Požár železničních cisteren na Přerovsku si vyžádal zásah desítek hasičských jednotek

V Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku vykolejil krátce před polednem nákladní vlak. Z poškozených cisteren začal unikat benzen. Hasiči vyhlásili zvláštní stupeň požárního poplachu, provoz na trati je zastaven. Zatím nejsou informace o případných zraněních. V ovzduší zatím nejsou překročeny limity škodlivin. Požár dle mluvčí hasičů odhadem způsobil škodu 125 milionů korun. Oheň ani po několika hodinách není pod kontrolou, hasiči budou na místě celý víkend.

Vlak vezl sedmnáct cisteren naplněných benzenem, patnáct z nich začalo hořet. „Látka by měla být ve všech cisternách stejná, množství se bude upřesňovat, ale je to zhruba 60 tun v jedné cisterně. Neznamená to však, že všechna vyhoří nebo unikne,“ řekla mluvčí hasičů Lucie Balážová.

Zásah je podle hasičů velmi náročný. „Hoří patnáct cisteren s nebezpečnou látkou, je to náročné množstvím techniky, množstvím hasičů, fyzicky náročným zásahem, musíme po celou dobu zasahovat v dýchací technice, je to v blízkosti zemědělských ploch a obytného území. Rozsahem pro Olomoucký kraj si nic podobného za posledních šest let nepamatuji,“ upřesnila mluvčí hasičů. Na sociální síti X hasiči oznámili, že zásah potrvá ještě v řádu hodin. Podle Vlčka budou hasiči na místě do nedělního večera.

„Předpokládáme, že nejpozději do ranních hodin vyhoří to, co má. Pak bude následovat další etapa s přečerpáním benzenu do nově přistavěných cisteren, to by mělo proběhnout v sobotu dopoledne. Uvidíme, jak to půjde. Řada cisteren, co byly na svršku, byly velmi zničeny. Pak nastoupí náš speciální záchranný útvar, který začne s odstraňováním zbytků vagonů z kolejového svršku. Pak teprve dojde k postupné obnově. Optimisticky předpokládám, že naše hlavní práce by měla skončit do neděle do večera,“ vysvětlil generální ředitel.

Hasiči vyhlásili kvůli mimořádné situaci zvláštní stupeň požárního poplachu. Na místo dorazilo 160 hasičů ze čtyř krajů, k dispozici měli šedesát kusů techniky. Okolo devatenácté hodiny hasiči informovali, že na místě zůstává 28 jednotek hasičů a padesát kusů techniky. Postupně by mělo docházet k redukci techniky, zásah ale bude pokračovat i během noci. Velitel zásahu si na místo události vyžádal i posily ze Slovenska, odkud techniku hasičů doplnily dvě velkokapacitní cisterny a hasicí robot Colossus. „Kdyby to situace na místě zásahu nedovolovala, abychom z pohledu nebezpečí poslali hasiče na místo, využili bychom tohoto robota,“ podotkl Vlček.

„Zvláštní stupeň poplachu byl vyhlášen třicet minut poté, co nám byl ohlášen vznik mimořádné události. To masivní nasazení sil a prostředků, které tady máme my i policie, jednoznačně deklaruje to, že se jedná o mimořádnou událost zvláštní důležitosti," řekl Vlček. Dodal, že byli o události informováni kromě jiných ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a ministr vnitra Vít Rakušan (STAN).

7 minut
Mluvčí SŽ pro mimořádné situace Martin Kavka komentuje hořící nákladní vlak
Zdroj: ČT24

Hasiči z Jihomoravského kraje poslali na pomoc letecké záchranáře na palubě policejního vrtulníku. „Výhodou při zásahu jsou vodní plochy v okolí, ze kterých můžeme čerpat vodu,“ uvedla policie, která před osmnáctou hodinou konstatovala, že vrtulník na místě ukončil svoji činnost.

„Dvě cisterny zůstaly na kolejovém svršku víceméně nepoškozeny, další tři zůstaly vykolejeny, ale na kolejovém svršku a už byly poškozené a hořely a dalších dvanáct vagonů se po výbuchu rozmetalo na kolejovém svršku a v okolí. Z hlediska taktiky jsme se rozhodli, že co půjde, necháme vyhořet. Abychom do jisté míry zabránili rozšíření zplodin hoření, provádí se skrápění požářiště z monitorových proudnic i ručních proudnic, ale použili jsme také vrtulník, který dosud provedl čtyřicet shozů,“ doplnil vpodvečer generální ředitel hasičů. Podle krajského ředitele hasičů Karla Koláříka shodil vrtulník vodu z bambi vaku celkem třiapadesátkrát.

Místo si hasiči rozdělili na šest úseků, řešili také možný průnik nebezpečné látky do blízkého potoka. Nasadili tam sorpční hady. Dva plné vagony, které zůstaly na kolejovém svršku, se podařilo hasičům podle Vlčka ručně odtlačit.

Událost se zřejmě obešla bez zranění

„Zatím nemám žádné informace o zranění. Jak k tomu došlo, bude předmětem vyšetřování,“ sdělil mluvčí Správy železnic pro mimořádné situace Martin Kavka. Na místě jsou podle něj chemici z Olomouckého kraje. Později Kavka dodal, že bez zranění je i strojvedoucí. „Podle místních vlak opustil koleje v místech, které je rovné a přehledné, ale kde je před vjezdem do stanice velké množství výhybek,“ sdělila Bezuchová. Na místě odpoledne začali pracovat vyšetřovatelé z řad policie i hasičů. Dokumentují a měří trať a fotí odstavenou lokomotivu, kterou požár nezasáhl. Podle krajského ředitele hasičů Koláříka by za požárem mohla stát závada, souprava se totiž zřejmě rozpojila.

Podle hejtmana Olomouckého kraje Ladislava Oklešťka (ANO) již vagony „vyhořívají“, požár se podle něj zmenšuje. „Nebezpečí pro okolní obce, že by došlo ke kontaminaci ovzduší, zatím nehrozí, laboratoř objela riziková místa a ukázalo se, že žádné hodnoty nepřesahují limity, z tohoto pohledu je to v pořádku,“ řekl hejtman. „Chemická laboratoř z Frenštátu pod Radhoštěm nabírala vzorky z ovzduší, vody i půdy. Z ovzduší byly vzorky negativní,“ upřesnila Balážová.

5 minut
Hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk (ANO) k požáru v Hustopečích nad Bečvou
Zdroj: ČT24

O mimořádnosti situace svědčí i vyhlášení zvláštního stupně poplachu – ten je využíván v případě, že mimořádná událost ohrožuje více než tisíc lidí, celé obce nebo plochy území nad kilometr čtvereční a při záchranných a likvidačních pracích se využívají i síly z jiných krajů. Vyhlášení zvláštního stupně poplachu poplachového plánu kraje oznamuje operační a informační středisko hejtmanovi.

Hasiči doporučují obyvatelům nevětrat

Nehoda se stala před polednem, podle svědků byly z velké dálky vzápětí vidět velké plameny. „Teď už to není tak hrozné, jak to bylo. Zpočátku to byl dým a vysoké plameny odhadem patnáct až dvacet metrů. Nádraží je od obytné zóny vzdálené zhruba pět set metrů, kouř však nejde přímo na vesnici, na obydlenou část,“ přiblížil odpoledne místostarosta Hustopečí nad Bečvou Zdenek Vahala (KDU-ČSL). Obyvatelé v okolí dostali SMS, aby nevětrali a nezdržovali se venku. V obci nešla zhruba půldruhé hodiny elektřina, řekl tajemník obce Václav Vomáčka.

Podle informací Českých drah na síti X je aktuálně přerušen provoz na trati Hranice na Moravě – Horní Lideč v úseku Hustopeče nad Bečvou a Lhotka nad Bečvou. „Podle Český drah už v tomto úseku funguje náhradní autobusová doprava, jak pro regionální, tak pro dálkové vlaky,“ sdělila Bezuchová. Provoz vlaků na trati z Hranic na Moravě do Valašského Meziříčí bude obnoven zřejmě až za několik týdnů.

Vzhledem k očekávané delší době přerušení provozu České dráhy cestujícím doporučují, aby při cestě na Slovensko využili spoje přes Ostravu. Jízdní doklady vydané pro vlaky Českých drah na Slovensko a ze Slovenska přes Horní Lideč je možné využít i pro vlaky přes stanici Čadca. „U jízdenek vázaných na vlak se vazba ruší. Platí to pro cesty do/ze Žiliny a dále a také pro stanici Púchov. Cestující budou přepraveni bez doplatku jízdného,“ uvedly dráhy.

Vlak vezl benzen, který vyrobila chemička DEZA v nedalekém Valašském Meziříčí, řekl Pavel Heřmanský ze skupiny Agrofert, do které DEZA patří. Hasiči původně uváděli, že nákladní vlak převážel sedmnáct cisteren s benzolem. Chemička DEZA zpracovává dehet a surový benzol.

„Podle informací, které v tuto chvíli máme k dispozici, došlo k vykolejení vlaku s vagony naší společnosti, které pro nás přepravuje externí dopravce, a následnému požáru patnácti vagonů s benzenem. Podle prvotních informací nikdo nebyl zraněn. Na likvidaci požáru se podílejí naši podnikoví hasiči ze společnosti DEZA a poskytujeme plnou součinnost složkám integrovaného záchranného systému,“ sdělil Heřmanský.

  • Benzen se v průmyslu využívá hlavně jako rozpouštědlo a také jako výchozí látka pro výrobu dalších chemikálií a plastů.
  • Zdraví škodlivé může být vdechnutí – třeba výparů nebo kouře při požáru – a také kontakt s kůží.
  • Životní prostředí mohou poškodit spadlé saze, které se šíří větrem, a to často daleko. K večeru v místě nehody v Hustopečích nad Bečvou foukalo východním směrem rychlostí mezi třemi až deseti metry za sekundu.
  • Dalším rizikem je zasažení povrchových i spodních vod. U Hustopečí nad Bečvou tvoří půdu dobře propustné povodňové sedimenty, ani spodní hladina není hluboko. To všechno jsou faktory, které mohou sanaci protáhnout.

Zdroj: ČZÚ

Cisterny nám vybuchovaly před očima, popsal zásah hasič

Hustopečská jednotka dobrovolných hasičů dorazila za místní nádraží ještě před vyhlášením poplachu, dým byl vidět široko daleko. „Vyskákali jsme z auta, bylo strašné horko, tak jsme pořád couvali. Vagony stále vybuchovaly, za nás došlo ke třem explozím. Jak v tom narůstala teplota a ty vagony se pnuly, začaly vybuchovat. Kouř a teplo bylo extrémní, za svou dlouholetou kariéru profesionálního a dobrovolného hasiče jsem nic podobného nezažil,“ popsal člen dobrovolných hasičů a zároveň profesionální hasič Jan Huňat.

Síla výbuchu a následného požáru byla obrovská. „Viděli jsme jen, jak dopadly trosky někde bokem. Vývin kouře byl obrovský, nebylo nic vidět,“ pokračoval Huňat.

Boj s plameny byl v té chvíli nemožný, i pro hasiče šlo už v té chvíli o zdraví. „I proto jsme zvolili vyčkávací taktiku, čekali jsme na první profesionální jednotky, které přijely z Hranic a z Valašského Meziříčí. S kluky jsme potom vytvořili bojové rozvinutí a začali jsme hasit, nicméně ten hasební účinek neměl zpočátku žádný smysl. Začala se pokládat pěna, ten materiál odhoříval nad tou pěnou a vše to šlo s námi zpátky,“ dodal Huňat. Doplnil, že se snažili okamžitě ochlazovat také zbývající cisterny, které požár nezasáhl.

Chemik: Únik může mít obrovský dopad na životní prostředí

Podle chemika z olomoucké přírodovědecké fakulty Pavla Hradila může mít únik látky obrovský dopad na životní prostředí.

„V každém případě je to problém – pro spodní vodu, ovzduší, okolní obce. Je to mimořádná situace. Otázka dopadu na životní prostředí bude záležet na tom, kolik se podaří odbagrovat, odtěžit a spálit, je to dost velká havárie. Poškozuje to spodní vodu, pokud by se to tam dostalo. Pokud by to nateklo do řek, je to toxické i pro ryby,“ vyjmenoval Hradil.

„Obávám se, že tam určitě nějaký dopad bude,“ míní děkan Fakulty životního prostředí České zemědělské univerzity v Praze Michael Komárek. „Co se týče dopadu na okolní životní prostředí, tak tam samozřejmě bude záležet na rozptylových podmínkách, jak daleko se kontaminace rozšíří,“ dodal.

6 minut
Děkan Fakulty životního prostředí ČZU v Praze Komárek o požáru vlaku v Hustopečích nad Bečvou
Zdroj: ČT24

„Tyto látky jsou toxické pro rostliny, benzen je toxický pro vegetaci, narušuje růst rostlin, fotosyntézu a podobně,“ sdělil dále Komárek s tím, že pokud se látka dostane do půdního prostředí, tak může migrovat do podzemních vod. „Určitě bych potom místním doporučoval, aby si jednou za čas, protože to má nějaké zdržení, nechali podzemní vodu zkontrolovat,“ dodal.

Obavy z dopadu nehody mají také rybáři v oblasti a zemědělci obhospodařující okolní pole. „V místě zásahu bude nutné odtěžit kontaminovanou půdu. Když jsme se bavili s místními zemědělci, kteří mají ornou půdu v blízkosti trati, tak říkali, že tam přímo hořely velké kusy země, jak se látka rozlila do okolí,“ popsala Bezuchová.

Hasiči na místo povolali odbor životního prostředí, vodoprávní úřad, Českou inspekci životního prostředí a Povodí Moravy. Jejich pracovníci by měli posoudit dopad události na životní prostředí a rozhodnout o tom, jakým způsobem se provede dekontaminace půdy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 2 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 3 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 3 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 4 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 5 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 5 hhodinami
Načítání...