Pražská koalice diskutuje o zpoplatnění průjezdu centrem ve výši až 200 korun

28 minut
Události, komentáře: Dopravní situace v Praze
Zdroj: ČT24

Pražská koalice diskutuje o možnosti zpoplatnit vjezd do některých částí centra, jako je například Smetanovo nábřeží. Výjimku by dostali ti, kteří v daném místě pracují nebo bydlí. Hlavním důvodem je podle 1. náměstka primátora Prahy pro oblast dopravy Zdeňka Hřiba (Piráti) odlehčení veřejné dopravě. „My jsme proti zpoplatnění ulic, protože ho považujeme za nesystémové,“ řekl Starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS). „Zpoplatnění dává smysl tam, kde se snažíme omezit intenzitu dopravy,“ prohlásil Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility.

„Hlavní důvod je, že po Smetanově nábřeží a Malé Straně projíždí celkem osm denních linek tramvají. Z toho dvě, 17 a 22, jsou páteřní, taková malá metra. Skutečně tam dochází k výraznému zpoždění, které se pak promítá do celé sítě,“ řekl Hřib. Kvalitní veřejná doprava je podle něj důležitá, aby se silnice uvolnily těm, „kteří to opravdu potřebují“, řekl s odkazem na limity pražských komunikací.

Podle Portlíka se koalice ještě na zpoplatnění nedohodla. „Legitimně se o tom bavíme, ale je potřeba to opravdu posoudit,“ dodal. Na příkladu takzvaných modrých zón také poukázal na to, že opatření v jedné městské části se může rychle přesunout do dalších, čímž by se „Pražan stal cizincem ve vlastním městě“.

S tím ovšem Hřib nesouhlasí. „Už jsme měli dopravní modely prezentované veřejně na zastupitelstvu i dopravním výboru. Samozřejmě lze něco vyvozovat i z těch zkušeností, které máme z tohoto roku, kdy se zavřela celá Malá Strana, protože se tam opravovaly tramvajové koleje. To žádná dopravní apokalypsa nenastala,“ řekl.

Portlík ovšem zpochybnil přesnost zmíněných dopravních modelů a z pohledu starosty přidal možné dopady zpoplatnění průjezdu centra. „Začnu řešit, jestli nezpoplatním Poděbradskou, protože po ránu je kvůli absenci okruhu naprosto neprůjezdná. Začnu logicky uvažovat o tom, protože z Prahy 9 se mi to z Poděbradské přesune na Kolbenovu, jestli nezpoplatním i Kolbenovu,“ řekl a vyzval k systémovému řešení.

Hřib prohlásil, že v dalších případech bude magistrát hledat řešení, které bude nejlépe vyhovovat danému místu. Dodal, že navrhované opatření je mírnější než absolutní zákaz. „Kdo chce, může si průjezd zaplatit,“ řekl.

Do Prahy se vejde mnohem méně aut, než kolik lidí tam chce vjet

„Zpoplatnění dává smysl tam, kde se snažíme omezit intenzitu dopravy,“ řekl Michal Vojtíšek z ČVUT. „Intenzitu dopravy se snažíme omezit proto, že jinak se zahltí dopravní síť, začnou vznikat kolony a poplatek tam bude ve formě času, který je ztracen v kolonách,“ dodal.

Poplatek v maximální výši dvě stě korun podle něj smysl dává v případě, že výjimky nebudou nastavené příliš široce. „Aby dopravní síť fungovala, tak nemůže být přetížená, aby nebyla přetížená, tak musíme omezovat vjezdy. Je daleko víc lidí, kteří chtějí jet autem do Prahy, než se tam těch aut fyzicky vejde,“ řekl Vojtíšek.

„Samozřejmě je možné, že v blízkosti hranic nebo v nějakých ojedinělých místech se situace zhorší, ale to je při jakémkoliv dopravním opatření,“ dodal analytik. Očekává, že by se se zavedením poplatku dopravní situace zlepšila a zklidnila.

Uvažuje se o zpoplatnění Karmelitské ulice a Smetanova nábřeží

„Nejdůležitější je, kde by to zpoplatnění mělo nastat. Bavíme se o ulici Karmelitská na Malé Straně a přilehlých uličkách. Na staroměstské straně je to Smetanovo nábřeží a přilehlé uličky a náměstíčka, Annenské náměstí, Křižovnické náměstí a podobně,“ řekl Hřib.

Co se týče výjimek z placení poplatku, ty jsou podle Hřiba částečně určeny již v zákoně a dotýkají se těch, kdo v daném místě bydlí, jejich rodinných příslušníků, lidí s průkazem zdravotně tělesné postiženého, podnikatelů s provozovnou nebo těch, kteří užívají nemovitost pro veřejně prospěšné účely. Hřib chce zahrnout i vozidla policie a integrovaného záchranného systému.

„My jsme proti zpoplatnění ulic, protože ho považujeme za nesystémové. Má se to přepočítat, má se to zkontrolovat, má se zjistit i ten přeliv. Ale jednoznačně upřednostňujeme, tady hledáme shodu a myslím, že ji i najdeme, modifikaci systému modrých zón,“ prohlásil Portlík. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025

Česko chce postavit vlastní AI gigafactory. Vyrůst má v Praze

České Radiokomunikace (ČRa) podaly k Evropské komisi projekt na vybudování jednoho ze zvažovaných velkých evropských datových center pro umělou inteligenci, takzvanou AI gigafactory. Stát by měla v Praze na Zbraslavi, kde už Radiokomunikace na pozemku po bývalých vysílačích datové centrum budují. Informovalo o tom ministerstvo průmyslu a obchodu a ČRa.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
20. 6. 2025

Muž hrdinské naděje, zaznělo na pietě k uctění památky generála Heliodora Píky

Armáda, politici i rodina dopoledne před budovou generálního štábu v Praze uctili památku generála Heliodora Píky, oběti komunistické justiční vraždy. Od smrti československého vojáka a legionáře v sobotu uplyne 76 let. Řečníci připomínali Píkovu odvahu, smysl pro spravedlnost nebo lásku k vlasti. Věnce a květiny k jeho pamětní desce položili mimo jiné zástupci Senátu či Kanceláře prezidenta republiky.
20. 6. 2025

Národní muzeum otevře na víkend depozitář. Teprve podruhé za dvě stě let

Do depozitářů Národního muzea se nedá jen tak dostat. Od doby, co bylo před 207 lety otevřeno, měla veřejnost tuto šanci jen jednou – před sedmi lety. Teď ji dostane znovu: od pátku do neděle.
20. 6. 2025

Praha stoprocentně ovládne Kongresové centrum Praha

Praha získá od státu podíl 54,35 procenta v Kongresovém centru Praha (KCP) a stane se tak jeho stoprocentním vlastníkem. Transakci pozdě večer ve čtvrtek schválili městští zastupitelé. Důvodem je především záměr Prahy k centru dostavět novou halu s cílem posílení kongresové turistiky v metropoli.
20. 6. 2025

Muž dostal za poplašnou zprávu o ozbrojenci v Praze osm měsíců vězení

Muž, který si vymyslel nepravdivou informaci o pohybu ozbrojeného muže v centru Prahy, odešel od soudu s osmi měsíci vězení. Vyplývá to z rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 1, který má ČT k dispozici. Oznámení o střelci v centru Prahy loni 19. prosince prověřovaly desítky policistů. Propátraly budovu právnické fakulty, přilehlé budovy dalších vysokých škol a Dvořákovo nábřeží. Muž se pak při výslechu přiznal, že si vše vymyslel. Hrozily mu až tři roky vězení. Rozsudek zatím není pravomocný, muž se proti němu odvolal.
19. 6. 2025

Přestupků v pražské MHD je letos rekordně mnoho. Policie posílila hlídky

Cestování pražskou hromadnou dopravou je stále méně bezpečné. Policisté od začátku roku evidují rekordní počet přestupků. V metropoli policie hlásí stále víc lidí bez domova. Zvýšenou kriminalitu mají na svědomí i cizinci. Strážci zákona mají problém s vymáháním pokut, většinou tak zůstává jen u domluvy. Policie už na rostoucí kriminalitu zareagovala a v problémových místech navýšila počet hlídek.
18. 6. 2025
Načítání...