Škoda Auto dodala loni kvůli koronaviru skoro o pětinu aut méně

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce kvůli pandemii koronaviru meziročně skoro o pětinu aut méně. Svým zákazníkům po celém světě dodala 1 004 800 vozů, což je o 19,1 procenta méně než v roce 2019, kdy dodala 1 242 800 vozidel. Největší propad mezi modely nastal u Fabie. Prodeje kvůli koronaviru poklesly i u dalších aut značek Volkswagen, tam o patnáct procent, a také Audi, a to o 8,3 procenta.

Za poklesem dodávek mladoboleslavské automobilky, která také patří do skupiny Volkswagen, stojí například 39 dní trvající uzavření výrobních závodů a dočasné přerušení prodejních kanálů ve druhém čtvrtletí kvůli pandemii koronaviru.  

Nejvyšší meziroční propad mezi modely zaznamenala Fabia, jejíž dodávky klesly o 39 procent na 105 500 vozů. Vzrostly naopak dodávky modelů Scala a Kamiq, a to o 61,7 procenta na 63 200 vozů, respektive o 99 procent na 128 500 vozů.

„Více než jeden milion dodaných vozů zákazníkům na celém světě je pro Škoda Auto velký úspěch. Zejména pak v souvislosti s pandemií koronaviru a s tím spojeným pětitýdenním přerušením výroby během první vlny na jaře uplynulého roku. Rád bych poděkoval celému prodejnímu týmu, našim importérům a dealerům za toto společně vynaložené úsilí. Stejný dík patří i našim kolegyním a kolegům z výroby, řízení kvality a všem dalším škodovákům, kteří bojovali o každý vyrobený vůz,“ řekl předseda představenstva Thomas Schäfer.

V Číně prodej poklesl skoro o čtyřicet procent

Na českém trhu klesly dodávky zákazníkům v loňském roce o 11,6 procenta na 83 200 aut. V Číně, na svém celosvětově největším trhu, propadla Škoda meziročně o 38,7 procenta na 173 tisíc dodaných aut.

V západní Evropě zaznamenala automobilka v roce 2020 celkem 434 500 dodávek zákazníkům, meziročně o 16,5 procenta méně. V Německu, na druhém největším trhu značky, bylo zákazníkům za loňský rok dodáno celkem 161 800 vozidel, což představuje meziroční pokles o 15,4 procenta.

Ve střední Evropě dodala Škoda Auto od ledna do prosince roku 2020 zákazníkům celkem 181 900 vozů, tedy o 15,7 procenta méně.

Ve východní Evropě bez Ruska zaznamenala Škoda propad o 20,8 procenta na 39 800 vozů, v Rusku naopak automobilka posílila o 6,8 procenta na 94 600 vozů.

Nejvíce se prodává Octavia

Nejprodávanějším modelem byla tradičně Octavia, kterých firma dodala 257 400, což představuje meziroční pokles o 29,2 procenta. Na druhém a třetím místě se umístily SUV Karoq a Kodiaq. Většího modelu Kodiaq dodala Škoda 131 600, meziročně o 23,4 procenta méně. Menšího SUV Karoq dodala Škoda zákazníkům 137 200 kusů, což představuje ve srovnání s rokem 2019 pokles o 10,1 procenta.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než sto trzích. Zaměstnává téměř 39 tisíc lidí, z toho v Česku téměř 34 tisíc.

Prodeje klesaly i dalším značkám

Kvůli pandemii loni klesly i prodeje hlavní, stejnojmenné značky německé automobilky Volkswagen i luxusní značky Audi. Prodej hlavní značky VW se snížil o patnáct procent na 5,3 milionu a prodej Audi pak o 8,3 procenta na 1,69 milionu vozů, vyplývá z údajů automobilek.

Konkrétně v západní Evropě se prodej značky Volkswagen snížil o 23,4 procenta a v Severní Americe o 17,1 procenta. Nejnižší pokles zaznamenala Čína, kde byl odbyt nižší o 9,9 procenta.

Prodej elektrických vozů Volkswagen se však zvýšil o 158 procent na 212 tisíc. „Jsme na cestě k tomu, abychom splnili náš cíl – stát se lídrem trhu s bateriovými elektrickými vozy,“ řekl ředitel značky Volkswagen Ralf Brandstätter.

Značce Audi se však podařilo zhruba o pět procent zvýšit prodej na svém nejdůležitějším trhu, kterým je Čína. V Evropě však odbyt aut klesl o 19,5 procenta, v USA pak o 16,7 procenta. V Německu se odbyt propadl o 21,1 procenta.

Automobilka Audi ale upozornila na mimořádný výkon v posledním čtvrtletí loňského roku. Poprvé její čtvrtletní prodej překonal 500 tisíc vozů, uvedla agentura DPA.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Schodek rozpočtu vzrostl na 170,5 miliardy

Schodek státního rozpočtu v květnu vzrostl na 170,5 miliardy korun z dubnových 126,1 miliardy korun, informovalo ministerstvo financí. Deficit hospodaření za pět měsíců je pátý nejhlubší od vzniku Česka, loni byl ve stejném období 210,4 miliardy korun. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) připsal meziroční zlepšení vládním opatřením pro rozpočtovou konsolidaci.
14:10Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Ceny ropy rostou, OPEC+ zachoval tempo zvyšování těžby

Ceny ropy zahájily pondělní obchodování v Asii výrazným růstem. Reagovaly tak na rozhodnutí těžařů ze skupiny OPEC+ zvýšit v červenci těžbu stejným tempem jako v předchozích dvou měsících. To bylo úlevou pro ty, kteří očekávali výraznější zvýšení.
před 9 hhodinami

Sestavit rozpočet bude v budoucnu těžší a těžší, míní ekonom Hampl

Když vidím požadavky všech resortů, sestavení rozpočtu bude už v příštím roce velmi obtížné, míní předseda Národní rozpočtové rady Mojmír Hampl. Podle něj bude každý další rozpočet komplikovanější. I političtí představitelé se v Otázkách Václava Moravce shodli, že veřejné finance nejsou v dobrém stavu. „Jsou dlouhodobě neudržitelné,“ míní místopředseda sněmovny Jan Skopeček (ODS). Podle místopředsedy ANO Karla Havlíčka a místopředsedy SPD Radima Fialy je nutné skončit s dotační politikou.
včera v 17:13

Velké baterie umožní zefektivnit využívání elektřiny

Přibývání velkých baterií v tuzemsku má od října umožnit novela známá jako Lex OZE 3. Využívat je půjde pro stabilizaci sítě i obchodně. A zájem investorů je obrovský. „Kdo nastoupí do trhu služeb výkonové rovnováhy nejdřív, vydělá na tom nejvíc, protože ceny budou klesat,“ míní specialista na baterie Ivo Apfel. Podle zástupců oboru ale ještě zbývá dořešit problémy s jejich připojováním k soustavě.
včera v 07:30

Novela zákoníku práce přináší brigády pro čtrnáctileté nebo kratší výpovědní dobu

V Česku začne od června platit zásadní reforma pracovních předpisů. Dopadne mimo jiné na firmy i jejich zaměstnance. Vláda si od ní slibuje zpružnění trhu – třeba lidem, kteří se vrací z rodičovské dovolené, garantuje původní pozici, dává možnost prodloužit zkušební dobu nebo upravuje tu výpovědní.
31. 5. 2025

O volbách či dostupnosti bydlení diskutovali hosté Politického spektra

O sněmovních volbách, platech ve státní sféře, indexu prosperity a finančního zdraví, dostupnosti bydlení či výdajích na obranu debatovali hosté Politického spektra s moderátorem Bohumilem Klepetkem. Diskuse se zúčastnili zástupce občanského hnutí Přísaha Pavel Černý, předseda hnutí Hlas Petr Hrdý a Radek Pileček z hnutí Jihočeši 2012.
31. 5. 2025

Trump plánuje zdvojnásobit cla na ocel a hliník na padesát procent

Americký prezident Donald Trump plánuje zvýšit clo na dovoz ocele do Spojených států na 50 procent ze současných 25 procent. Řekl to na setkání se zaměstnanci ocelárny U.S. Steel v Pensylvánii. Zvýšení cla má podle něj posílit americký ocelářský průmysl. Později na své sociální síti Truth Social napsal, že vyšší clo se bude vztahovat i na hliník a vstoupí v platnost 4. června.
31. 5. 2025Aktualizováno31. 5. 2025

Zkraje: Hazard přináší obcím i státu prostředky, problémem je však závislost

Hazard je pro některé občasnou zábavou, pro jiné velkým problémem. Je sice zdrojem příjmů pro veřejné rozpočty, zároveň však působí společenské náklady v miliardách korun. O problematice hazardu diskutovali v pořadu Zkraje starosta obce Holubice Jiří Horňák (nestr.), ředitel Asociace poskytovatelů adiktologických služeb, zastupitel města Brna a občanský aktivista Matěj Hollan, bývalý profesionální fotbalista Petr Švancara, vedoucí oddělení metodiky hazardu na sekci právní z Generálního ředitelství cel Tomáš Hamouz, tajemník z Institutu pro regulaci hazardních her Petr Kozák a adiktoložka Jana Dominika Šatánková ze společnosti Podané ruce.
31. 5. 2025
Načítání...