Přesně před čtyřiceti lety projela horní částí pražského Václavského náměstí poslední tramvaj. Příběh trati, který se začal psát už roku 1884, by se ale měl dočkat svého pokračování. V dubnu totiž začala oprava spodní části náměstí, na kterou by v roce 2022 měla navázat i rekonstrukce té horní, kam se má tramvajová trať vrátit.
Horní částí Václavského náměstí už čtyřicet let nejezdí tramvaje. Za několik roků by mohly být zpět
V sobotu 13. prosince 1980 se Pražané rozloučili s významným znakem horního Václavského náměstí – tramvajovou dopravou. Následně i s tratí, po které dopravní prostředky jezdily. Tramvaje ale nebyly jediné, kdo trasu využíval. Její historie totiž sahá až do května 1884, kdy provoz po Václavském náměstí zahájila koňská dráha.
„V té době bylo náměstí alejemi platanů rozděleno na tři komunikační pásy. Tramvajové koleje vedly prostředním pásem. Mezi nimi byly v celé délce náměstí výrazné kandelábry plynového osvětlení,“ uvedl vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.
O deset let později na náměstí odstartovala velká rekonstrukce. Aleje byly zlikvidovány a koleje přeloženy. Za provizorního jednokolejného provozu se následující rok dočkala rekonstrukce i horní polovina náměstí. Tu v roce 1899 čekala elektrifikace, což umožnilo, že 14. května 1900 projela pražským Václavským náměstím vůbec poprvé elektrická tramvaj.
„Jednoramenné stožáry trolejového vedení byly postaveny podél kolejí. Staly se na řadu let typickým prvkem náměstí. Současně bylo vybudováno u Národního muzea kolejové propojení z Václavského náměstí směrem k dnešnímu Hlavnímu nádraží,“ popsal historik Fojtík. Elektrické tramvaje pak začaly jezdit také napříč náměstím v ulicích Vodičkově a Jindřišské.
Finální fáze úprav počkala až do let 1927-1928, kdy byl přestavován uzel u Národního muzea a Václavské náměstí se mohlo pyšnit kolejemi po celé své délce. „Tramvajové koleje z obou stran objíždějí sochu svatého Václava a nad ní se opět sbíhají. Trolejové vedení je zavěšeno mezi stožáry veřejného osvětlení,“ přiblížil tehdejší podobu Fojtík.
Život tramvají na Václavském náměstí výrazně ovlivnilo budování metra. V souvislosti s tím i s výstavbou silniční severojižní magistrály byl roku 1969 zrušen tramvajový provoz v Mezibranské ulici, která se vine kolem Národního muzea.
V roce 1974 začal provoz linky C metra se stanicí Muzeum. Před zahájením provozu tratě A metra se stanicemi Můstek a Muzeum bylo potřeba trasu tramvají odklonit. V roce 1976 tak byla například zřízena provizorní přeložka u pasáže Alfa. Probíhaly také práce na dlouhodobém přeložení tramvajových tratí na Můstku. Plný provoz byl na křižovatce obnoven v roce 1978. Právě v tomto roce také odstartoval provoz linky A metra se stanicemi Můstek a Muzeum.
Nová koncepce pražské hromadné dopravy záhy zásadně zasáhla do tramvajového provozu v horní části náměstí – 13. prosince 1980 tak přestaly jezdit po Václavském náměstí od Můstku až po Škrétovu ulici.
Znovu by se pod muzeem mohly tramvaje projet za několik let
Zvuk tramvají by se ale na horní část náměstí měl vrátit. Po více než 40 letech tam totiž má být postavena nová tramvajová trať ve směru od Národního muzea do Vodičkovy a Jindřišské ulice. Rekonstrukce spodní části začala v dubnu.
Architektonickou soutěž na proměnu celého náměstí vyhrála před více než deseti lety kancelář Cigler-Marani. Podle původního návrhu se měly tramvaje vrátit do své někdejší trasy ve středu náměstí. Ty aktuální ale vedou koleje v trase dnešních silnic. „Vozovky budou sdílené pro auta a tramvaje a střed náměstí je určen pěším,“ řekl už dříve hlavní inženýr projektu Vladimír Vacek s tím, že takové uspořádání umožní vznik 15 metrů širokého pásu.
„Chceme, aby tam vznikl kvalitní veřejný prostor,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Křížení tramvají se severojižní magistrálou provoz automobilů podle Scheinherra nezkomplikuje.
Položeny už byly slepé koleje mezi historickou a novou budovou Národního muzea, a to při rekonstrukci prostoru. Před prodloužením tramvajových kolejí z pražské Vinohradské třídy na Václavské náměstí se budou ale ještě muset vyměnit desky pod vozovkou u stanice metra A Muzeum. Podle Scheinherra ale k demontáži celého stropu nedojde.
„To, co se tam bude vyměňovat, tak jsou roznášecí desky pod vozovkou, a to jsme očekávali. Nebude to žádný větší zásah do vestibulu metra. Tímto to (výstavba tramvajové trati) není ohroženo,“ podotkl Scheinherr. Takzvané roznášecí desky přenášejí tlak do více bodů. Podle dřívějšího vyjádření zástupců dopravního podniku je poškodila dlouholetá intenzivní doprava na severojižní magistrále.
Radnice čeká na stavební povolení
O tom, že se na horní část Václavského náměstí tramvaje vrátí, rozhodlo vedení města na podzim roku 2019. Nyní je potřeba získat stavební povolení. To by podle Scheinherra mohlo být vydané koncem příštího roku. „Stavbu chceme zahájit v roce 2022 a dokončíme ji v roce 2024,“ uvedl Scheinherr. Akce bude komplikovaná i investičně. Náměstek Petr Hlaváček (za TOP 09) už dříve uvedl, že hlavním investorem bude Technická správa komunikací, ale tramvajovou trať bude stavět dopravní podnik.
Podle Scheinherra znamená nová tramvajová trať velký krok ke stabilizaci pražské tramvajové sítě. „Nová trasa po svém dokončení výrazně ulehčí hlavně tramvajové trati v Ječné ulici, ke které neexistuje v současné době alternativa a kde jediná nehoda může na několik hodin paralyzovat tramvajovou dopravu v polovině Prahy. A taky se tím obnoví přirozené spojení Václavského náměstí s Vinohrady, které v 70. letech utnula magistrála,“ vysvětlil náměstek.
Tratí v horní části náměstí se podle něj navíc podaří také vytvoření promenády pro pěší. „Vrátíme Václavské náměstí lidem, tak jak tomu bylo ve 20. století, než museli lidé ustoupit stanovištím taxikářů, stánkům s klobásami a naháněčům do nočních klubů. Konečně se stane dostupné pro běžné Pražany,“ dodal.