Horní částí Václavského náměstí už čtyřicet let nejezdí tramvaje. Za několik roků by mohly být zpět

Přesně před čtyřiceti lety projela horní částí pražského Václavského náměstí poslední tramvaj. Příběh trati, který se začal psát už roku 1884, by se ale měl dočkat svého pokračování. V dubnu totiž začala oprava spodní části náměstí, na kterou by v roce 2022 měla navázat i rekonstrukce té horní, kam se má tramvajová trať vrátit.

V sobotu 13. prosince 1980 se Pražané rozloučili s významným znakem horního Václavského náměstí – tramvajovou dopravou. Následně i s tratí, po které dopravní prostředky jezdily. Tramvaje ale nebyly jediné, kdo trasu využíval. Její historie totiž sahá až do května 1884, kdy provoz po Václavském náměstí zahájila koňská dráha.

„V té době bylo náměstí alejemi platanů rozděleno na tři komunikační pásy. Tramvajové koleje vedly prostředním pásem. Mezi nimi byly v celé délce náměstí výrazné kandelábry plynového osvětlení,“ uvedl vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.

O deset let později na náměstí odstartovala velká rekonstrukce. Aleje byly zlikvidovány a koleje přeloženy. Za provizorního jednokolejného provozu se následující rok dočkala rekonstrukce i horní polovina náměstí. Tu v roce 1899 čekala elektrifikace, což umožnilo, že 14. května 1900 projela pražským Václavským náměstím vůbec poprvé elektrická tramvaj.

„Jednoramenné stožáry trolejového vedení byly postaveny podél kolejí. Staly se na řadu let typickým prvkem náměstí. Současně bylo vybudováno u Národního muzea kolejové propojení z Václavského náměstí směrem k dnešnímu Hlavnímu nádraží,“ popsal historik Fojtík. Elektrické tramvaje pak začaly jezdit také napříč náměstím v ulicích Vodičkově a Jindřišské.

Finální fáze úprav počkala až do let 1927-1928, kdy byl přestavován uzel u Národního muzea a Václavské náměstí se mohlo pyšnit kolejemi po celé své délce. „Tramvajové koleje z obou stran objíždějí sochu svatého Václava a nad ní se opět sbíhají. Trolejové vedení je zavěšeno mezi stožáry veřejného osvětlení,“ přiblížil tehdejší podobu Fojtík.

Život tramvají na Václavském náměstí výrazně ovlivnilo budování metra. V souvislosti s tím i s výstavbou silniční severojižní magistrály byl roku 1969 zrušen tramvajový provoz v Mezibranské ulici, která se vine kolem Národního muzea.

V roce 1974 začal provoz linky C metra se stanicí Muzeum. Před zahájením provozu tratě A metra se stanicemi Můstek a Muzeum bylo potřeba trasu tramvají odklonit. V roce 1976 tak byla například zřízena provizorní přeložka u pasáže Alfa. Probíhaly také práce na dlouhodobém přeložení tramvajových tratí na Můstku. Plný provoz byl na křižovatce obnoven v roce 1978. Právě v tomto roce také odstartoval provoz linky A metra se stanicemi Můstek a Muzeum.

Nová koncepce pražské hromadné dopravy záhy zásadně zasáhla do tramvajového provozu v horní části náměstí –⁠ 13. prosince 1980 tak přestaly jezdit po Václavském náměstí od Můstku až po Škrétovu ulici.

Znovu by se pod muzeem mohly tramvaje projet za několik let

Zvuk tramvají by se ale na horní část náměstí měl vrátit. Po více než 40 letech tam totiž má být postavena nová tramvajová trať ve směru od Národního muzea do Vodičkovy a Jindřišské ulice. Rekonstrukce spodní části začala v dubnu.

Architektonickou soutěž na proměnu celého náměstí vyhrála před více než deseti lety kancelář Cigler-Marani. Podle původního návrhu se měly tramvaje vrátit do své někdejší trasy ve středu náměstí. Ty aktuální ale vedou koleje v trase dnešních silnic. „Vozovky budou sdílené pro auta a tramvaje a střed náměstí je určen pěším,“ řekl už dříve hlavní inženýr projektu Vladimír Vacek s tím, že takové uspořádání umožní vznik 15 metrů širokého pásu.

„Chceme, aby tam vznikl kvalitní veřejný prostor,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Křížení tramvají se severojižní magistrálou provoz automobilů podle Scheinherra nezkomplikuje.

Položeny už byly slepé koleje mezi historickou a novou budovou Národního muzea, a to při rekonstrukci prostoru. Před prodloužením tramvajových kolejí z pražské Vinohradské třídy na Václavské náměstí se budou ale ještě muset vyměnit desky pod vozovkou u stanice metra A Muzeum. Podle Scheinherra ale k demontáži celého stropu nedojde.

„To, co se tam bude vyměňovat, tak jsou roznášecí desky pod vozovkou, a to jsme očekávali. Nebude to žádný větší zásah do vestibulu metra. Tímto to (výstavba tramvajové trati) není ohroženo,“ podotkl Scheinherr. Takzvané roznášecí desky přenášejí tlak do více bodů. Podle dřívějšího vyjádření zástupců dopravního podniku je poškodila dlouholetá intenzivní doprava na severojižní magistrále.

Radnice čeká na stavební povolení

O tom, že se na horní část Václavského náměstí tramvaje vrátí, rozhodlo vedení města na podzim roku 2019. Nyní je potřeba získat stavební povolení. To by podle Scheinherra mohlo být vydané koncem příštího roku. „Stavbu chceme zahájit v roce 2022 a dokončíme ji v roce 2024,“ uvedl Scheinherr. Akce bude komplikovaná i investičně. Náměstek Petr Hlaváček (za TOP 09) už dříve uvedl, že hlavním investorem bude Technická správa komunikací, ale tramvajovou trať bude stavět dopravní podnik.

Podle Scheinherra znamená nová tramvajová trať velký krok ke stabilizaci pražské tramvajové sítě. „Nová trasa po svém dokončení výrazně ulehčí hlavně tramvajové trati v Ječné ulici, ke které neexistuje v současné době alternativa a kde jediná nehoda může na několik hodin paralyzovat tramvajovou dopravu v polovině Prahy. A taky se tím obnoví přirozené spojení Václavského náměstí s Vinohrady, které v 70. letech utnula magistrála,“ vysvětlil náměstek.

Tratí v horní části náměstí se podle něj navíc podaří také vytvoření promenády pro pěší. „Vrátíme Václavské náměstí lidem, tak jak tomu bylo ve 20. století, než museli lidé ustoupit stanovištím taxikářů, stánkům s klobásami a naháněčům do nočních klubů. Konečně se stane dostupné pro běžné Pražany,“ dodal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 2 hhodinami

Novou nabíječku ani nezapojili, nešlo u ní stát. Praha slibuje nápravu

Některé nabíjecí stanice pro elektromobily v Praze jsou umístěné tak nevhodně, že se k nim řidiči prakticky nedostanou. Pokud by u nich zaparkovali, riskují navíc pokutu. Technologie hlavního města chybu připouštějí a ve spolupráci s Pražskou energetikou chystají nápravu.
3. 12. 2025

Podvodníci lákali na zázračný „lék“, zaštítili se mnichy z Břevnova

Nepříjemné překvapení zažili mniši Benediktinského arciopatství svatého Vojtěcha a svaté Markéty na pražském Břevnově. E-mailem se na ně obrátil muž, aby si prověřil preparát prodávaný on-line, který měli vyrábět právě v tomto klášteře. Díky dotazu se tak řeholníci dozvěděli, že se na ně bez jejich vědomí odkazují internetoví podvodníci.
3. 12. 2025

V restauraci i obchodě. Uplatnění robotů se rozšiřuje

Roboti už nejsou skrytí jen v průmyslových provozech. Stále častěji se s nimi lidé setkávají v obchodech nebo restauracích. Nově mohou na další narazit v ulicích Prahy. K týmu lidských kurýrů se v Karlíně přidalo v úterý pět robotických. Zatím dovezou jídlo z jedné restaurace rychlého občerstvení. Firma Foodora zároveň plánuje přidat další provozy. Překvapením pro zákazníky se už před několika lety stali robotičtí číšníci v síti salaterie UGO Trade. Mají je ve zhruba třetině provozoven, kde to prostor dovolí. Personál jimi ale nahradit nechtějí. Stejně jako rozvozová firma Wolt, která rovněž zvažuje nasazení robotů v metropoli – rovněž coby doplněk práce kurýrů.
2. 12. 2025

V Praze vznikl pro oběti domácího násilí nový krizový byt. Je jich nedostatek

V Praze vznikl nový krizový byt pro ženy, které se staly oběťmi násilí a nacházejí se ve špatném psychickém stavu. Ubytování slouží pro tři až šest žen i jejich děti. Organizace proFem – centrum pro oběti domácího a sexuálního násilí – jej otevřela ve spolupráci s městskou částí Praha 6. Reaguje tak na kritický nedostatek specializovaného krizového ubytování v tuzemsku.
2. 12. 2025

Případů žloutenky typu A je v Česku nejvíce od roku 1984

Lékaři letos evidují už 2880 případů žloutenky typu A, což je 4,5krát více než loni a nejvíc od roku 1984. Zemřelo 31 lidí, loni dva, vyplývá z informací Státního zdravotního ústavu (SZÚ). V listopadu přibylo 505 nově diagnostikovaných, o 86 méně než v říjnu. Nejvíce nakažených, více než čtyřicet procent z celkového počtu, je v Praze. Za poslední týden jich v metropoli přibylo téměř padesát. Následují Středočeský a Moravskoslezský kraj.
2. 12. 2025Aktualizováno2. 12. 2025

Žádné petardy u nemocnic či útulků. Novela cílí na odpalování pyrotechniky

Odpalovat petardy a rachejtle bude během letošních oslav Mikuláše nebo konce roku více omezené než v minulých letech. Novela zákona se snaží chránit domácí i divoká zvířata, ale také komfort lidí tím, že tuto zábavu vykazuje do míst, kde má méně škodit či rušit.
1. 12. 2025

Rekonstrukce stanice Českomoravská omezí provoz metra na trase B

Pokračující rekonstrukce stanice Českomoravská v neděli omezí provoz pražského metra na trase B. Soupravy nepojedou mezi Florencí a Vysočanskou, metro v tomto úseku nahradí tramvajová linka XB. Z Vysočanské na konečnou na Černém Mostě bude zároveň metro jezdit po jedné koleji. Výluka podle webu dopravního podniku potrvá po celý den.
30. 11. 2025Aktualizováno30. 11. 2025
Načítání...