Hradec Králové ladí dopravní systém. Zatím radar lapá nic netušící řidiče a semafory zdržují sanitky

Události v regionech: Radnice v Hradci Králové se snaží vyladit dopravní systém (zdroj: ČT24)

Hradec Králové se snaží vyladit dopravní systém radarů a kamer, který si nechal postavit za 331 milionů korun. V provozu je od května. Zatím se ale vedení města i dodavatel zabývají některými stížnostmi na fungování semaforů i kamer, které dohlížejí na řidiče. Například zatím není zajištěno, aby záchranáři dostali na semaforech přednost, někteří řidiči zase začali dostávat pokuty za rychlou jízdu, které si vůbec nebyli vědomi.

Automatický systém zaznamenal od začátku května v Hradci Králové téměř čtyři tisíce přestupků, řidiči dostali pokuty v součtu za 2,1 milionu korun, uvedl magistrát. Zvláštní je, že devadesát procent těchto přestupků zaznamenala kamera na jediném místě – za křižovatkou na městském okruhu, kde není značka povolující dál jízdu šedesátikilometrovou rychlostí.

Je proto otázka, zda řidiči jezdí úmyslně rychle, nebo si jen neuvědomují, že když žádná značka za křižovatkou není, platí padesátka, i když charakter silnice zůstává neměnný. Naměřená překročení jsou totiž vesměs do deseti kilometrů za hodinu.

„Po celém okruhu jedete šedesát nebo někde sedmdesát. Potom to skončí křižovatka a kdo to nezná, tak si ani neuvědomí, že šedesátka skončila, a když pojede dál, tak ho to změří,“ podotkl učitel královéhradecké autoškoly Petr Weber.

Je to jedna z výtek k novému systému dohledu nad dopravou ve městě, kterou vedení Hradce Králové slíbilo zohlednit. „Chceme po obou stranách vyznačit padesátikilometrovou rychlost, popřípadě ji reflexně olemovat,“ slíbil náměstek primátorky Miroslav Hloušek (ODS).

Zatímco však problém s neúmyslným překračováním rychlosti lze klást za vinu i řidičům, špatná průjezdnost města pro vozidla záchranářů je výhradně záležitost tvůrců nového systému řízení dopravy. Jeho součástí má být preference vozidel integrovaného záchranného systému na křižovatkách, ty ale na sanitky či hasičské vozy ve skutečnosti nijak nereagují. Chybějí v nich totiž vestavěné preferenční jednotky.

Podle náměstka Hlouška se jejich pořízení zpozdilo, protože „se musely narovnat různé přísliby a vytvořit finanční prostředky“. Lékaři doufají, že se podaří sehnat peníze tak, aby preference do konce roku začala fungovat. „Zastupitelstvo města schválilo naši žádost o poskytnutí dotace,“ uvedl Antonín Truhlář z krajské záchranné služby.

Přicházejí i stížnosti na některé dílčí změny. Některým chodcům se nelíbí krátký interval zelené na přechodu u fakultní nemocnice, další poukazují na to, že zmizely značky omezující povolenou rychlost na 30 kilometrů za hodinu u škol.

Ivo Gajdošík z firmy Cross Zlín, která městu systém řízení dopravy dodala, je ale přesvědčen, že třicítky nejsou potřeba. „Cílem té změny bylo zlepšení průjezdu městem a je jednoznačně vidět, že u škol opravdu řidiči tu rychlost dodržují,“ prohlásil.

Hlavní částí systému bylo osazení 34 křižovatek a čtyř přechodů pro chodce novými semafory se zabudovaným řízením dopravy. Z dvanácti kamerových bodů penalizačního modulu jsou čtyři pro úsekové měření rychlosti. Dvě kamery hlídají v různých ulicích průjezd na červenou a šest radarů měří okamžitou rychlost. Radary nefungují současně, ale je nastaveno jejich střídání. Systém řízení dopravy funguje zatím zkušebně, radnice jej od dodavatele dosud nepřevzala.