Ceny kritiky: Nejlepším filmem 2019 jsou Staříci, tím porevolučním Kolja

Ceny české filmové kritiky odhalily nejlepší tvůrce a tituly roku 2019. Tři ocenění, včetně titulu pro nejlepší film, si odnesli Staříci spolutvůrců Ondřeje Provazníka a Martina Duška. Nejlepšími herci byli vyhlášeni Jiří Schmitzer a Tereza Ramba. Zvláštní anketu o nejlepší český porevoluční snímek vede Kolja.

  • Nejlepší film:
    Nabarvené ptáče – producent Václav Marhoul
    Staříci – producent Jiří Konečný
    Vlastníci – producent Marek Jeníček
  • Nejlepší dokument:
    Dálava – Martin Mareček
    Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie – Karel Vachek
    Sólo – Artemio Benki
  • Nejlepší režie:
    Václav Marhoul – Nabarvené ptáče
    Martin Dušek, Ondřej Provazník – Staříci
    Jiří Havelka – Vlastníci 
  • Nejlepší scénář:
    Bohdan Karásek – Karel, já a ty
    Martin Dušek, Ondřej Provazník – Staříci  
    Jiří Havelka – Vlastníci 
  • Nejlepší herečka:
    Jenovéfa Boková – Karel, já a ty
    Eliška Křenková – Tiché doteky
    Tereza Ramba – Vlastníci
  • Nejlepší herec:
    Alois Švehlík – Na střeše
    Ladislav Mrkvička – Staříci
    Jiří Schmitzer – Staříci
  • Audiovizuální počin:
    Nabarvené ptáče, kamera – Vladimír Smutný
    Nabarvené ptáče, výprava – Jan Vlasák
    Tiché doteky, kamera – Gregg Telussa
  • Mimo kino:
    Bez vědomí – Ivan Zachariáš, Ondřej Gabriel
    Dcera – Daria Kashcheeva
    Most! – Jan Prušinovský, Petr Kolečko
  • Objev roku:
    Jiří Havelka – Vlastníci
    Bohdan Karásek – Karel, já a ty
    Daria Kashcheeva – Dcera

Nejlepší film loňského roku Staříci (více o filmu) vznikl v nejlepší režii, o níž se – stejně jako o scénář – podělili Martin Dušek a Ondřej Provazník. V road movie o pomstě se role emigranta a invalidy, který se vrací vyřídit si účty se systémem i vlastním svědomím, zhostil s vervou Jiří Schmitzer. Za svůj výkon před kamerou byl pasován na nejlepšího herce. Na stejné ocenění byl nominován i jeho filmový „parťák“ Ladislav Mrkvička. 

Trailer: Staříci (zdroj: CinemArt)

Jejich počin vstupoval do finálového večera jako jeden ze dvou favoritů. Obdržel pět nominací, shodně s dalším loňským celovečerním debutem – Vlastníky (více o filmu) od Jiřího Havelky. Havelka, známý divadelník a občasný filmový herec, byl oceněn za nejlepší scénář. Jeho hořká komedie je komorní sondou do jedné domovní schůze a zároveň české společnosti. 

Schůzi vede aktivní matka tří dětí, která by ráda jednání nesourodých partají dovedla ke vzájemné shodě, což se ukazuje jako prakticky nemožné. Tuto roli ztvárnila Tereza Ramba – podle filmových kritiků nejlepší herečka loňského roku.

Trailer: Vlastníci (zdroj: ČT24)

Vlastníci a Staříci byli zároveň ve finálové trojici nejlepších loňských filmů, spolu s Nabarveným ptáčetem (více o filmu). Černobílé adaptace kruté novely Jerzyho Kosińského se režijně i scenáristicky ujal Václav Marhoul. Za kameru se postavil Vladimír Smutný, jemuž kritici udělili cenu za nejlepší audiovizuální počin. Tímto oceněním myslí i na další filmařské profese, jež nemají vlastní kategorii. 

Trailer: Nabarvené ptáče (zdroj: ČT24)

Titul objev roku 2019 náleží scenáristovi a režiséru Bohdanu Karáskovi. Jednačtyřicetiletý tvůrce si ho vysloužil vztahovou tragikomedií Karel, já a ty (recenze).

Nejlepší dokument loni natočil Martin Mareček. Jeho Dálava (recenze) je poetickým intimním portrétem otce a syna, kteří se vydají na cestu do Ruska za částí své rodiny.

V kategorii mimo kino uspěla studentka FAMU Daria Kashcheeva, filmařka původem z Ruské federace. Její krátkometrážní loutková Dcera (více o filmu) sbírá ceny po celém světě, týden po Cenách české filmové kritiky se dozví, jestli k nim nepřibude i Oscar. Autobiografický příběh o vztahu otce a dcery za sebou v ocenění kritiky nechal thrillerový seriál z dob sametové revoluce Bez vědomí a seriálový hit o české nesnášenlivosti a omezenosti Most! 

Nejlepší film „svobody“ je Kolja

Desátý ročník filmového ocenění se ohlédl také za třiceti lety svobodné porevoluční kinematografie. Součástí večera tak bylo i vyhlášení nejlepšího filmu od roku 1989.

Každý z padesátky členů Sdružení české filmové kritiky nominoval deset titulů, z nichž vzešli vítězové. Přívlastek „nejlepší“ ve výběrové desítce získal Kolja rodinné a autorské dvojice Jana a Zdeňka Svěrákových. Z jejich dílny se do výběru dostala ještě Obecná škola. Až na dvě výjimky byly všechny vyzdvižené tituly natočeny v devadesátých letech.

Kolja
Zdroj: ČT

Předávání ocenění v pražském Divadle Archa moderoval herec Miroslav Hanuš. Slavnostní večer Cen české filmové kritiky za rok 2019 v přímém přenosu odvysílala ČT art. Jako koproducent se Česká televize podílela na třech oceněných titulech. 

  • Kolja (1996, režie: Jan Svěrák)
  • Kouř (1991, režie: Tomáš Vorel st.)
  • Dědictví aneb Kurvahošigutntág (1992, režie: Věra Chytilová)
  • Návrat idiota (1999, režie: Saša Gedeon)
  • Obecná škola (1991, režie: Jan Svěrák)
  • Pouta (2009, režie: Radim Špaček)
  • Pelíšky (1999, režie: Jan Hřebejk)
  • Lekce Faust (1993, režie: Jan Švankmajer)
  • Protektor (2009, režie: Marek Najbrt)
  • Je třeba zabít Sekala (1998, režie: Vladimír Michálek)
Záznam: Předávání Cen české filmové kritiky za rok 2019 (zdroj: ČT24)
Načítání...