Nákladní dopravci chtějí úlevy od státu, úzko je také firmám v pohraničí

5 minut
Události ČT: Dopravci chtějí úlevy od státu
Zdroj: ČT24

Přeprava zboží, coby pohon ekonomiky, se kvůli koronaviru propadla o desítky procent. Ukazují to data ze dvou nejdůležitějších sítí - silnic a železnic. Dopravci chtějí od státu úlevy. Situaci v hospodářství komplikují také chybějící zahraniční pracovníci v pohraničí se Slovenskem.

Situace na železnici je dobře patrná třeba na překladišti v pražské Uhříněvsi, kudy prochází jedna z hlavních cest zboží, které míří do Česka. Pestrobarevné kontejnery jsou tam naskládané jako obří kostky v dětské stavebnici. A jsou jich tam tisíce. Ještě vloni tam jezdilo z přístavů na severu Německa 14 dlouhých vlaků denně, každý se stovkou kontejnerů. Teď je to o polovinu méně.

„Lodě přijíždějí z čínských přístavů nezaplněné, dlouhodobý plán zaplnění lodí je minus 30 procent. Je to pro nás velký problém,“ uvedl jednatel dopravní firmy Metrans Rail Martin Hořínek.

O tom, jak velký pokles kontejnerové dopravy nastal, svědčí pohled na odstavené podvozky pro kontejnery. Zatímco za běžného stavu jsou nedostatkové zboží, nyní postávají v lesích u Kladna, kam firma takto zaparkovala třetinu vozového parku.

Železnice žádá odklad plateb

Čeští silniční dopravci začali hlásit pokles zakázek už v polovině března a to až o polovinu, i když počet nákladních aut na dálnicích klesl podle dat z mýtného systému méně, zhruba o 25 procent. Železnice tou dobou ještě odolávala, teď se ale projevil pokles zhruba o čtvrtinu i tady.

„Chtěli bychom v podstatě totéž, co mají silniční dopravci, odklad plateb. Oni to mají jako mýto, my to máme jako platbu za dopravní cestu. Jinak budeme mít velké problémy udržet zaměstnanost,“ tvrdí výkonný ředitel sdružení železničních dopravců Žesnad Oldřich Sládek. Nejde přitom o malé peníze, za každý kilometr jízdy nákladního vlaku dostává Správa železnic typicky okolo stokoruny.

Ministr dopravy je k úlevám zdrženlivý. Zatím se obě strany dohodly na odložení plateb o dalších třicet dnů. „Pokud bychom skutečně viděli, že je tam markantní pokles, diskutujme o tom, ale my se musíme soustředit na pomoc těm, kteří mají příjmy nulové,“ uvedl vicepremiér a ministr průmyslu a také dopravy Karel Havlíček (nestr. za ANO).

Pendleři chybí českým firmám v pohraničí

Velký problém mají i firmy v československém příhraničí. Po Velikonocích totiž začal platit přísnější režim pro vstup Slováků na české území. Jen na jižní Moravě jich pracuje přes 28 tisíc, a některým podnikům tak chybějí klíčoví zaměstnanci.

Třeba firma z Rohatce, která se zabývá obalovou technikou, a z Hodonína, která vyrábí vzduchotechniku, jsou obě hned u hranic se Slovenskem, s podstatnou částí slovenských zaměstnanců.

„Sami jsme zavedli opatření a rozdělili firmu na dvě části, které se nesmí potkávat, a najednou tím, že nám vypadli lidi z jednotlivých směn, tak to má velký dopad na fungování,“ popsal problém s chybějícími kolegy ze Slovenska výkonný ředitel společnosti Kaňák Vladislav Polášek.

„Pro nás je to tragické, protože lidé ze Slovenska jsou v podstatě nenahraditelní, a musíme to řešit způsobem, že naši lidé musí mít o jejich úvazek vyšší směny, což v této době nevidím jako pozitivní, protože jedeme na doraz, na doraz vyčerpání,“ řekla spolumajitelka firmy Tech-trade Pavla Zálešáková.

Nařízení vlády, které sjednotilo pravidla pro všechny pendlery, platí od úterý. Pokud teď Slováci přejedou hranici do Česka, musí podle policie na 14 dní do karantény a až pak mohou do práce.

„Byla nám dána možnost, že buď se otočíme na hranicích, nebo podstoupíme karanténu. Bydlím deset kilometrů od hranic, práci mám deset kilometrů na druhou stranu od hranic, takže se pohybuji 20 kilometrů mezi prací a domovem,“ popsal svou situaci zaměstnanec ze Slovenska Peter Mihaliska.

„Se slovenskou stranou už několik dní jednáme, jak chtějí řešit pohyb svých občanů do zahraničí, protože slovenská strana je ještě přísnější, než jsme my,“ uvedl předseda Ústředního krizového štábu a vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD).

Firma Gamanova Martina Růžičky má dokonce každého druhého zaměstnance ze Slovenska. Sám přiznává, že mnohé společnosti hledají způsoby, jak sem lidi dostat.

„Když začnu od nejparadoxnějších řešení, tak si člověk může vzít papouška do klece do auta a projede k veterináři. Nebo můžeme změnit pracovní zařazení lidí a posílat je se zbožím,“ spekuluje nad možnostmi Růžička.

Lepší variantou, na kterou všichni vsázejí, ale je, že vláda nařízení ještě změní.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 6 hhodinami

EK by mohla brzy představit zmírnění zákazu spalovacích motorů, píše Reuters

Evropská komise by mohla 16. prosince zveřejnit balíček opatření na podporu automobilového průmyslu, uvedla agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje. Jeho součástí by měla být i mírnější verze plánovaného zákazu spalovacích motorů od roku 2035.
před 10 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 13 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 13 hhodinami

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...