Škoda Auto dodala loni kvůli koronaviru skoro o pětinu aut méně

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce kvůli pandemii koronaviru meziročně skoro o pětinu aut méně. Svým zákazníkům po celém světě dodala 1 004 800 vozů, což je o 19,1 procenta méně než v roce 2019, kdy dodala 1 242 800 vozidel. Největší propad mezi modely nastal u Fabie. Prodeje kvůli koronaviru poklesly i u dalších aut značek Volkswagen, tam o patnáct procent, a také Audi, a to o 8,3 procenta.

Za poklesem dodávek mladoboleslavské automobilky, která také patří do skupiny Volkswagen, stojí například 39 dní trvající uzavření výrobních závodů a dočasné přerušení prodejních kanálů ve druhém čtvrtletí kvůli pandemii koronaviru.  

Nejvyšší meziroční propad mezi modely zaznamenala Fabia, jejíž dodávky klesly o 39 procent na 105 500 vozů. Vzrostly naopak dodávky modelů Scala a Kamiq, a to o 61,7 procenta na 63 200 vozů, respektive o 99 procent na 128 500 vozů.

„Více než jeden milion dodaných vozů zákazníkům na celém světě je pro Škoda Auto velký úspěch. Zejména pak v souvislosti s pandemií koronaviru a s tím spojeným pětitýdenním přerušením výroby během první vlny na jaře uplynulého roku. Rád bych poděkoval celému prodejnímu týmu, našim importérům a dealerům za toto společně vynaložené úsilí. Stejný dík patří i našim kolegyním a kolegům z výroby, řízení kvality a všem dalším škodovákům, kteří bojovali o každý vyrobený vůz,“ řekl předseda představenstva Thomas Schäfer.

V Číně prodej poklesl skoro o čtyřicet procent

Na českém trhu klesly dodávky zákazníkům v loňském roce o 11,6 procenta na 83 200 aut. V Číně, na svém celosvětově největším trhu, propadla Škoda meziročně o 38,7 procenta na 173 tisíc dodaných aut.

V západní Evropě zaznamenala automobilka v roce 2020 celkem 434 500 dodávek zákazníkům, meziročně o 16,5 procenta méně. V Německu, na druhém největším trhu značky, bylo zákazníkům za loňský rok dodáno celkem 161 800 vozidel, což představuje meziroční pokles o 15,4 procenta.

Ve střední Evropě dodala Škoda Auto od ledna do prosince roku 2020 zákazníkům celkem 181 900 vozů, tedy o 15,7 procenta méně.

Ve východní Evropě bez Ruska zaznamenala Škoda propad o 20,8 procenta na 39 800 vozů, v Rusku naopak automobilka posílila o 6,8 procenta na 94 600 vozů.

Nejvíce se prodává Octavia

Nejprodávanějším modelem byla tradičně Octavia, kterých firma dodala 257 400, což představuje meziroční pokles o 29,2 procenta. Na druhém a třetím místě se umístily SUV Karoq a Kodiaq. Většího modelu Kodiaq dodala Škoda 131 600, meziročně o 23,4 procenta méně. Menšího SUV Karoq dodala Škoda zákazníkům 137 200 kusů, což představuje ve srovnání s rokem 2019 pokles o 10,1 procenta.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než sto trzích. Zaměstnává téměř 39 tisíc lidí, z toho v Česku téměř 34 tisíc.

Prodeje klesaly i dalším značkám

Kvůli pandemii loni klesly i prodeje hlavní, stejnojmenné značky německé automobilky Volkswagen i luxusní značky Audi. Prodej hlavní značky VW se snížil o patnáct procent na 5,3 milionu a prodej Audi pak o 8,3 procenta na 1,69 milionu vozů, vyplývá z údajů automobilek.

Konkrétně v západní Evropě se prodej značky Volkswagen snížil o 23,4 procenta a v Severní Americe o 17,1 procenta. Nejnižší pokles zaznamenala Čína, kde byl odbyt nižší o 9,9 procenta.

Prodej elektrických vozů Volkswagen se však zvýšil o 158 procent na 212 tisíc. „Jsme na cestě k tomu, abychom splnili náš cíl – stát se lídrem trhu s bateriovými elektrickými vozy,“ řekl ředitel značky Volkswagen Ralf Brandstätter.

Značce Audi se však podařilo zhruba o pět procent zvýšit prodej na svém nejdůležitějším trhu, kterým je Čína. V Evropě však odbyt aut klesl o 19,5 procenta, v USA pak o 16,7 procenta. V Německu se odbyt propadl o 21,1 procenta.

Automobilka Audi ale upozornila na mimořádný výkon v posledním čtvrtletí loňského roku. Poprvé její čtvrtletní prodej překonal 500 tisíc vozů, uvedla agentura DPA.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 19 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 21 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
před 22 hhodinami

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...