Obce a města na Pardubicku řeší, kdo bude opravovat rozbité místní komunikace. Krajští silničáři totiž omezují vedlejší činnost, při které s opravami pomáhali. Letos nemají kapacitu. Hejtmanství uvolnilo historicky největší balík peněz na opravy silnic druhé a třetí třídy, které jsou v havarijním stavu.
Krajští silničáři omezí pomoc pardubickým obcím s opravami. Výběrové řízení bude třeba i na malé záplaty
Muži v oranžových vestách, kteří opravují výtluky, byli v obcích vidět často. Teď ale Správa a údržba silnic (SÚS) Pardubického kraje tuto činnost v obcích a městech omezila. „Můj odhad je, že se výkony dostaneme asi na třetinu toho, co jsme dělali v minulosti,“ řekl ředitel SÚS Zdeněk Vašák.
Například s opravou poškozené komunikace, kterou plánovala Chrudim, se nyní bude muset radnice obrátit na soukromé firmy. To ale pro města a obce obecně znamená vypisování výběrových řízení často i na malé opravy. Proces se tak protáhne.
„Pokud máte díru v silnici, tak než uděláte výběrové řízení, je tam díra třeba měsíc. S SÚS byly dlouhodobé smlouvy, tam to šlo rychleji,“ popsal starosta Chrudimi František Pilný (ANO).
Krajští silničáři tvrdí, že nemají na výběr. Opravy místních komunikací byla vedlejší činnost, na kterou teď nemají dost techniky ani lidí. Pro letošek totiž pardubické hejtmanství uvolnilo rekordní částku na opravy regionálních silnic. Pardubický kraj je tranzitním regionem, přes který míří kamiony na Moravu. Část silnic i mostů je tak kvůli zátěži v havarijním stavu.
„Vzhledem k tomu, že rok 2024 bude rekordní, nezbývá kapacita na třetí subjekty. Z toho důvodu bude SÚS koncentrovat svoji činnost na silnice druhé a třetí třídy,“ okomentoval hejtman Martin Netolický (3PK).
Na opravy a stavbu krajských silnic a obchvatů letos půjde 2,8 miliardy korun. Silničáři mají v plánu celkem sto různých projektů.