Pražský dopravní podnik hodlá prodat pozemky pod cenou, tvrdí zastupitelka. Firma pochybení odmítá

Pražská zastupitelka Hana Kordová Marvanová (nez. za SPOLU) podala trestní oznámení v souvislosti s majetkovými záměry dopravního podniku (DPP) v okolí stanic metra Nádraží Holešovice a Palmovka. Z provedeného auditu podle ní vyplývá, že plánované transakce jsou pro město nevýhodné. DPP s odkazem na stejný audit v případě Nádraží Holešovice tvrdí opak, zvolený postup je podle něj nejvýhodnější variantou. Audit je stále neveřejný. Společný podnik k Nádraží Holešovice ve středu na mimořádném jednání řešili i pražští radní, soukromí partneři projektu podali kvůli nerozhodnosti města na DPP žalobu.

Náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti) nicméně po odpoledním jednání politických špiček metropole oznámil, že ani napodruhé na radě hlavního města neprosadil vystoupení ze společného projektu. Předseda klubu zastupitelů SPOLU (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) Tomáš Portlík (ODS) podotkl, že město by se mělo s developery snažit dojednat kompromis a vyhnout se zablokování území soudními spory.

V úvodu článku zmíněný audit patří k těm, které magistrát zadal v souvislosti s korupční kauzou Dozimetr, která se týkala právě DPP. Město odmítá dokument zveřejnit s odkazem na klauzuli o mlčenlivosti, zastupitelé ho nicméně proti podpisu získat mohou. Podle Marvanové z auditu vyplývá, že podnik plánuje prodat pozemky na Palmovce výrazně pod cenou a v poslední době diskutovaný společný podnik k rozvoji stanice Nádraží Holešovice a jejího okolí má závažné právní vady.

„Jde o závažná zjištění, na která příslušné orgány DPP nijak nereagují, a proto je potřeba, aby je řešila policie,“ je přesvědčená Kordová Marvanová. Podpořili ji také senátoři Lukáš Wagenknecht z Pirátů a Marek Hilšer z klubu Starostů.

DPP pochybení odmítá. Podle vedoucího jeho odboru komunikace Daniela Šabíka podnik s ohledem na absenci rozhodnutí rady ohledně Nádraží Holešovice zadá vypracování analýz současného právního stavu a možností dalšího postupu. „Současně ve spolupráci s hlavním městem bezodkladně zadáme společnosti Grant Thornton Advisory vypracovat analýzu za účelem posouzení relevantností námitek vůči ekonomickým parametrům společného podniku,“ dodal.

Stejný audit, rozdílné úhly pohledu

V otázce Palmovky si podle něj je dopravní podnik vědom slabin projektu, který vzniká od roku 2002, a audit nepřinesl žádné nové poznatky. „DPP podniká kroky k narovnání podmínek tohoto projektu, nicméně není to tak jednoduché jako mediální nebo politická zkratka,“ sdělil Šabík.

DPP stejným auditem, kterým Kordová Marvanová odůvodňuje svoje trestní oznámení, argumentuje ve prospěch společného podniku k Nádraží Holešovice, protože podle jeho zástupců je spolupráce se soukromými investory, kteří v oblasti vlastní pozemky, ekonomicky nejvýhodnější. „Ekonomickou výhodnost společného podniku Nové Holešovice ostatně potvrdila i ekonomická studie společnosti Delloite,“ tvrdí Šabík.

Společný podnik založil DPP po delších jednáních v roce 2021 s firmou Karlín Group, později se do něj zapojila i CPI Property Group, která rovněž v oblasti vlastní pozemky. Dozorčí rada DPP letos v lednu jednomyslně schválila prodej městských pozemků společnému podniku nejméně za 173 milionů korun, pro hlasoval i její předseda a náměstek Hřib.

Následně však změnil názor a nyní v radě města, která musí prodej pozemků v pozici valné hromady DPP finálně schválit, prosazuje, aby město z podniku vystoupilo. Jako důvod uvedl podezření na propojení některých lidí kolem podniku s kauzou Dozimetr, o které napsal server Lidovky.cz.

Hřib se pokoušel na radě takzvaný exit odhlasovat už v dubnu, ale nepřesvědčil svoje koaliční partnery ze SPOLU a STAN a pro hlasovali jen čtyři pirátští radní. Stejně dopadl i nyní. „Koaliční partneři ze STAN a SPOLU nepodpořili tento návrh s jedinou výjimkou, kterou byl Jiří Pospíšil (TOP 09),“ sdělil Hřib. Dodal, že kromě podezření na korupci podle něj společný podnik „působí pouze jako spekulace na změnu územního plánu“ a že město by mělo k rozvoji okolí stanice metra přistoupit jinak a zapojit i Správu železnic a České dráhy, které v lokalitě také vlastní pozemky.

Polemika před novináři

Portlík před novináři s Hřibem polemizoval, oba řečníci se střídali s argumenty a oponovali si. Šéf klubu SPOLU upozornil, že s ohledem na to, že smlouvy již byly uzavřeny, nyní hrozí, že se rozvoj celého území na roky soudními spory zablokuje. „Myslím si, že je potřeba, abychom se pokusili o maximální dohodu,“ zdůraznil. Dodal, že partnerské firmy v podniku jsou připraveny opět prodloužit lhůty a dále s městem jednat. Radní podle obou politiků na mimořádném jednání také schválili, že zastupitelé na svém čtvrtečním jednání projednají zmíněný audit ke společnému podniku, který si nechal magistrát zpracovat.

Postup města se nelíbí soukromým partnerům, kteří kvůli nečinnosti vedení metropole podali na DPP žalobu. Požadují, aby dopravní podnik dostál smluvním závazkům a prodal společnému podniku pozemky. Případnou škodu, pokud to neudělá, vyčíslili na 1,3 miliardy. Ve středu firmy v prohlášení uvedly, že považují za zbytečné, aby se rada vystoupením ze společného podniku zabývala, protože dřívější oznámení o exitu považují za od počátku neplatné.