Správa železnic (SŽ) v pondělí po 14:00 obnovila provoz na železničním koridoru v Lipníku nad Bečvou na Přerovsku, sdělil mluvčí SŽ pro mimořádné události Martin Kavka. Dopravu na páteřní trati od neděle asi dvacet hodin komplikovala krádež kabelů. Incident měl vliv na veškeré zabezpečovací zařízení, pracovníci SŽ museli od nedělního podvečera obnovit, napojit nebo opravit asi 400 kabelů. Případ vyšetřuje policie, zadržela tři podezřelé.
Případ policie vyšetřuje od nedělních 18:00. Do katastru obce Jezernice ji kvůli poškození zabezpečovacích kabelů na železničním koridoru zavolal v neděli pracovník Správy železnic. „Na místě se nacházeli tři muži, kteří jakmile uviděli policejní hlídku, sedli do auta a snažili se prostor opustit. Na výzvu k zastavení řidič zastavil. Při prohlídce vozidla bylo v zavazadlovém prostoru nalezeno přibližně padesát metrů kabelu,“ popsala policejní mluvčí Miluše Zajícová.
Pachatelé podle policie zabezpečovací kabely přeřezali a přesekali, přerušili tak napájení návěstidel. Ohrozili při tom projíždějící vlak, který musel prudce brzdit. „Vlivem jejich jednání ztratil dispečer přehled o tom, kde se nachází vlak a současně ztratil informaci o stavu výhybek,“ doplnila policejní mluvčí.
Škoda dosud nebyla vyčíslena, pohybovat se bude ve statisících korun. Muži jsou podezřelí z krádeže a poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení z nedbalosti, hrozí jim až pět let vězení. Všichni tři skončili v policejní cele, případ policie i nadále vyšetřuje.
Desítky minut zpoždění i zrušené vlaky
Kvůli incidentu byl v neděli večer zhruba na dvě hodiny přerušený provoz na trati mezi Lipníkem nad Bečvou a místní částí Hranic Drahotušemi. Kolem 20:00 začaly vlaky jezdit po jedné koleji velmi omezenou rychlostí.
Jednokolejný úsek byl dlouhý šest kilometrů. Propustnost koridoru v tomto místě byla velmi malá, šlo zhruba o tři až čtyři vlaky za hodinu. Regionální vlaky dopravci do doby opravy zabezpečovacího zařízení odřekli a nahradili je autobusy, doplnil mluvčí SŽ. Dálkové vlaky jezdily sníženou rychlostí po jedné koleji a nabíraly desítky minut zpoždění.
Krádež kabelů citelně zasáhla do celé železniční dopravy na koridoru směrem na Ostravu a Polsko, zpoždění se promítla do příjezdu a odjezdu vlaků po celé trase. Například podle informační tabule na olomouckém hlavním nádraží měly pondělní ranní dálkové vlaky více než hodinové zpoždění, z Ostravy dopoledne odjížděly dálkové vlaky se zhruba půlhodinovým zpožděním.
Padesát případů ročně
Správa železnic eviduje v průměru pět desítek případů krádeží kabelů na trati ročně, zhruba polovina z nich ovlivní provoz vlaků. Podle Kavky krádeže oproti jiným mimořádnostem ovlivňují provoz výrazněji, v průměru trvá jejich náprava deset hodin. „Nejčastěji se kradou měděné kabely k osvětlení, kabely sloužící k ovládání návěstidel, nové ještě nepoložené kabely nebo kabely k zabezpečovacímu zařízení, které jsou z pohledu bezpečnosti nejzávažnější,“ vyjmenoval.
Pro odvětví veřejné dopravy a infrastruktury představují podle něj krádeže barevných kovů, zejména kabelů, dlouhodobý a závažný problém, se kterým se SŽ potýká opakovaně. „Obecně ale platí, že jakákoliv krádež, vandalismus nebo manipulace s částmi železniční infrastruktury bezpečnost provozu významně ohrožuje. Zabezpečovací zařízení na celé síti proto funguje tak, aby se při zjištění jakékoliv chyby na dotčeném místě zastavil provoz do té doby, než bude příčina odhalena a odstraněna,“ doplnil mluvčí SŽ.
V reakci na tyto případy již v minulosti SŽ přijala technická a organizační opatření, která mají krádeže ztížit. Jde například o změnu způsobu pokládky kabelových tras tak, aby byl přístup pachatelům co nejvíce omezen.










