Blansko propojuje nový most. Ocel na něj vyrobili v Mariupolu

8 minut
Studio ČT24 - Zprovoznění mostu v Blansku
Zdroj: ČT24

Stavbaři po roce a půl prací otevřeli přemostění železnice a řeky Svitavy v Blansku. Na most čekali obyvatelé města sedmdesát let. Zatím je jen pro auta a autobusy, a to s omezenou rychlostí. Most za více než čtvrt miliardy korun nově propojuje dosud kolejemi a vodou rozdělené části města. Vyroben je z oceli z ukrajinského Mariupolu.

Na jedné straně hlavního železničního koridoru z Brna do České Třebové leží místní části Blanska – Olešná, Hořice, ale také část Staré Blansko. Žijí tam asi tři tisíce obyvatel a leží tam průmyslová zóna.

Nyní už obě strany propojuje most, přes který zahájila provoz nová autobusová linka. Most zatím není zkolaudovaný, a tak stále platí drobná omezení. „Funguje v prozatímním režimu průjezd stavbou. Mohou na něj auta, nemohou na něj chodci. Most funguje v režimu omezení rychlosti, jezdí se zde třicet kilometrů za hodinu. Budou zde ještě probíhat dokončovací práce zhruba do února až března příštího roku,“ sdělil starosta Blanska a radní Jihomoravského kraje pro dopravu Jiří Crha (ODS).

Dokončit se musejí ještě svodidla, nyní tam jsou prozatímní betonová. Dále také chodník pro pěší, zábradlí a osvětlení mostu. Kolaudace by se mohla stihnout na začátku příštího roku.

Na existující silnice je most napojen pomocí okružních křižovatek. Z jedné strany ústí do Svitavské ulice nedaleko autobusového nádraží, z druhé strany do Brněnské ulice.

Nebezpečný přejezd

Lidé se na druhou část města – do centra – doposud mohli dostat pouze přes jeden železniční přejezd. Byl velmi frekventovaný a v některé denní době tam byly závory dole i čtyřicet minut z jedné hodiny. „Což samozřejmě komplikovalo život občanům Starého Blanska, ale také tam byly problémy s dosahem složek integrovaného záchranného systému,“ uvedl Crha. V posledních týdnech museli řidiči využívat dlouhé objížďky.

Crha upozornil, že přejezd byl i nebezpečný. Uvedl, že jednou z podmínek pro získání finančních prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury pro stavbu mostu bylo i to, aby se uzavřel železniční přejezd. „A správa železnic pro pěší vybudovala podchod v místě bývalého přejezdu. Ten už je v tuto chvíli průchozí,“ řekl Crha.

Most měl být původně podle harmonogramu otevřen do konce letošního října. Podle Crhy byly největšími komplikacemi dodávky materiálu. „Ocel na tento most, která byla speciální, byla objednána z Ukrajiny, z Mariupolu. Bohužel zhotovitel dovezl asi tři čtvrtiny dodávky a zbytek už se mu nepodařilo kvůli válečnému konfliktu, který tam je, dovézt. Takže jsme museli shánět materiál jinde,“ vysvětlil Crha.

Původně měla stavba stát 225 milionů korun, ale zdražování materiálů částku zvýšilo. Přesně ji bude Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje znát za několik týdnů po konečném vyúčtování. „Významnou roli hrála i cena oceli z okupovaného Mariupolu,“ uvedl ředitel krajských silničářů Roman Hanák.

Mostní hlavní nosný ocelový oblouk měří 78 metrů, celková délka nosné konstrukce je 158 metrů. Výška mostu nad terénem je devět metrů a výška oblouku dvanáct metrů. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začala první část rekonstrukce Libeňského mostu v Praze

Začala stavba části konstrukce pražského Libeňského mostu, kterou loni městská Technická správa komunikací (TSK) nechala zbourat kvůli špatnému stavu. Jde o první etapu celkové rekonstrukce mostu, která se zatím netýká hlavního objektu přes Vltavu. Práce na nyní budované konstrukci mají trvat do prvního čtvrtletí roku 2027. Pod mostem vznikne menší náměstí s obchody a službami.
před 15 mminutami

Policie po zásahu na krajském úřadě v Plzni obvinila dva lidi a firmu

Policie obvinila v souvislosti s úterním zásahem Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) na krajském úřadě v Plzni dva lidi a jednu firmu. Obvinění se týká trestného činu zjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě a zneužití pravomoci úřední osoby. Za první skutek hrozí až osmileté vězení, za zneužití pravomoci úřední osoby až deset let za mřížemi, řekla okresní státní zástupkyně Ivana Hostašová. Podle Deníku N policie zasahuje rovněž v Brně v sídle softwarové firmy Dynatech.
08:46Aktualizovánopřed 56 mminutami

Navštěvoval ji Palacký i Mánes. Vědecká knihovna v Olomouci slaví 250 let výstavou

Už 250 let je veřejnosti otevřena Vědecká knihovna v Olomouci. Od té doby jejích služeb využily tisíce lidí, mezi nimi i slavné osobnosti české historie – třeba Josef Dobrovský nebo Josef Mánes. Jubileum si instituce připomíná výstavou v Červeném kostele, který je její součástí.
před 4 hhodinami

Spor o billboardy na D1. Reportéři ČT zachytili incident ve Velkém Meziříčí

Reklamní billboardy kolem dálnic jsou od roku 2017 zakázané, přesto jsou vidět na různých místech po Česku. Některé reklamní agentury brání úřadům v jejich likvidaci a snaží se ji co nejdéle zdržovat. Pokud selžou, neváhají odstraňování reklam blokovat i fyzicky v terénu. Reportéři ČT jeden takový incident natočili u dálnice D1 ve Velkém Meziříčí se skrytou kamerou.
před 4 hhodinami

Krajský soud nepravomocně uložil za manipulace tendrů v náchodské nemocnici podmínku

Krajský soud v Hradci Králové v úterý potrestal bývalého vedoucího odboru investic Královéhradeckého kraje Emila Kmoníčka podmínkou. Bývalého hejtmanova poradce Lubomíra Červinského obžaloby zprostil. Oba se u soudu zodpovídali z manipulace dvou miliardových tendrů na přestavbu krajské nemocnice Náchod. Rozsudek není pravomocný, všichni si nechali lhůtu na odvolání. Krajský soud se případem zabýval potřetí. Kmoníčkovi předchozí verdikty uložily pětileté vězení.
10:05Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Na Šumpersku se po čtyřiceti letech začali zbavovat nebezpečného kadmia

Nebezpečné kadmium je v hale na okraji Vikantic na Šumpersku uskladněné od dob socialismu. Nyní se obec po čtyřiceti letech dočkala a jedovatý odpad, jde o více než dvanáct set tun odpadu, začala likvidovat specializovaná firma. O sanaci území se poté postará státní podnik Diamo. Uskladněné kaly obsahují toxické kadmium a další těžké kovy. Nejprve zamíří do středních Čech. Specializovaná firma tam odpad zneutralizuje a pak zhutní pomocí cementu. Zmizí i plechová hala a odborníci budou zkoumat, zda půda pod ní je, či není kontaminovaná.
před 19 hhodinami

Těžba v hnědouhelném lomu Bílina skončí už v roce 2033

Těžba v hnědouhelném lomu Bílina na severu Čech skončí dříve, a to v roce 2033 namísto původně plánovaného roku 2035. Vyplynulo to z jednání ministerstva životního prostředí (MŽP) s polostátní společností ČEZ, řekl v pondělí ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Podle generálního ředitele ČEZu Daniela Beneše by tím měla skončit i uhelná energetika v Česku. Předpokládá, že půjde o poslední uhelný lom či důl, který se bude zavírat.
včera v 14:57

Nájemné v obecních bytech roste, přesto se o ty volné hlásí i dvacet zájemců

V obecních bytech se zvyšují nájmy. Rostou hlavně kvůli inflaci, dražší jsou ale i opravy a údržba. Zájem o nájemní bydlení ale stoupá a městské jednotky patří k nejlevnějším variantám.
včera v 05:30
Načítání...