Pražská koalice diskutuje o zpoplatnění průjezdu centrem ve výši až 200 korun

28 minut
Události, komentáře: Dopravní situace v Praze
Zdroj: ČT24

Pražská koalice diskutuje o možnosti zpoplatnit vjezd do některých částí centra, jako je například Smetanovo nábřeží. Výjimku by dostali ti, kteří v daném místě pracují nebo bydlí. Hlavním důvodem je podle 1. náměstka primátora Prahy pro oblast dopravy Zdeňka Hřiba (Piráti) odlehčení veřejné dopravě. „My jsme proti zpoplatnění ulic, protože ho považujeme za nesystémové,“ řekl Starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS). „Zpoplatnění dává smysl tam, kde se snažíme omezit intenzitu dopravy,“ prohlásil Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility.

„Hlavní důvod je, že po Smetanově nábřeží a Malé Straně projíždí celkem osm denních linek tramvají. Z toho dvě, 17 a 22, jsou páteřní, taková malá metra. Skutečně tam dochází k výraznému zpoždění, které se pak promítá do celé sítě,“ řekl Hřib. Kvalitní veřejná doprava je podle něj důležitá, aby se silnice uvolnily těm, „kteří to opravdu potřebují“, řekl s odkazem na limity pražských komunikací.

Podle Portlíka se koalice ještě na zpoplatnění nedohodla. „Legitimně se o tom bavíme, ale je potřeba to opravdu posoudit,“ dodal. Na příkladu takzvaných modrých zón také poukázal na to, že opatření v jedné městské části se může rychle přesunout do dalších, čímž by se „Pražan stal cizincem ve vlastním městě“.

S tím ovšem Hřib nesouhlasí. „Už jsme měli dopravní modely prezentované veřejně na zastupitelstvu i dopravním výboru. Samozřejmě lze něco vyvozovat i z těch zkušeností, které máme z tohoto roku, kdy se zavřela celá Malá Strana, protože se tam opravovaly tramvajové koleje. To žádná dopravní apokalypsa nenastala,“ řekl.

Portlík ovšem zpochybnil přesnost zmíněných dopravních modelů a z pohledu starosty přidal možné dopady zpoplatnění průjezdu centra. „Začnu řešit, jestli nezpoplatním Poděbradskou, protože po ránu je kvůli absenci okruhu naprosto neprůjezdná. Začnu logicky uvažovat o tom, protože z Prahy 9 se mi to z Poděbradské přesune na Kolbenovu, jestli nezpoplatním i Kolbenovu,“ řekl a vyzval k systémovému řešení.

Hřib prohlásil, že v dalších případech bude magistrát hledat řešení, které bude nejlépe vyhovovat danému místu. Dodal, že navrhované opatření je mírnější než absolutní zákaz. „Kdo chce, může si průjezd zaplatit,“ řekl.

Do Prahy se vejde mnohem méně aut, než kolik lidí tam chce vjet

„Zpoplatnění dává smysl tam, kde se snažíme omezit intenzitu dopravy,“ řekl Michal Vojtíšek z ČVUT. „Intenzitu dopravy se snažíme omezit proto, že jinak se zahltí dopravní síť, začnou vznikat kolony a poplatek tam bude ve formě času, který je ztracen v kolonách,“ dodal.

Poplatek v maximální výši dvě stě korun podle něj smysl dává v případě, že výjimky nebudou nastavené příliš široce. „Aby dopravní síť fungovala, tak nemůže být přetížená, aby nebyla přetížená, tak musíme omezovat vjezdy. Je daleko víc lidí, kteří chtějí jet autem do Prahy, než se tam těch aut fyzicky vejde,“ řekl Vojtíšek.

„Samozřejmě je možné, že v blízkosti hranic nebo v nějakých ojedinělých místech se situace zhorší, ale to je při jakémkoliv dopravním opatření,“ dodal analytik. Očekává, že by se se zavedením poplatku dopravní situace zlepšila a zklidnila.

Uvažuje se o zpoplatnění Karmelitské ulice a Smetanova nábřeží

„Nejdůležitější je, kde by to zpoplatnění mělo nastat. Bavíme se o ulici Karmelitská na Malé Straně a přilehlých uličkách. Na staroměstské straně je to Smetanovo nábřeží a přilehlé uličky a náměstíčka, Annenské náměstí, Křižovnické náměstí a podobně,“ řekl Hřib.

Co se týče výjimek z placení poplatku, ty jsou podle Hřiba částečně určeny již v zákoně a dotýkají se těch, kdo v daném místě bydlí, jejich rodinných příslušníků, lidí s průkazem zdravotně tělesné postiženého, podnikatelů s provozovnou nebo těch, kteří užívají nemovitost pro veřejně prospěšné účely. Hřib chce zahrnout i vozidla policie a integrovaného záchranného systému.

„My jsme proti zpoplatnění ulic, protože ho považujeme za nesystémové. Má se to přepočítat, má se to zkontrolovat, má se zjistit i ten přeliv. Ale jednoznačně upřednostňujeme, tady hledáme shodu a myslím, že ji i najdeme, modifikaci systému modrých zón,“ prohlásil Portlík. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Policie stíhá v kauze Motol první firmu, Pragoperun FNM, píší Seznam Zprávy

Policie rozšířila stíhání v kauze motolské nemocnice o první firmu. Obvinění z korupce a z praní špinavých peněz čelí Pragoperun FNM, která nemocnici prala prádlo, napsal v pondělí server Seznam Zprávy. Kriminalisté v případu úplatků od nemocničních dodavatelů i nadále stíhají osmnáct lidí včetně někdejšího ředitele nemocnice Miloslava Ludvíka a jeho bývalého náměstka Pavla Budinského.
před 23 hhodinami

Hlubuček podle bývalého ředitele DPP nebyl členem zločinecké skupiny

Bývalý ekonomický ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Matej Augustín viněný v kauze Dozimetr v pondělí u soudu prohlásil, že spolu s dalšími aktéry případu působil v organizované zločinecké skupině, jejímž cílem bylo z firmy nelegálně vyvádět peníze. Obžalovaného někdejšího náměstka pražského primátora Petra Hlubučka (dříve STAN) však za člena této skupiny nepovažoval. Augustín začal spolupracovat s policií a státní zástupce ještě před zahájením hlavního líčení jeho obžalobu v případu rozsáhlé korupce v DPP stáhl.
včera v 12:08

Hřib a Gregor se v Duelu ČT24 přeli o dopravě či politické kultuře

Podle nově zvoleného poslance za Motoristy Matěje Gregora jsou dopravní kolony často způsobené necitlivými zásahy politiků, „kteří nějakým způsobem nestrategicky naplánují nejrůznější odstávky“. Podle předsedy Pirátů a náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba vychází některé problémy v dopravě z pražského historického centra, které omezuje kapacitu silnic. Vyzývá proto k častějšímu využívání městské hromadné dopravy, do které se podle něj velmi investuje. V Duelu ČT24 moderovaném Janou Peroutkovou spolu diskutovali třeba také o elektromobilitě nebo tuzemské politické kultuře.
9. 11. 2025

Elektrokola a koloběžky v metru čeká zákaz

Praha od nového roku zakáže přepravu elektrických kol a koloběžek v metru. Obává se možného požáru třeba v tunelu, kde se oheň špatně likviduje a evakuace cestujících je složitá. Poučila se z podobných událostí v cizině – ve vagonu metra elektrokolo vzplálo například v Torontu, v Londýně zase podobný incident zavinila elektrokoloběžka. Nedovolenou přepravu těchto dopravních prostředků budou v Praze kontrolovat revizoři. Cestujícím za porušení bude hrozit pokuta až dva tisíce korun.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

O víkendu nepojede metro mezi Hlavním nádražím a Vltavskou na lince C

Kvůli opravě stropní desky ve vestibulu stanice Florenc bude o víkendu omezený provoz pražského metra na lince C mezi stanicemi Pražského povstání a Nádraží Holešovice. Mezi Hlavním nádražím a Vltavskou metro v sobotu a v neděli nepojede vůbec, na dvou navazujících úsecích bude fungovat kyvadlový provoz. Během výluky dělníci nainstalují ve vestibulu stanice posledních deset ze 131 nosníků do stropní konstrukce, která se opravuje od roku 2022.
8. 11. 2025

Filmová Mezipatra přinesou queer témata do Prahy i Brna

V Praze a následně v Brně se opět uskuteční queer filmový festival Mezipatra. Letošním ročníkem, který startuje 6. listopadu, prostupují témata bezpečí a soudržnosti.
6. 11. 2025

Často zvedl hlas, ale měl obrovské znalosti, říká o Dukovi Graubner

Kardinálovi Dominiku Dukovi záleželo na budování vztahů se společností a také na výuce náboženství, řekl pražský arcibiskup Jan Graubner. Ocenil zároveň výsledek Dukova vyjednávání s prezidentem Václavem Klausem o katedrále svatého Víta na Pražském hradě. Graubner vystřídal Duku v čele pražského arcibiskupství v červenci 2022. Na Duku vzpomínají i další církevní představitelé.
4. 11. 2025Aktualizováno4. 11. 2025
Načítání...