V předvolební debatě Jihočeského kraje se hovořilo o dopravě i pitné vodě

83 minut
Předvolební debata z Jihočeského kraje
Zdroj: ČT24

Česká televize před krajskými volbami nachystala třináct předvolebních debat. Do studia zve vždy osm lídrů kandidátek s největším volebním potenciálem z průzkumu volebního potenciálu dvou agentur: Kantar CZ a Data Collect. V každém kraji se debata zaměřuje na témata, která dominují místní politice. V úterý 10. září se debata věnovala Jihočeskému kraji.

Tématem první části debaty byla dopravní situace na jihu Čech. Krajské město České Budějovice patří podle výzkumu mezi trojici nejucpanějších měst v tuzemsku – po Praze a Brně.

Kandidát hnutí ANO Roman Kubíček soudí, že to je dlouhodobý problém. Odlehčení dopravy je tak podle něj nezbytné, v tomto ohledu zmínil výstavbu dálnic D3 a D4, pak také veškerých obchvatů. „Dneska se dostáváme do situace, že dálnice D3 bude stát na území jižních Čech a budeme stále čekat na dostavbu D3 ve středních Čechách,“ podotknul.

Podle Martina Kuby (ODS) lidé „už cítí, že se to rozhýbalo“. České Budějovice by z jeho posledu měly být „vyřešeny“ do roku 2028. Jako „největší bolest“ zhodnotil výstavbu tunelu na dálnici D3, projekt se kvůli tlaku spodní vody musel přepracovávat. To následně přineslo větší náklady. Dle jeho mínění „nemá cenu“ se bavit o tom, kdo byl u výstavby více – jestli bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO), či současný Martin Kupka (ODS).

„Přestože jde o stavbu ŘSD, je třeba pravidelně jednat, scházet se a říkat si, kde je zádrhel a co společně můžeme udělat,“ míní Jaroslava Martanová, která je v čele kandidátky STAROSTOVÉ pro Jihočeský kraj (STAN, HOPB). Sama má zkušenosti s ŘSD coby starostka Vimperku, když se naplánovalo rozšíření tamní silnice ještě před jejím nástupem do funkce.

Pavel Hroch (Jihočeši 2012) ocenil, že se dálnice D4 staví systémem „PPP“ (partnerství veřejného a soukromého sektoru). Ocenil také kvalitní práci dělníků. Vyjmenoval i další hotové či rozestavěné projekty – obchvat Dasný–Češnovice, dálnici do Písku či obchvaty Protivína nebo Vodňan. Podle něj je také potřeba podpořit dopravní obslužnost i na rozsáhlém jihočeském venkově.

U otevírání dálnic – například letošní části úseku D3 – je důležitá spolupráce, míní Pavel Klíma za uskupení Společně pro jižní Čechy (TOP 09, KDU-ČSL, Tábor 2020). Zmínil, že funguje spolupráce mezi vedením kraje a vládou, jejichž zástupci jsou ze stejných politických stran. U dopravního „trychtýře“ u budějovického výstaviště pak podotknul, že je „světlo na konci tunelu“.

„Jediná možnost je jednat, jednat a jednat,“ poznamenal Jan Kadlec, který je jedničkou kandidátky SPD, Trikolora a PRO. Upozornil, že výstavba dálnice není nic jednoduchého vzhledem k výkupům a dalším okolnostem. „Teď máme hroznou radost v Budějovicích, že to tam je a že bude aspoň obchvat z větší části, ale pořád ještě chybí tah na Prahu a kus do Rakouska,“ dodal.

V případě urychlení dostavby D3 Josef Soumar (Piráti) apeloval na to, aby ministerstvo dopravy uvolnilo kapacitu v rámci ŘSD a svého resortu a stavbě se plně věnovalo. „Musí na to nasadit špičky v oboru. Všichni tady máme zájem na tom, aby dálnice D3 i ve Středočeském kraji vznikla, i my tady na jihu Čech,“ sdělil. Zmínil například dálnice na Moravě, kde je dnes podobná síť jako v Německu.

Lídryně koalice STAČILO! (ČSNS, KSČM, SD-SN, ČSSD) Kateřina Jirousová se domnívá, že kraj má v otázce dálnic minimální vliv. „Každopádně se podařilo tlakem na vládu dálnici dokončit, takže to si myslím, že je určitě dobře, všichni jsme na to čekali,“ poznamenala. Je přesvědčená o tom, že kraj má pokračovat v investicích do oprav komunikací druhé a třetí třídy.

Druhá část debaty se věnovala nedostatku pitné vody, který v regionu trápí zejména Táborsko a část Strakonicka. Na veřejný vodovod na jihu Čech není připojen každý desátý obyvatel, většinou jsou to lidé z menších obcí. Závislí jsou tak na vlastních studnách nebo vrtech – jenže ty v poslední letech na řadě míst nestačí.

Kandidát hnutí ANO Roman Kubíček tvrdí, že na spoluúčasti stát–kraj–obec vždy pracovali. Podle něj je naprosto nezbytné napojení na soustavu Jihočeského vodárenského svazu – neboť vrty na některých místech není možné zrealizovat. „Ve chvíli, kdy tam vrty uděláte, ty hluboké vám seberou vodu z ostatních studní,“ řekl. Zdůraznil také nutnost spoluúčasti obce na připojení ke krajským vodovodům.

Podle Martina Kuby (ODS) se nyní malé obce o třeba třech tisících obyvatelích dostávají do situace, kdy ještě před pár lety měly vlastní studnu, což pro ně bylo lacinější, ovšem teď už potřebují připojení na krajské vodovody. Důraz kladl na spoluúčast při financování výstavby jak ze strany státu, tak kraje a konkrétní obce. „Velmi bych preferoval, kdyby vláda přišla s řešením,“ upozornil.

„Důležité je, aby si naše společnost uvědomila, že je nutno opatrně nakládat s pitnou vodou, protože splachujeme pitnou vodou, koupeme se v pitné vodě. Důležité je hospodařit s dešťovou vodou a taktéž je důležité se naučit zadržovat vodu v krajině,“ upozornila Jaroslava Martanová za STAROSTOVÉ pro Jihočeský kraj (STAN, HOPB) .

Podle Pavla Hrocha (Jihočeši 2012) by se měla soustava nadále rozvíjet do určitých míst. Upozornil však, že by neměla „rozdávat vodu do dalších krajů“. Ocenil, že se Jihočeský vodárenský svaz angažuje ve spolupráci s obcemi, které nedostatek pitné vody postihuje. Podotknul, že organizace dostala v poslední době rovněž prostředky od kraje – například na pohon velkých čerpadel.

„Podzemní vody jsou něco, co si musíme chránit,“ upozornil Pavel Klíma z koalice Společně pro jižní Čechy (TOP 09, KDU-ČSL, Tábor 2020). Vždy by se podle něj mělo zvážit, zda je v daném místě lepší napojení na nějakou trubku. Kapacitu jihočeská soustava má, neměla by jí však podle jeho názoru „plýtvat na ostatní kraje“. „Ve chvíli, kdy to ekonomicky nevychází, tak prostě povolit nějaký vrt,“ usoudil.

„Samozřejmě je to o penězích. Pokud kraj tu možnost má, musíme pomoct těm obcím, nemůžeme je v tom nechat, když na to nemají. Je rozpočet kraje a potom musíme vyčlenit na tyto akce určité prostředky,“ řekl Jan Kadlec (SPD, Trikolora a PRO).

Josef Soumar (Piráti) také mluvil v této souvislosti o zadržování vody v krajině. „Pokud nebudeme schopni zadržovat vodu v krajině tam, kde nám voda spadne, a voda nám odteče, tak i ten důsledek budeme vidět právě v prázdných studnách,“ popsal. A obce, kde se to ekonomicky vyplatí, podpoříme, dodal.

Lídryně koalice STAČILO! (ČSNS, KSČM, SD-SN, ČSSD) Kateřina Jirousová podotýká, že právě menší obce by se rády připojily na vodárenskou soustavu. „Samozřejmě jedinou takovou možností, kterou jim budeme moct nabídnout, tak je finanční možnost, aby k napojení mohlo dojít,“ řekla. Nemyslí si, že by byl problém s plýtváním pitnou vodou, ale právě s její dodávkou.

Do předvolební debaty o Jihočeském kraji byli pozváni zástupci těchto uskupení:

  • ANO – Roman Kubíček
  • ODS – Martin Kuba
  • STAROSTOVÉ pro Jihočeský kraj (STAN, HOPB) – Jaroslava Martanová
  • Jihočeši 2012 – Pavel Hroch
  • Společně pro jižní Čechy (TOP 09, KDU-ČSL, Tábor 2020) – Pavel Klíma
  • SPD, Trikolora a PRO – Jan Kadlec
  • Piráti – Josef Soumar
  • STAČILO! (ČSNS, KSČM, SD-SN, ČSSD) – Kateřina Jirousová

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 18 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 19 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 20 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 21 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 22 hhodinami
Načítání...