Na budoucím obchvatu Břeclavi už pracují archeologové. Čekají bohaté nálezy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo přípravné práce a záchranný archeologický výzkum na stavbě budoucího obchvatu Břeclavi. Archeologové očekávají bohaté nálezy z období pravěku a středověku. Jde o první viditelné práce na devítikilometrové silnici, kterou Břeclav zahlcená tranzitní dopravou vyhlíží třicet let. ŘSD plánuje zahájení hlavních stavebních prací příští rok a dokončení v roce 2029. Celkové náklady se odhadují na 2,4 miliardy korun.

„Aktuálně v budoucí trase obchvatu probíhá skrývka za dohledu archeologů, kteří následně začnou terén zkoumat,“ popsal ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. Silničáři mají zažádáno o stavební povolení obchvatu. „Jsme před dokončením zadávací dokumentace stavby a někdy na podzim zahájíme výběr zhotovitele. Kdyby se nám podařilo zahájit příští rok, byl by to velký úspěch,“ řekl Fiala.

Několikaměsíční zdržení předpokládá i kvůli tomu, že obchvat dlouhodobě vadí ekologickým organizacím, které se ještě mohou zapojit do stavebního řízení. Nicméně v minulých letech se silničářům podařilo nalézt s nimi shodu na řadě technických věcí i kompenzačních opatřeních.

Zároveň není jisté, jak dlouho budou pracovat archeologové, protože jde o lokalitu, v níž se očekává značné množství nálezů od starší doby kamenné až po vrcholný středověk.

Obchvat na silnici I/55 kolem Břeclavi odkloní tranzitní dopravu z centra města. Zároveň bude veškerý provoz ve směru na Lanžhot a Valtice z centra vyveden na novou přeložku. Obchvat také podle Fialy umožní přímou obsluhu jihovýchodní průmyslové části města.

Klíč ke zklidnění dopravy

Pro obyvatele Břeclavi je vybudování obchvatu prvořadým přáním a město se na přípravě stavby dlouhodobě aktivně podílí. „Snažili jsme se být nápomocni například při výkupu pozemků v trase obchvatu, vložili jsme se také do jednání s Lichtenštejny, aby výstavbu obchvatu umožnili na pozemcích dotčených jejich žalobou. Podíleli jsme i na realizaci kompenzačních opatření a mnoha dalších nezbytných krocích,“ vyjmenoval starosta Břeclavi Svatopluk Pěček (ANO).

V současnosti projede přes Břeclav denně více než dvacet tisíc aut, včetně těch nákladních. Vybudování obchvatu je podle starosty ke zklidnění dopravy zásadní. „Městu se uleví od kamionů, které nebudou muset jezdit do průmyslových zón přes centrum,“ dodal.

Archeologové očekávají bohaté nálezy hlavně u Pohanska

„Jižní Morava je region osídlený od pradávna. Dvakrát do roka tudy migrovala stáda velké zvěře, lovci si tu na ně mohli počkat, a tak měli čas vymýšlet věci jako keramiku či textil. Po celá staletí tudy také vedla důležitá spojnice Středomoří s Baltem, což byla Jantarová stezka,“ vysvětlil ředitel společnosti Archaia Petr Juřina. Tato stezka byla důležitá pro mnoho kultur, které se na Moravě během tisíců let pohybovaly.

Odborníci očekávají i nálezy z druhé poloviny druhého století, kdy krajem putovaly desetitisíce římských vojáků v době markomanských válek a měly zde dočasná ležení. Lidé tu byli i v době Velké Moravy a kromě mocenských center vznikala menší sídliště jako jejich zázemí. Obchvat leží v předpolí jednoho z těchto center, jímž bylo Pohansko. Předpoklady vědců o četných nalezištích vycházejí i z výzkumů učiněných leteckou prospekcí v minulých desetiletích. Stejně tak archeologové zjišťují potenciální lokality i po orbě na polích, kdy se dostávají na povrch například kousky keramiky či kovových nástrojů.

Archeologický průzkum zpozdí obchvat Přeštic

Zatímco na Břeclavsku archeologové očekávají bohaté nálezy, u Přeštic na Plzeňsku byli naopak překvapeni. V místě výstavby dělníci narazili na pozůstatky rozsáhlého osídlení, jehož části sahají až do doby bronzové. Stavebnímu projektu sice předcházel několikaměsíční průzkum, přesto se už v dubnu archeologové museli na místo vrátit. Výstavba se tak zpozdí.

Archeologové konkrétně odhalili neolitické sídliště, žárové pohřebiště nebo mohylu. V zemi se prolíná hned několik historických období. „My jsme se samozřejmě snažili se stavbou komunikovat, vycházet jí vstříc. Některé části jsme opouštěli dřív, aby tam mohli dělníci dělat, co potřebují. Ne vždy to ale šlo,“ vysvětlila vedoucí archeologického průzkumu Martina Bradová.

2 minuty
Události v regionech: Stavba obchvatu Přeštic se protáhne
Zdroj: ČT24

„V letošním roce jsme chtěli realizovat železniční most, ten musíme přesunout do příštího roku. V současné chvíli to vypadá, že se práce na stavbě zpozdí zhruba o tři měsíce,“ odhadl ředitel plzeňské filiálky ŘSD Miroslav Blabol. Plánované zprovoznění stavby se tak zřejmě odsune až na přelom dubna a května 2027.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 4 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 5 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...