Pražská koalice diskutuje o zpoplatnění průjezdu centrem ve výši až 200 korun

Události, komentáře: Dopravní situace v Praze (zdroj: ČT24)

Pražská koalice diskutuje o možnosti zpoplatnit vjezd do některých částí centra, jako je například Smetanovo nábřeží. Výjimku by dostali ti, kteří v daném místě pracují nebo bydlí. Hlavním důvodem je podle 1. náměstka primátora Prahy pro oblast dopravy Zdeňka Hřiba (Piráti) odlehčení veřejné dopravě. „My jsme proti zpoplatnění ulic, protože ho považujeme za nesystémové,“ řekl Starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS). „Zpoplatnění dává smysl tam, kde se snažíme omezit intenzitu dopravy,“ prohlásil Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility.

„Hlavní důvod je, že po Smetanově nábřeží a Malé Straně projíždí celkem osm denních linek tramvají. Z toho dvě, 17 a 22, jsou páteřní, taková malá metra. Skutečně tam dochází k výraznému zpoždění, které se pak promítá do celé sítě,“ řekl Hřib. Kvalitní veřejná doprava je podle něj důležitá, aby se silnice uvolnily těm, „kteří to opravdu potřebují“, řekl s odkazem na limity pražských komunikací.

Podle Portlíka se koalice ještě na zpoplatnění nedohodla. „Legitimně se o tom bavíme, ale je potřeba to opravdu posoudit,“ dodal. Na příkladu takzvaných modrých zón také poukázal na to, že opatření v jedné městské části se může rychle přesunout do dalších, čímž by se „Pražan stal cizincem ve vlastním městě“.

S tím ovšem Hřib nesouhlasí. „Už jsme měli dopravní modely prezentované veřejně na zastupitelstvu i dopravním výboru. Samozřejmě lze něco vyvozovat i z těch zkušeností, které máme z tohoto roku, kdy se zavřela celá Malá Strana, protože se tam opravovaly tramvajové koleje. To žádná dopravní apokalypsa nenastala,“ řekl.

Portlík ovšem zpochybnil přesnost zmíněných dopravních modelů a z pohledu starosty přidal možné dopady zpoplatnění průjezdu centra. „Začnu řešit, jestli nezpoplatním Poděbradskou, protože po ránu je kvůli absenci okruhu naprosto neprůjezdná. Začnu logicky uvažovat o tom, protože z Prahy 9 se mi to z Poděbradské přesune na Kolbenovu, jestli nezpoplatním i Kolbenovu,“ řekl a vyzval k systémovému řešení.

Hřib prohlásil, že v dalších případech bude magistrát hledat řešení, které bude nejlépe vyhovovat danému místu. Dodal, že navrhované opatření je mírnější než absolutní zákaz. „Kdo chce, může si průjezd zaplatit,“ řekl.

Do Prahy se vejde mnohem méně aut, než kolik lidí tam chce vjet

„Zpoplatnění dává smysl tam, kde se snažíme omezit intenzitu dopravy,“ řekl Michal Vojtíšek z ČVUT. „Intenzitu dopravy se snažíme omezit proto, že jinak se zahltí dopravní síť, začnou vznikat kolony a poplatek tam bude ve formě času, který je ztracen v kolonách,“ dodal.

Poplatek v maximální výši dvě stě korun podle něj smysl dává v případě, že výjimky nebudou nastavené příliš široce. „Aby dopravní síť fungovala, tak nemůže být přetížená, aby nebyla přetížená, tak musíme omezovat vjezdy. Je daleko víc lidí, kteří chtějí jet autem do Prahy, než se tam těch aut fyzicky vejde,“ řekl Vojtíšek.

„Samozřejmě je možné, že v blízkosti hranic nebo v nějakých ojedinělých místech se situace zhorší, ale to je při jakémkoliv dopravním opatření,“ dodal analytik. Očekává, že by se se zavedením poplatku dopravní situace zlepšila a zklidnila.

Uvažuje se o zpoplatnění Karmelitské ulice a Smetanova nábřeží

„Nejdůležitější je, kde by to zpoplatnění mělo nastat. Bavíme se o ulici Karmelitská na Malé Straně a přilehlých uličkách. Na staroměstské straně je to Smetanovo nábřeží a přilehlé uličky a náměstíčka, Annenské náměstí, Křižovnické náměstí a podobně,“ řekl Hřib.

Co se týče výjimek z placení poplatku, ty jsou podle Hřiba částečně určeny již v zákoně a dotýkají se těch, kdo v daném místě bydlí, jejich rodinných příslušníků, lidí s průkazem zdravotně tělesné postiženého, podnikatelů s provozovnou nebo těch, kteří užívají nemovitost pro veřejně prospěšné účely. Hřib chce zahrnout i vozidla policie a integrovaného záchranného systému.

„My jsme proti zpoplatnění ulic, protože ho považujeme za nesystémové. Má se to přepočítat, má se to zkontrolovat, má se zjistit i ten přeliv. Ale jednoznačně upřednostňujeme, tady hledáme shodu a myslím, že ji i najdeme, modifikaci systému modrých zón,“ prohlásil Portlík.