ČT zveřejnila výzkum volebního potenciálu před krajskými volbami

Česká televize zahajuje předvolební vysílání. Divákům programu ČT24 nabídne třináct debat lídrů kandidátek ze všech volebních krajů. Ti se do debat nominovali na základě průzkumu volebního potenciálu dvou agentur: Kantar CZ a Data Collect. Do studia ČT pozve vždy osm lídrů kandidátek s největším volebním potenciálem. V pondělí se jako první představí kandidáti z Karlovarského kraje, a to ve 20 hodin na ČT24.

„Výsledky výzkumu volebního potenciálu je třeba chápat v kontextu termínu sběru dat, tedy k době před zahájením volební kampaně. Jedná se tedy o jakousi startovní čáru a v žádném případě nejde o odhad či predikci výsledků voleb,“ píší výzkumníci Kantaru a Data Collect.

Volební potenciál ukazuje, kolik procent hlasů by politická strana, hnutí či koalice mohly hypoteticky získat ve volbách do krajského zastupitelstva, pokud by se k ní přiklonili všichni lidé, kteří tuto volbu reálně zvažují a nevylučují svou účast u voleb.

90' ČT24: Průzkum volebního potenciálu (zdroj: ČT24)

Volební potenciál je matematický konstrukt, který by měl v aktuální realitě velkého počtu váhajících a nerozhodných voličů věrněji a komplexněji než klasické single response volební ukazatele (voličské preference, volební model a tak dále) odrážet volební uvažování české populace, upozorňují výzkumníci.

Suma volebních potenciálů není sto procent. Člověk, který vážně zvažuje volbu stran X a Y, je potenciálním voličem obou z nich. Ukazatel aktuálního volebního potenciálu je nutno chápat pro každou stranu odděleně.