Za celodenní vjezd na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží v centru Prahy by řidiči mohli platit dvě stě korun. Informoval o tom radní městské části Praha 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO). Jde podle něj o návrh, o kterém se jedná. Opatření chce zavést magistrát a Praha 1 i přes nesouhlas některých městských částí. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že finální návrh zpoplatnění vjezdu do vybraných částí centra není hotový. O případném zavedení mýta v celém centru či historických částech bude podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) možné uvažovat až po dokončení pražského okruhu.
Řidiči v Praze by mohli platit dvě stovky za průjezd Malou Stranou a Smetanovým nábřežím
Ryvola už dříve řekl, že zpoplatnění a související předpokládané snížení počtu aut projíždějících po Smetanově nábřeží a Malou Stranou je potřeba zejména proto, aby mohly centrem lépe projíždět tramvaje. „Skutečně jezdí velmi špatně, vycházíme ze statistik dopravního podniku,“ řekl. Dodal, že podle statistik se zpožďování tramvají stále zhoršuje.
Oblast zpoplatnění má podle Ryvoly zahrnovat Smetanovo nábřeží a Divadelní na pravém břehu Vltavy a Újezd s Karmelitskou na levém. Dodal, že zároveň bude nutné omezit průjezd jen pro rezidenty v ulicích Jilská, Karolíny Světlé a Betlémská, aby se tranzitní doprava nepřesunula tam.
Hřib na sociální síti X uvedl, že poplatek se nebude týkat rezidentů nebo místních podnikatelů. „Každopádně finální návrh zpoplatnění vjezdu do vybraných částí centra ještě dolaďujeme a žádná hotová věc není na stole,“ ujistil.
Hřib také zdůraznil, že zpoplatnění vjezdu pro celou Prahu 1 nikdy nebylo ve hře. Reagoval tak na informaci vedoucího odboru dopravy radnice Prahy 14 Petra Vomáčky, který na Facebooku uvedl, že mýtné by mělo zasáhnout celou oblast Prahy 1 mimo magistrálu. Náměstek primátora to označil za nesmysl.
O výjimku z poplatku budou usilovat i přilehlé městské části. „Nám nedává smysl, aby tito lidé byli nuceni nebo motivováni objíždět Malou Stranu tunely tak, že se budou vracet na Smíchov nebo jezdit opačným směrem, a pak zbytečně zahlcovat Smíchov,“ řekl místostarosta Prahy 5 Milan Kryl (nestr. za Piráty).
„Je zapotřebí neřešit jen Prahu 1, je potřeba řešit Prahu celkově. Tedy nikoliv regulovat pražskou dopravu až na Prašném mostě, ale regulovat ji už na příjezdech do Prahy,“ míní radní pro dopravu městské části Praha 6 Matěj Hrubeš (ODS).
Systém se teprve ladí, zpoplatnění by mohlo začít platit příští rok
Hřib již dříve řekl, že je potřeba zohlednit i praktické aspekty související například s kamerovým systémem, kterým bude zpoplatnění zajištěno. V účinnost by podle něj opatření mohlo vejít někdy na začátku příštího roku, patrně ne hned 1. ledna, ale například od února. Kromě přesného vymezení oblasti je podle náměstka potřeba ještě doladit také systém výjimek.
Také podle primátora Svobody návrh dosud nebyl schválený magistrátem. Zároveň uvedl, že zavedení mýtného v celém centru města či jeho historických částech je podle něj standardní v řadě evropských měst a nejspíš se o něm bude jednou uvažovat i v Praze. „To ale bude možné až po vyřešení okruhů,“ dodal.
Systém zpoplatnění vjezdu do vybraných částí Prahy 1 má být podle dřívějších vyjádření zástupců města plně automatický a právně má být založen na takzvaném místním poplatku. Podle Ryvoly by to mělo být formou aplikace, složenkou nebo bankovním převodem. V případě nezaplacení hrozí řidičům pokuta.
Ryvola upozorňuje, že zpoplatnění formálně není mýto. Jeho zavedení totiž nyní legislativa neumožňuje. Už dříve uvedl, že podle informací z ministerstva dopravy je nejbližší možný termín schválení zákonné úpravy umožňující mýto v roce 2029.