Bagry začaly pracovat na dalších místech u dosud chybějící části Pražského okruhu. Auta by tam mohla jezdit za tři roky, poslední část okruhu má být postavena do roku 2030. Mezi Běchovicemi a Úvaly se do výzkumu pustili archeologové. Ti již objevili nálezy ze starší doby železné a z doby římské. Očekávají také předměty z mladší doby železné až po vrcholný středověk.
Praha okruh potřebuje, míní Hřib. Stavbu vítají také archeologové
Ředitelství silnic a dálnic věří, že úsek mezi D1 a Běchovicemi společně s obchvatem Úval a Běchovic se zprovozní za tři roky. Práce by neměl zpomalit ani výsledek průzkumu archeologů.
„V místě, kde se stavba napojuje na silnici 511, se objevily nálezy ze starší doby železné a z doby římské,“ popsal ředitel Archeologického ústavu Akademie věd ČR Jan Mařík. Nálezy jsou většinou zlomky keramiky, zbytky pecí nebo hroby, uvádí ředitelka Ústavu archeologické památkové péče středních Čech Irena Benková.
Stavbu Pražského okruhu si archeologové pochvalují – díky ní můžou prozkoumat další, skoro třináctikilometrový pruh země. K ruce mají i těžkou techniku. „Můžeme očekávat nálezy od mladší doby kamenné, to znamená od neolitu nebo také prvních zemědělců, až po vrcholný středověk,“ říká ředitel Archeologického ústavu Mařík.
Záchranné archeologické práce můžou probíhat jen na pozemcích, které už má Ředitelství silnic a dálnic vykoupené. V současné době jsou jich asi tři čtvrtiny. Další vykolíkovaná území by měla přibývat postupně. Stejně jako stavba nových úseků okruhu.
Hřib: Na dostavbu nového úseku se těší hlavně Jižní Město
„V součtu budeme stavět v tuto chvíli pětadvacet kilometrů nové čtyřproudové, v případě dálnice D0 šestiproudové komunikace. To znamená, že zásah do toho území bude opravdu obrovský,“ přibližuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Klíčovou komunikací pro východní část pražské aglomerace bude podle generálního ředitele Mátla čtyřproudový přivaděč. Obchvat naváže na nový úsek Pražského okruhu, který povede od Běchovic k D1. Tento úsek by se měl začít stavět během příštího léta.
Cílem ŘSD je stihnout obchvat společně s jihovýchodní částí okruhu. „Tato stavba je momentálně trochu ve skluzu za stavbou Pražského okruhu. To zpoždění je půlroční, na druhou stranu je to jednodušší stavba, to znamená, že obě stavby spojujeme dohromady a plánujeme je dokončit do konce roku 2027,“ přibližuje Mátl.
„Na dostavbu úseku se těší hlavně obyvatelé Jižního Města, je to záležitost, kterou Praha potřebuje. Samozřejmě to nevyřeší všechny dopravní problémy města, rozhodně okruh nevyřeší třeba zácpy v centru. Na to jsou potřeba další, jiná opatření,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). „Nemůžeme si od jakékoliv komunikace slibovat, že vyřeší všechny problémy,“ upozorňuje Milan Kříž z Dopravní fakulty ČVUT.
Dnes můžou řidiči projíždět po jednačtyřiceti kilometrech, tedy zhruba polovině Pražského okruhu. Poslední severní část má být postavena do roku 2030. „Dodržení termínu je reálné. Pevně věřím, že vzhledem k důležitosti projektu nic nezkomplikuje jeho dodělání,“ říká Milan Kříž.
„Pokud nebude shoda o podobě severní části okruhu s tamními obcemi, samozřejmě to bude komplikace,“ přiznává Radek Mátl. „V zásadách územního rozvoje hlavního města Prahy i Středočeského kraje je Pražský okruh stabilizován. Je na to vydané kladné stanovisko. Pojďme se tedy bavit o podobě stavby, aby co nejméně obtěžovala okolí. Na to jsme připravení, následující měsíce budou stěžejní a věřím, že k nějaké shodě dojde,“ hlásí generální ředitel ŘSD.