U Klínce vykolejil prázdný regionální vlak. Rozjel se samovolně a urazil pět kilometrů

Osobní vlak bez cestujících vykolejil ve čtvrtek odpoledne u Klínce v okrese Praha-západ. Rozjel se samovolně, uvnitř v té době nebyl strojvůdce ani nikdo jiný z personálu. Po nehodě skončil na boku mimo koleje. Událost se obešla bez zranění, příčinu vyšetřují policie a Drážní inspekce. Provoz vlaků mezi Čisovicemi a Měchenicemi stojí, na místě jsou hasiči. Strojvůdce byl postaven mimo službu, vyplynulo z informací policie, Správy železnic a Českých drah (ČD). ČD předpokládají, že úsek zůstane bez vlakového provozu nejméně do půlnoci ze čtvrtka na pátek. Škodu vyšetřovatelé odhadli na 9,1 milionu korun.

Událost byla hlášena před 14:00. „Vlaková souprava se třemi vagony se pravděpodobně samovolně rozjela v době, kdy se v ní nenacházel strojvedoucí ani cestující. Nehoda se obešla bez zranění. Policisté budou zjišťovat, jak k události došlo, jestli tam byla nějaká technická závada nebo proč se vlak rozjel,“ řekla ČTK policejní mluvčí Michaela Richterová.

Podle fotografií zveřejněných Správou železnic vlak leží na boku mimo koleje. Na místo dle mluvčího Správy železnic Martina Kavky vyjel nehodový vlak. O dalším postupu při vyprošťování vykolejené soupravy se rozhodne po jeho příjezdu.

Podle médií projel vlak vysokou rychlostí několik přejezdů

Podle serveru Novinky.cz jel prázdný vlak rychlostí až sto kilometrů v hodině. Podle serveru Zdopravy.cz projel vlak odjezdové návěstidlo, výhybku a čtyři železniční přejezdy zabezpečené pouze výstražným křížem bez závor. Celkem měla souprava před vykolejením urazit více než pět kilometrů.

„To určitě nepotvrdím, ani nevyvrátím. Uvidíme, jestli to zaznamenávala data z rychloměrů, nebo ne, to je součástí šetření,“ okomentoval zprávy médií pro ČTK mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. „Bližší informace zatím nemáme. Kolegové jsou na místě, zjišťují podrobnosti,“ dodal.

Podle mluvčího ČD Filipa Medelského ujela prázdná motorová jednotka z železniční stanice Čisovice směrem ke Skochovicím. Vlak byl v té době odstavený a uzamčený a nebyl v něm žádný cestující ani člen personálu.

„Při nehodě nedošlo k žádnému zranění a nikdo nebyl při incidentu ohrožen, protože okamžitě zafungovala veškerá bezpečnostní pravidla a provoz na trati byl bezprostředně přerušen ještě předtím, než jednotka Regionova vykolejila přibližně v kilometru 24,6 v údolí Bojovského potoka,“ uvedl Medelský. Proč se vlak rozjel, budou vyšetřovat inspektoři Drážní inspekce.

Nehoda zastavila provoz na trati

Náhradní dopravu zajišťují autobusy. „Ve 13:48 byl obnoven provoz vlaků kromě úseku Čisovice-Měchenice,“ upřesnil mluvčí Správy železnic Martin Kavka.

Na místě zasahují hasiči, kteří k nehodě poslali profesionální jednotky z Řevnic, Dobříše a Jílového a dobrovolné jednotky z Čisovic a Mníšku pod Brdy. „Pak je tam samozřejmě jednotka Správy železnic,“ doplnila mluvčí středočeských hasičů Veronika Švorcová Mocová.

Škody inspekce celkově odhadla na 9,1 milionu korun, z toho 8,5 milionu na vlaku a 600 tisíc na trati. „Na základě dosavadního šetření pracuje Drážní inspekce s variantou selhání lidského faktoru nebo technické závady na soupravě,“ dodal Drápal.

Za nehodou mohla být nezabezpečená brzda, odhadl Beránek

Podle redaktora Hospodářských novin Jana Beránka se podobné nehody nestávají často. Příčinou mohla být nezajištěná brzda, domnívá se. „Když jsem se na místě pohyboval, vlakvedoucí řekla vyšetřovatelům, že byla překvapená, že vlak jede,“ popsal Beránek.

„Pravděpodobně se vlaková četa vzdálila z vlaku. V takové situaci má strojvedoucí aktivovat pneumatickou brzdu a k tomu ještě ruční brzdu,“ uvedl Beránek. „Pneumatická brzda může z podstaty věci takzvaně uniknout, vzduch se může dostat do potrubí. Podle toho, co vím, pravděpodobně nebyla pořádně utažená ruční brzda,“ doplnil.

Po rozjetí vlaku podle něj nastaly na trati až do Prahy „velké manévry“. Dispečeři a zaměstnanci drah se snažili z trasy rozpohybované soupravy odstranit překážky, aby mohla projet co nejdále a případně samovolně zastavit. „Snažili se vlaky, které byly před ním, vyhnat ze stanic dopředu a všechny ostatní vlaky odstavit na okolní koleje,“ vysvětlil. „Bylo to skutečně hodně hektické.“

6 minut
Redaktor Hospodářských novin Jan Beránek k vykolejenému vlaku
Zdroj: ČT24

Podle Beránka šlo o „štěstí v neštěstí“. Rozjetý vlak, který nebylo možné zastavit na dálku, se mohl dostat i na poměrně frekventovanou trať do Vraného nad Vltavou, kde by hrozil střet. Připomněl, že v polovině 90. let u Krouny na Chrudimsku ujely vagony s nákladem a narazily do osobního vlaku. Při nehodě zemřely téměř dvě desítky lidí. „Srovnání je naprosto na místě,“ řekl.

„Kdyby to nevykolejilo v tomto místě, mohl být průšvih mnohem větší,“ doplnil ke čtvrteční nehodě Beránek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Hybatelé zlepšují život kolem sebe

Přibývá nadšenců, kteří ve volném čase zlepšují společenský život v obcích i ve vyloučených lokalitách. Pomáhá jim projekt Silnější hybatelé, který podporuje aktivní lidi. Nově třeba takzvané Severky, tedy skupinu žen z Ústeckého kraje, která se snaží bořit mýty o regionu a ukazuje ho v pozitivním světle.
před 3 hhodinami

Drony v Plzni doručují zdravotnický materiál na nedostupná místa

Plzeňské městské drony jako první v Česku začínají testovat transport zdravotnického materiálu. Prověřit má lety takzvaných přepravních dronů na místa, kam mají sanitky ztížený dojezd. Pomoci mají primárně v akutních případech. Jedná se o společný projekt se záchranáři.
před 11 hhodinami

Stát spouští dotační program pro lidi zasažené povodněmi

Lidé z domů zaplavených během zářijových povodní mohou od úterního poledne žádat o podporu na obnovu svých zničených obydlí. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) totiž spouští příjem žádostí o dotace z programu Živel 3, v jehož rámci lze získat až tři miliony korun na obnovu bydlení. Na program je vyčleněno celkem 3,5 miliardy korun. Z ostatních programů Živel mohou finance na obnovu po povodních čerpat především samosprávy.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

V Plzni začalo bourání pavlačových domů, nahradí je silniční okruh

Ředitelství silnic a dálnic v pondělí začalo s bouráním komplexu tří vybydlených pavlačových domů v Jateční ulici v Plzni. Dřív vyloučenou lokalitou povede silnice, která se stane součástí východního obchvatu města. Jeho stavba začne v roce 2031, otevřen má být o čtyři roky později. Demoliční práce zdržel nález azbestu a nyní je ovlivňuje mrazivé počasí. Skončit by měly v květnu.
17. 2. 2025

Kulhánek s prezidentem jednal o povodních, Vrběticích či bydlení

Prezident Petr Pavel se v pondělí odpoledne na Pražském hradě setkal s ministrem pro místní rozvoj (MMR) Petrem Kulhánkem (STAN). Na programu byla podpora bydlení, digitalizace stavebního řízení nebo plán ministerstva na pomoc slabším regionům. Rovněž hovořili o pomoci povodněmi zasaženým oblastem. Tématem jednání byla také sanace území v okolí Vrbětic na Zlínsku, kterou podle ministra nadále probírají resorty pro místní rozvoj, obrany, vnitra i financí.
17. 2. 2025Aktualizováno17. 2. 2025

Týden začal silnými nočními mrazy a skončí víkendovým oteplením

Začátek týdne bude v Česku chladný, s nejvyššími denními teplotami kolem nuly. V noci budou teploty klesat až na minus patnáct stupňů Celsia. Ve druhé polovině týdne se začne oteplovat a o víkendu bude přes den i více než pět stupňů Celsia, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Další tři týdny by podle dlouhodobého výhledu počasí měly být teplotně průměrné.
17. 2. 2025Aktualizováno17. 2. 2025

Soud znovu osvobodil pětici viněnou z podvodu při stavbě elektrárny Ševětín

Pražský městský soud v pondělí znovu osvobodil pět lidí obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín na Českobudějovicku. Čtyři muže a jednu ženu vinila státní zástupkyně z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby solární elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun. Rozhodnutí soudu je nepravomocné. Žalobkyně proti němu podala odvolání. Případem se tak bude zabývat ještě Vrchní soud v Praze.
17. 2. 2025Aktualizováno17. 2. 2025

Chemie piva nebo elektromobilita. Vysoké školy přicházejí s novinkami

Vysoké školy v Praze, Brně, Plzni i dalších českých městech od příštího akademického roku otevírají řadu nových studijních programů. Reagují tím zejména na aktuální trendy, vlivem kterých se mění požadavky na absolventy v daném oboru. Některé programy jsou přitom podle mluvčích univerzit unikátní nejen v českém, ale i středoevropském kontextu.
17. 2. 2025
Načítání...