Pražská městská hromadná doprava vstoupila do zimní sezony, během které jezdí méně spojů. Omezení navazují na předvánoční opatření, která město vysvětlovalo nedostatkem řidičů. Slabší provoz zůstane až do konce února.
Prázdniny neprázdniny začínají. Praha na dva měsíce seškrtala autobusy
Na dva zimní měsíce je plošně omezena městská autobusová doprava, změny se netýkají metra ani tramvají.
„V lednu a únoru, kdy je poptávka nejnižší, se intervaly autobusů na základě dohody s vedením města i dopravním podnikem a dalšími dopravci mírně prodlouží. Půjde o pokles zhruba o devět procent oproti běžným všedním dnům roku. Není to takové omezení jako o letních prázdninách,“ uvedl Martin Šubrt, náměstek ředitele organizace ROPID, která jízdní řády sestavuje.
Napříklady autobusové linky, které jezdily před Vánoci v ranní špičce po šesti minutách, mají na zimu osmiminutové intervaly. Kde byly intervaly osmiminutové, jsou desetiminutové. Pro autobusy 102 a 196 potom platí ještě výraznější omezení – podobně jako v listopadu a prosinci, kdy nechal ROPID omezit provoz na několika linkách kvůli nedostatku řidičů.
„Chybí nám okolo devíti procent. Takže asi 200 řidičů,“ uvedl náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha sobě). Loni tak měli řidiči autobusů na podzim už všechny přesčasy vyčerpané. Jízdní řády se proto musely omezit ke konci roku, kdy je naopak poptávka cestujících nejvyšší. „Proto letos plánujeme výkony tak, abychom si ušetřili na ty podzimní měsíce, kdy jezdí lidí více a abychom měli jistotu, že těch řidičů bude dost i na konci letošního roku,“ dodal mluvčí ROPIDu Filip Drápal.
Konkrétně zůstává linka 102 zkrácená do trasy Šimůnkova – Sídliště Bohnice, nezajíždí tedy do Starých Bohnic. Linka 196 končí po většinu týdne na Kačerově a na Kloboučnickou zajíždí jen ve špičkách pracovních dnů.
Škrty v jízdních řádech v lednu a únoru nejsou v Praze ničím novým. Poprvé k nim ROPID přistoupil v roce 2013 s argumentem, že zimní měsíce jsou v MHD po letních prázdninách nejméně vytíženým obdobím roku. Oproti prosinci, který je naopak nejvytíženějším měsícem, je podle statistik ROPIDu v MHD v lednu a únoru o pětinu až šestinu méně pasažérů.
Linka Hloubětín–Satalice nahradí dvě jiné
Od prvního pondělí roku 2020 nastává v pražské dopravě i několik dalších změn. Hned několik jich souvisí se zavedením nové linky 186 z Hloubětína do Satalic. Ta nahradí v témže úseku linku 396, která tedy bude končit již u satalického nádraží, zároveň částečně nahradí spoje linky 201 zajíždějící k Satalické oboře. Na opačném konci Prahy je potom prodloužena linka 117 do Nových Komořan.
Nové jsou také dvě školní linky – tedy linky jezdící pouze jednou denně a jen v pracovní dny ve školním roce – číslo 268 a 273. První obsluhuje část Dejvic a Střešovic, druhá jezdí od stanice metra Depo Hostivař na sídliště Skalka.
V noci potom bude možné dojet novou linkou 903 z Palmovky přes Malešice a Uhříněves do Královic, a to dvakrát za noc. V souvislosti s jejím zavedením ale nechává ROPID odklonit linku 959, která nyní bude jezdit z Hájů do Kostelce nad Černými Lesy s tím, že v Uhříněvsi budou zajištěny přestupy na linku 903 na Palmovku.