Těžká technika a dělníci obsadili Václavské náměstí v Praze, kde začíná stavba nové tramvajové trati. Zatím však jde pouze o přípravné práce – konkrétně o rekonstrukci vodovodu a kanalizace, kterou provádí Pražská vodohospodářská společnost. Stavbu samotné tramvajové tratě zahájí Dopravní podnik Praha (DPP) 29. června, práce mají trvat tři roky.
Část Václavského náměstí obsadili dělníci. Před stavbou tramvajové trati je třeba opravit vodovod a kanalizaci
Podle redaktorky ČT Andrey Grubnerové vodohospodáři pracují na Václavském náměstí už zhruba týden. Postupují směrem k Národnímu muzeu. „Všechny tyto sítě jsou už za zenitem své životnosti. Aby měla celá rekonstrukce smysl, musíme udělat i tyto sítě,“ vysvětlil hlavní stavbyvedoucí Jaroslav Kulhánek.
Práce na náměstí jsou podle něj specifické. „Je tady hodně sítí, velký provoz a je to stavba, která je sledovaná. Předpokládám, že nás tady nepotká nic zvláštního a že potom v souladu se stavbou tramvajové tratě to proběhne bez větších omezení,“ uvedl stavbyvedoucí.
„Překvapení samozřejmě přijdou. Jsme v území, kde proběhly obří stavební práce, je tady například metro, takže na většině míst se už kopalo. Pak jsou ale místa, kde nic není, a tam můžou přijít ještě nějaká překvapení,“ vysvětlil.
Práce vodohospodářů budou probíhat i zároveň se stavbou samotné trati. Budou ale „o krok napřed“. Až odstartují 29. června tyto práce, bude to v místě, kde už vodohospodáři svůj „úkol“ z velké části dokončili, a postupovat se bude směrem nahoru k muzeu. „Obávám se, že úplně hotovo budeme mít až v okamžiku, kdy bude stavba tramvajové trati končit,“ odhadl Kulhánek.
Změny v MHD
Kvůli stavbě nové části tramvajové dráhy bude MHD v metropoli částečně omezena. Tramvaje přes náměstí mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí nepojedou od 29. června až do 30. září, řekl už dříve technický ředitel dopravního podniku (DPP) Jan Šurovský. DPP musí opravit trať ve Vodičkově ulici, zároveň dělníci opraví stropní desku stanice metra A Můstek, která se nachází pod kolejemi. Poté vybudují výhybky a odbočku z nynější tramvajové trati směrem nahoru po náměstí.
Při výluce vzniknou v ulicích Vodičkova a Jindřišská blíže k náměstí provizorní obratiště pro tramvaje. „Budeme se snažit dojet až co nejblíž k tomu staveništi,“ sdělil Šurovský.
Při výstavbě kolejí přes magistrálu by se podle ředitele mělo pravděpodobně postupovat tak, že zůstanou pro auta průjezdné vždy dva ze tří jízdních pruhů. Přesný postup prací a harmonogram ale teprve vznikne. Po dokončení trati tramvaje provoz aut nijak neovlivní, jelikož už teď jsou v místech křížení semafory a zároveň přechody pro chodce.
Náklady na vybudování trati od Národního muzea doprostřed náměstí vyjdou na 1,24 miliardy. Auta budou po dobu výstavby jezdit obousměrně jen v jednom pásu Václavského náměstí.
Tramvaje v horní části náměstí jezdily do roku 1980, o jejich návratu rozhodlo minulé vedení města. Oproti původnímu stavu budou podle dřívějších informací jezdit po stranách náměstí a uprostřed bude promenáda. Město také na náměstí počítá s utlumením provozu automobilů.