U Klínce vykolejil prázdný regionální vlak. Rozjel se samovolně a urazil pět kilometrů

Osobní vlak bez cestujících vykolejil ve čtvrtek odpoledne u Klínce v okrese Praha-západ. Rozjel se samovolně, uvnitř v té době nebyl strojvůdce ani nikdo jiný z personálu. Po nehodě skončil na boku mimo koleje. Událost se obešla bez zranění, příčinu vyšetřují policie a Drážní inspekce. Provoz vlaků mezi Čisovicemi a Měchenicemi stojí, na místě jsou hasiči. Strojvůdce byl postaven mimo službu, vyplynulo z informací policie, Správy železnic a Českých drah (ČD). ČD předpokládají, že úsek zůstane bez vlakového provozu nejméně do půlnoci ze čtvrtka na pátek. Škodu vyšetřovatelé odhadli na 9,1 milionu korun.

Událost byla hlášena před 14:00. „Vlaková souprava se třemi vagony se pravděpodobně samovolně rozjela v době, kdy se v ní nenacházel strojvedoucí ani cestující. Nehoda se obešla bez zranění. Policisté budou zjišťovat, jak k události došlo, jestli tam byla nějaká technická závada nebo proč se vlak rozjel,“ řekla ČTK policejní mluvčí Michaela Richterová.

Podle fotografií zveřejněných Správou železnic vlak leží na boku mimo koleje. Na místo dle mluvčího Správy železnic Martina Kavky vyjel nehodový vlak. O dalším postupu při vyprošťování vykolejené soupravy se rozhodne po jeho příjezdu.

Podle médií projel vlak vysokou rychlostí několik přejezdů

Podle serveru Novinky.cz jel prázdný vlak rychlostí až sto kilometrů v hodině. Podle serveru Zdopravy.cz projel vlak odjezdové návěstidlo, výhybku a čtyři železniční přejezdy zabezpečené pouze výstražným křížem bez závor. Celkem měla souprava před vykolejením urazit více než pět kilometrů.

„To určitě nepotvrdím, ani nevyvrátím. Uvidíme, jestli to zaznamenávala data z rychloměrů, nebo ne, to je součástí šetření,“ okomentoval zprávy médií pro ČTK mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. „Bližší informace zatím nemáme. Kolegové jsou na místě, zjišťují podrobnosti,“ dodal.

Podle mluvčího ČD Filipa Medelského ujela prázdná motorová jednotka z železniční stanice Čisovice směrem ke Skochovicím. Vlak byl v té době odstavený a uzamčený a nebyl v něm žádný cestující ani člen personálu.

„Při nehodě nedošlo k žádnému zranění a nikdo nebyl při incidentu ohrožen, protože okamžitě zafungovala veškerá bezpečnostní pravidla a provoz na trati byl bezprostředně přerušen ještě předtím, než jednotka Regionova vykolejila přibližně v kilometru 24,6 v údolí Bojovského potoka,“ uvedl Medelský. Proč se vlak rozjel, budou vyšetřovat inspektoři Drážní inspekce.

Nehoda zastavila provoz na trati

Náhradní dopravu zajišťují autobusy. „Ve 13:48 byl obnoven provoz vlaků kromě úseku Čisovice-Měchenice,“ upřesnil mluvčí Správy železnic Martin Kavka.

Na místě zasahují hasiči, kteří k nehodě poslali profesionální jednotky z Řevnic, Dobříše a Jílového a dobrovolné jednotky z Čisovic a Mníšku pod Brdy. „Pak je tam samozřejmě jednotka Správy železnic,“ doplnila mluvčí středočeských hasičů Veronika Švorcová Mocová.

Škody inspekce celkově odhadla na 9,1 milionu korun, z toho 8,5 milionu na vlaku a 600 tisíc na trati. „Na základě dosavadního šetření pracuje Drážní inspekce s variantou selhání lidského faktoru nebo technické závady na soupravě,“ dodal Drápal.

Za nehodou mohla být nezabezpečená brzda, odhadl Beránek

Podle redaktora Hospodářských novin Jana Beránka se podobné nehody nestávají často. Příčinou mohla být nezajištěná brzda, domnívá se. „Když jsem se na místě pohyboval, vlakvedoucí řekla vyšetřovatelům, že byla překvapená, že vlak jede,“ popsal Beránek.

„Pravděpodobně se vlaková četa vzdálila z vlaku. V takové situaci má strojvedoucí aktivovat pneumatickou brzdu a k tomu ještě ruční brzdu,“ uvedl Beránek. „Pneumatická brzda může z podstaty věci takzvaně uniknout, vzduch se může dostat do potrubí. Podle toho, co vím, pravděpodobně nebyla pořádně utažená ruční brzda,“ doplnil.

Po rozjetí vlaku podle něj nastaly na trati až do Prahy „velké manévry“. Dispečeři a zaměstnanci drah se snažili z trasy rozpohybované soupravy odstranit překážky, aby mohla projet co nejdále a případně samovolně zastavit. „Snažili se vlaky, které byly před ním, vyhnat ze stanic dopředu a všechny ostatní vlaky odstavit na okolní koleje,“ vysvětlil. „Bylo to skutečně hodně hektické.“

6 minut
Redaktor Hospodářských novin Jan Beránek k vykolejenému vlaku
Zdroj: ČT24

Podle Beránka šlo o „štěstí v neštěstí“. Rozjetý vlak, který nebylo možné zastavit na dálku, se mohl dostat i na poměrně frekventovanou trať do Vraného nad Vltavou, kde by hrozil střet. Připomněl, že v polovině 90. let u Krouny na Chrudimsku ujely vagony s nákladem a narazily do osobního vlaku. Při nehodě zemřely téměř dvě desítky lidí. „Srovnání je naprosto na místě,“ řekl.

„Kdyby to nevykolejilo v tomto místě, mohl být průšvih mnohem větší,“ doplnil ke čtvrteční nehodě Beránek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 59 mminutami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 3 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 4 hhodinami
Načítání...