Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce kvůli pandemii koronaviru meziročně skoro o pětinu aut méně. Svým zákazníkům po celém světě dodala 1 004 800 vozů, což je o 19,1 procenta méně než v roce 2019, kdy dodala 1 242 800 vozidel. Největší propad mezi modely nastal u Fabie. Prodeje kvůli koronaviru poklesly i u dalších aut značek Volkswagen, tam o patnáct procent, a také Audi, a to o 8,3 procenta.
Škoda Auto dodala loni kvůli koronaviru skoro o pětinu aut méně
Za poklesem dodávek mladoboleslavské automobilky, která také patří do skupiny Volkswagen, stojí například 39 dní trvající uzavření výrobních závodů a dočasné přerušení prodejních kanálů ve druhém čtvrtletí kvůli pandemii koronaviru.
Nejvyšší meziroční propad mezi modely zaznamenala Fabia, jejíž dodávky klesly o 39 procent na 105 500 vozů. Vzrostly naopak dodávky modelů Scala a Kamiq, a to o 61,7 procenta na 63 200 vozů, respektive o 99 procent na 128 500 vozů.
„Více než jeden milion dodaných vozů zákazníkům na celém světě je pro Škoda Auto velký úspěch. Zejména pak v souvislosti s pandemií koronaviru a s tím spojeným pětitýdenním přerušením výroby během první vlny na jaře uplynulého roku. Rád bych poděkoval celému prodejnímu týmu, našim importérům a dealerům za toto společně vynaložené úsilí. Stejný dík patří i našim kolegyním a kolegům z výroby, řízení kvality a všem dalším škodovákům, kteří bojovali o každý vyrobený vůz,“ řekl předseda představenstva Thomas Schäfer.
V Číně prodej poklesl skoro o čtyřicet procent
Na českém trhu klesly dodávky zákazníkům v loňském roce o 11,6 procenta na 83 200 aut. V Číně, na svém celosvětově největším trhu, propadla Škoda meziročně o 38,7 procenta na 173 tisíc dodaných aut.
V západní Evropě zaznamenala automobilka v roce 2020 celkem 434 500 dodávek zákazníkům, meziročně o 16,5 procenta méně. V Německu, na druhém největším trhu značky, bylo zákazníkům za loňský rok dodáno celkem 161 800 vozidel, což představuje meziroční pokles o 15,4 procenta.
Ve střední Evropě dodala Škoda Auto od ledna do prosince roku 2020 zákazníkům celkem 181 900 vozů, tedy o 15,7 procenta méně.
Ve východní Evropě bez Ruska zaznamenala Škoda propad o 20,8 procenta na 39 800 vozů, v Rusku naopak automobilka posílila o 6,8 procenta na 94 600 vozů.
Nejvíce se prodává Octavia
Nejprodávanějším modelem byla tradičně Octavia, kterých firma dodala 257 400, což představuje meziroční pokles o 29,2 procenta. Na druhém a třetím místě se umístily SUV Karoq a Kodiaq. Většího modelu Kodiaq dodala Škoda 131 600, meziročně o 23,4 procenta méně. Menšího SUV Karoq dodala Škoda zákazníkům 137 200 kusů, což představuje ve srovnání s rokem 2019 pokles o 10,1 procenta.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než sto trzích. Zaměstnává téměř 39 tisíc lidí, z toho v Česku téměř 34 tisíc.
Prodeje klesaly i dalším značkám
Kvůli pandemii loni klesly i prodeje hlavní, stejnojmenné značky německé automobilky Volkswagen i luxusní značky Audi. Prodej hlavní značky VW se snížil o patnáct procent na 5,3 milionu a prodej Audi pak o 8,3 procenta na 1,69 milionu vozů, vyplývá z údajů automobilek.
Konkrétně v západní Evropě se prodej značky Volkswagen snížil o 23,4 procenta a v Severní Americe o 17,1 procenta. Nejnižší pokles zaznamenala Čína, kde byl odbyt nižší o 9,9 procenta.
Prodej elektrických vozů Volkswagen se však zvýšil o 158 procent na 212 tisíc. „Jsme na cestě k tomu, abychom splnili náš cíl – stát se lídrem trhu s bateriovými elektrickými vozy,“ řekl ředitel značky Volkswagen Ralf Brandstätter.
Značce Audi se však podařilo zhruba o pět procent zvýšit prodej na svém nejdůležitějším trhu, kterým je Čína. V Evropě však odbyt aut klesl o 19,5 procenta, v USA pak o 16,7 procenta. V Německu se odbyt propadl o 21,1 procenta.
Automobilka Audi ale upozornila na mimořádný výkon v posledním čtvrtletí loňského roku. Poprvé její čtvrtletní prodej překonal 500 tisíc vozů, uvedla agentura DPA.