byl obnoven provoz vlaků kromě úseku Čisovice-Měchenice,“ upřesnil mluvčí Správy železnic Martin Kavka.

Na místě zasahují hasiči, kteří k nehodě poslali profesionální jednotky z Řevnic, Dobříše a Jílového a dobrovolné jednotky z Čisovic a Mníšku pod Brdy. „Pak je tam samozřejmě jednotka Správy železnic,“ doplnila mluvčí středočeských hasičů Veronika Švorcová Mocová.

Škody inspekce celkově odhadla na 9,1 milionu korun, z toho 8,5 milionu na vlaku a 600 tisíc na trati. „Na základě dosavadního šetření pracuje Drážní inspekce s variantou selhání lidského faktoru nebo technické závady na soupravě,“ dodal Drápal.

Za nehodou mohla být nezabezpečená brzda, odhadl Beránek

Podle redaktora Hospodářských novin Jana Beránka se podobné nehody nestávají často. Příčinou mohla být nezajištěná brzda, domnívá se. „Když jsem se na místě pohyboval, vlakvedoucí řekla vyšetřovatelům, že byla překvapená, že vlak jede,“ popsal Beránek.

„Pravděpodobně se vlaková četa vzdálila z vlaku. V takové situaci má strojvedoucí aktivovat pneumatickou brzdu a k tomu ještě ruční brzdu,“ uvedl Beránek. „Pneumatická brzda může z podstaty věci takzvaně uniknout, vzduch se může dostat do potrubí. Podle toho, co vím, pravděpodobně nebyla pořádně utažená ruční brzda,“ doplnil.

Po rozjetí vlaku podle něj nastaly na trati až do Prahy „velké manévry“. Dispečeři a zaměstnanci drah se snažili z trasy rozpohybované soupravy odstranit překážky, aby mohla projet co nejdále a případně samovolně zastavit. „Snažili se vlaky, které byly před ním, vyhnat ze stanic dopředu a všechny ostatní vlaky odstavit na okolní koleje,“ vysvětlil. „Bylo to skutečně hodně hektické.“

6 minut
Redaktor Hospodářských novin Jan Beránek k vykolejenému vlaku
Zdroj: ČT24

Podle Beránka šlo o „štěstí v neštěstí“. Rozjetý vlak, který nebylo možné zastavit na dálku, se mohl dostat i na poměrně frekventovanou trať do Vraného nad Vltavou, kde by hrozil střet. Připomněl, že v polovině 90. let u Krouny na Chrudimsku ujely vagony s nákladem a narazily do osobního vlaku. Při nehodě zemřely téměř dvě desítky lidí. „Srovnání je naprosto na místě,“ řekl.

„Kdyby to nevykolejilo v tomto místě, mohl být průšvih mnohem větší,“ doplnil ke čtvrteční nehodě Beránek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 58 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 4 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 7 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 20 hhodinami
Načítání...