V předvolební debatě Jihočeského kraje se hovořilo o dopravě i pitné vodě

83 minut
Předvolební debata z Jihočeského kraje
Zdroj: ČT24

Česká televize před krajskými volbami nachystala třináct předvolebních debat. Do studia zve vždy osm lídrů kandidátek s největším volebním potenciálem z průzkumu volebního potenciálu dvou agentur: Kantar CZ a Data Collect. V každém kraji se debata zaměřuje na témata, která dominují místní politice. V úterý 10. září se debata věnovala Jihočeskému kraji.

Tématem první části debaty byla dopravní situace na jihu Čech. Krajské město České Budějovice patří podle výzkumu mezi trojici nejucpanějších měst v tuzemsku – po Praze a Brně.

Kandidát hnutí ANO Roman Kubíček soudí, že to je dlouhodobý problém. Odlehčení dopravy je tak podle něj nezbytné, v tomto ohledu zmínil výstavbu dálnic D3 a D4, pak také veškerých obchvatů. „Dneska se dostáváme do situace, že dálnice D3 bude stát na území jižních Čech a budeme stále čekat na dostavbu D3 ve středních Čechách,“ podotknul.

Podle Martina Kuby (ODS) lidé „už cítí, že se to rozhýbalo“. České Budějovice by z jeho posledu měly být „vyřešeny“ do roku 2028. Jako „největší bolest“ zhodnotil výstavbu tunelu na dálnici D3, projekt se kvůli tlaku spodní vody musel přepracovávat. To následně přineslo větší náklady. Dle jeho mínění „nemá cenu“ se bavit o tom, kdo byl u výstavby více – jestli bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO), či současný Martin Kupka (ODS).

„Přestože jde o stavbu ŘSD, je třeba pravidelně jednat, scházet se a říkat si, kde je zádrhel a co společně můžeme udělat,“ míní Jaroslava Martanová, která je v čele kandidátky STAROSTOVÉ pro Jihočeský kraj (STAN, HOPB). Sama má zkušenosti s ŘSD coby starostka Vimperku, když se naplánovalo rozšíření tamní silnice ještě před jejím nástupem do funkce.

Pavel Hroch (Jihočeši 2012) ocenil, že se dálnice D4 staví systémem „PPP“ (partnerství veřejného a soukromého sektoru). Ocenil také kvalitní práci dělníků. Vyjmenoval i další hotové či rozestavěné projekty – obchvat Dasný–Češnovice, dálnici do Písku či obchvaty Protivína nebo Vodňan. Podle něj je také potřeba podpořit dopravní obslužnost i na rozsáhlém jihočeském venkově.

U otevírání dálnic – například letošní části úseku D3 – je důležitá spolupráce, míní Pavel Klíma za uskupení Společně pro jižní Čechy (TOP 09, KDU-ČSL, Tábor 2020). Zmínil, že funguje spolupráce mezi vedením kraje a vládou, jejichž zástupci jsou ze stejných politických stran. U dopravního „trychtýře“ u budějovického výstaviště pak podotknul, že je „světlo na konci tunelu“.

„Jediná možnost je jednat, jednat a jednat,“ poznamenal Jan Kadlec, který je jedničkou kandidátky SPD, Trikolora a PRO. Upozornil, že výstavba dálnice není nic jednoduchého vzhledem k výkupům a dalším okolnostem. „Teď máme hroznou radost v Budějovicích, že to tam je a že bude aspoň obchvat z větší části, ale pořád ještě chybí tah na Prahu a kus do Rakouska,“ dodal.

V případě urychlení dostavby D3 Josef Soumar (Piráti) apeloval na to, aby ministerstvo dopravy uvolnilo kapacitu v rámci ŘSD a svého resortu a stavbě se plně věnovalo. „Musí na to nasadit špičky v oboru. Všichni tady máme zájem na tom, aby dálnice D3 i ve Středočeském kraji vznikla, i my tady na jihu Čech,“ sdělil. Zmínil například dálnice na Moravě, kde je dnes podobná síť jako v Německu.

Lídryně koalice STAČILO! (ČSNS, KSČM, SD-SN, ČSSD) Kateřina Jirousová se domnívá, že kraj má v otázce dálnic minimální vliv. „Každopádně se podařilo tlakem na vládu dálnici dokončit, takže to si myslím, že je určitě dobře, všichni jsme na to čekali,“ poznamenala. Je přesvědčená o tom, že kraj má pokračovat v investicích do oprav komunikací druhé a třetí třídy.

Druhá část debaty se věnovala nedostatku pitné vody, který v regionu trápí zejména Táborsko a část Strakonicka. Na veřejný vodovod na jihu Čech není připojen každý desátý obyvatel, většinou jsou to lidé z menších obcí. Závislí jsou tak na vlastních studnách nebo vrtech – jenže ty v poslední letech na řadě míst nestačí.

Kandidát hnutí ANO Roman Kubíček tvrdí, že na spoluúčasti stát–kraj–obec vždy pracovali. Podle něj je naprosto nezbytné napojení na soustavu Jihočeského vodárenského svazu – neboť vrty na některých místech není možné zrealizovat. „Ve chvíli, kdy tam vrty uděláte, ty hluboké vám seberou vodu z ostatních studní,“ řekl. Zdůraznil také nutnost spoluúčasti obce na připojení ke krajským vodovodům.

Podle Martina Kuby (ODS) se nyní malé obce o třeba třech tisících obyvatelích dostávají do situace, kdy ještě před pár lety měly vlastní studnu, což pro ně bylo lacinější, ovšem teď už potřebují připojení na krajské vodovody. Důraz kladl na spoluúčast při financování výstavby jak ze strany státu, tak kraje a konkrétní obce. „Velmi bych preferoval, kdyby vláda přišla s řešením,“ upozornil.

„Důležité je, aby si naše společnost uvědomila, že je nutno opatrně nakládat s pitnou vodou, protože splachujeme pitnou vodou, koupeme se v pitné vodě. Důležité je hospodařit s dešťovou vodou a taktéž je důležité se naučit zadržovat vodu v krajině,“ upozornila Jaroslava Martanová za STAROSTOVÉ pro Jihočeský kraj (STAN, HOPB) .

Podle Pavla Hrocha (Jihočeši 2012) by se měla soustava nadále rozvíjet do určitých míst. Upozornil však, že by neměla „rozdávat vodu do dalších krajů“. Ocenil, že se Jihočeský vodárenský svaz angažuje ve spolupráci s obcemi, které nedostatek pitné vody postihuje. Podotknul, že organizace dostala v poslední době rovněž prostředky od kraje – například na pohon velkých čerpadel.

„Podzemní vody jsou něco, co si musíme chránit,“ upozornil Pavel Klíma z koalice Společně pro jižní Čechy (TOP 09, KDU-ČSL, Tábor 2020). Vždy by se podle něj mělo zvážit, zda je v daném místě lepší napojení na nějakou trubku. Kapacitu jihočeská soustava má, neměla by jí však podle jeho názoru „plýtvat na ostatní kraje“. „Ve chvíli, kdy to ekonomicky nevychází, tak prostě povolit nějaký vrt,“ usoudil.

„Samozřejmě je to o penězích. Pokud kraj tu možnost má, musíme pomoct těm obcím, nemůžeme je v tom nechat, když na to nemají. Je rozpočet kraje a potom musíme vyčlenit na tyto akce určité prostředky,“ řekl Jan Kadlec (SPD, Trikolora a PRO).

Josef Soumar (Piráti) také mluvil v této souvislosti o zadržování vody v krajině. „Pokud nebudeme schopni zadržovat vodu v krajině tam, kde nám voda spadne, a voda nám odteče, tak i ten důsledek budeme vidět právě v prázdných studnách,“ popsal. A obce, kde se to ekonomicky vyplatí, podpoříme, dodal.

Lídryně koalice STAČILO! (ČSNS, KSČM, SD-SN, ČSSD) Kateřina Jirousová podotýká, že právě menší obce by se rády připojily na vodárenskou soustavu. „Samozřejmě jedinou takovou možností, kterou jim budeme moct nabídnout, tak je finanční možnost, aby k napojení mohlo dojít,“ řekla. Nemyslí si, že by byl problém s plýtváním pitnou vodou, ale právě s její dodávkou.

Do předvolební debaty o Jihočeském kraji byli pozváni zástupci těchto uskupení:

  • ANO – Roman Kubíček
  • ODS – Martin Kuba
  • STAROSTOVÉ pro Jihočeský kraj (STAN, HOPB) – Jaroslava Martanová
  • Jihočeši 2012 – Pavel Hroch
  • Společně pro jižní Čechy (TOP 09, KDU-ČSL, Tábor 2020) – Pavel Klíma
  • SPD, Trikolora a PRO – Jan Kadlec
  • Piráti – Josef Soumar
  • STAČILO! (ČSNS, KSČM, SD-SN, ČSSD) – Kateřina Jirousová

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
před 23 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
22. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025
Načítání...