Horní částí Václavského náměstí už čtyřicet let nejezdí tramvaje. Za několik roků by mohly být zpět

Přesně před čtyřiceti lety projela horní částí pražského Václavského náměstí poslední tramvaj. Příběh trati, který se začal psát už roku 1884, by se ale měl dočkat svého pokračování. V dubnu totiž začala oprava spodní části náměstí, na kterou by v roce 2022 měla navázat i rekonstrukce té horní, kam se má tramvajová trať vrátit.

V sobotu 13. prosince 1980 se Pražané rozloučili s významným znakem horního Václavského náměstí – tramvajovou dopravou. Následně i s tratí, po které dopravní prostředky jezdily. Tramvaje ale nebyly jediné, kdo trasu využíval. Její historie totiž sahá až do května 1884, kdy provoz po Václavském náměstí zahájila koňská dráha.

„V té době bylo náměstí alejemi platanů rozděleno na tři komunikační pásy. Tramvajové koleje vedly prostředním pásem. Mezi nimi byly v celé délce náměstí výrazné kandelábry plynového osvětlení,“ uvedl vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.

O deset let později na náměstí odstartovala velká rekonstrukce. Aleje byly zlikvidovány a koleje přeloženy. Za provizorního jednokolejného provozu se následující rok dočkala rekonstrukce i horní polovina náměstí. Tu v roce 1899 čekala elektrifikace, což umožnilo, že 14. května 1900 projela pražským Václavským náměstím vůbec poprvé elektrická tramvaj.

„Jednoramenné stožáry trolejového vedení byly postaveny podél kolejí. Staly se na řadu let typickým prvkem náměstí. Současně bylo vybudováno u Národního muzea kolejové propojení z Václavského náměstí směrem k dnešnímu Hlavnímu nádraží,“ popsal historik Fojtík. Elektrické tramvaje pak začaly jezdit také napříč náměstím v ulicích Vodičkově a Jindřišské.

Finální fáze úprav počkala až do let 1927-1928, kdy byl přestavován uzel u Národního muzea a Václavské náměstí se mohlo pyšnit kolejemi po celé své délce. „Tramvajové koleje z obou stran objíždějí sochu svatého Václava a nad ní se opět sbíhají. Trolejové vedení je zavěšeno mezi stožáry veřejného osvětlení,“ přiblížil tehdejší podobu Fojtík.

Život tramvají na Václavském náměstí výrazně ovlivnilo budování metra. V souvislosti s tím i s výstavbou silniční severojižní magistrály byl roku 1969 zrušen tramvajový provoz v Mezibranské ulici, která se vine kolem Národního muzea.

V roce 1974 začal provoz linky C metra se stanicí Muzeum. Před zahájením provozu tratě A metra se stanicemi Můstek a Muzeum bylo potřeba trasu tramvají odklonit. V roce 1976 tak byla například zřízena provizorní přeložka u pasáže Alfa. Probíhaly také práce na dlouhodobém přeložení tramvajových tratí na Můstku. Plný provoz byl na křižovatce obnoven v roce 1978. Právě v tomto roce také odstartoval provoz linky A metra se stanicemi Můstek a Muzeum.

Nová koncepce pražské hromadné dopravy záhy zásadně zasáhla do tramvajového provozu v horní části náměstí –⁠ 13. prosince 1980 tak přestaly jezdit po Václavském náměstí od Můstku až po Škrétovu ulici.

Znovu by se pod muzeem mohly tramvaje projet za několik let

Zvuk tramvají by se ale na horní část náměstí měl vrátit. Po více než 40 letech tam totiž má být postavena nová tramvajová trať ve směru od Národního muzea do Vodičkovy a Jindřišské ulice. Rekonstrukce spodní části začala v dubnu.

Architektonickou soutěž na proměnu celého náměstí vyhrála před více než deseti lety kancelář Cigler-Marani. Podle původního návrhu se měly tramvaje vrátit do své někdejší trasy ve středu náměstí. Ty aktuální ale vedou koleje v trase dnešních silnic. „Vozovky budou sdílené pro auta a tramvaje a střed náměstí je určen pěším,“ řekl už dříve hlavní inženýr projektu Vladimír Vacek s tím, že takové uspořádání umožní vznik 15 metrů širokého pásu.

„Chceme, aby tam vznikl kvalitní veřejný prostor,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Křížení tramvají se severojižní magistrálou provoz automobilů podle Scheinherra nezkomplikuje.

Položeny už byly slepé koleje mezi historickou a novou budovou Národního muzea, a to při rekonstrukci prostoru. Před prodloužením tramvajových kolejí z pražské Vinohradské třídy na Václavské náměstí se budou ale ještě muset vyměnit desky pod vozovkou u stanice metra A Muzeum. Podle Scheinherra ale k demontáži celého stropu nedojde.

„To, co se tam bude vyměňovat, tak jsou roznášecí desky pod vozovkou, a to jsme očekávali. Nebude to žádný větší zásah do vestibulu metra. Tímto to (výstavba tramvajové trati) není ohroženo,“ podotkl Scheinherr. Takzvané roznášecí desky přenášejí tlak do více bodů. Podle dřívějšího vyjádření zástupců dopravního podniku je poškodila dlouholetá intenzivní doprava na severojižní magistrále.

Radnice čeká na stavební povolení

O tom, že se na horní část Václavského náměstí tramvaje vrátí, rozhodlo vedení města na podzim roku 2019. Nyní je potřeba získat stavební povolení. To by podle Scheinherra mohlo být vydané koncem příštího roku. „Stavbu chceme zahájit v roce 2022 a dokončíme ji v roce 2024,“ uvedl Scheinherr. Akce bude komplikovaná i investičně. Náměstek Petr Hlaváček (za TOP 09) už dříve uvedl, že hlavním investorem bude Technická správa komunikací, ale tramvajovou trať bude stavět dopravní podnik.

Podle Scheinherra znamená nová tramvajová trať velký krok ke stabilizaci pražské tramvajové sítě. „Nová trasa po svém dokončení výrazně ulehčí hlavně tramvajové trati v Ječné ulici, ke které neexistuje v současné době alternativa a kde jediná nehoda může na několik hodin paralyzovat tramvajovou dopravu v polovině Prahy. A taky se tím obnoví přirozené spojení Václavského náměstí s Vinohrady, které v 70. letech utnula magistrála,“ vysvětlil náměstek.

Tratí v horní části náměstí se podle něj navíc podaří také vytvoření promenády pro pěší. „Vrátíme Václavské náměstí lidem, tak jak tomu bylo ve 20. století, než museli lidé ustoupit stanovištím taxikářů, stánkům s klobásami a naháněčům do nočních klubů. Konečně se stane dostupné pro běžné Pražany,“ dodal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Piety uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 47 mminutami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 10 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
17. 12. 2025

Od ledna v Praze končí parkování pro elektroauta zdarma

Bezplatné parkování elektromobilů v Praze od nového roku končí. Jejich majitelé budou platit polovinu toho, co vlastníci aut se spalovacími motory a získají možnost nákupu další parkovací karty platné pro všechny modré zóny. Plug-in hybridy pak přijdou o veškeré úlevy. Změna má vést mimo jiné k uvolnění místa pro rezidenty, což prosazovaly hlavně jednotlivé městské části. Bezplatné parkování elektroaut bylo během letošního roku ukončeno třeba v Plzni. Naopak zvýhodnění stále nabízejí například v Českých Budějovicích, Ostravě nebo Liberci.
15. 12. 2025
Načítání...