České firmy chtějí využít rostoucích ekonomik a ještě více se zaměřit na export. Vyplývá to z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků a agentury Czech Trade. Podle vicepremiéra Karla Havlíčka (za ANO) jsou firmy v dobré kondici a právě průmyslové a vývozní společnosti mají udržet tuzemskou ekonomiku v rychlém růstu. Podniky teď ale řeší nedostatek vstupních surovin i pracovní síly.
Firmy se chtějí zaměřit na export, trápí je ale nedostatek lidí i drahá doprava
Největší propad české firmy zažily během první vlny pandemie, tedy loni na jaře, ke konci roku začaly tržby dohánět.
Podle firem je nyní velký problém hlavně v nedostatku pracovních sil. „Nedaří se nám na trhu práce sehnat lidi jak do výroby, tak především do administrativy,“ říká například obchodní ředitel firmy Refork Stanislav Štýs.
„To je i důvod, proč jsme dále neprodlužovali program Antivirus, potřebovali jsme odšpuntovat pracovní trh,“ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu a dopravy Havlíček.
Výrobu teď ale komplikuje i nedostatek komponentů a hlavně zdražování surovin i dopravy.
„Potřebujete vysoké marže, abyste tohle mohli absorbovat. To znamená potřebujete inovativní, jedinečné, skvělé výrobky, aby se mohly umístit na všech světových trzích,“ uvedl ředitel CzechTrade Radomil Doležal.
- Hodnota českého vývozu se zvyšovala od roku 2010 až do loňského roku. Nejvíce se z Česka podle ČSÚ vyváží do Německa (loni se tam vyvezlo zboží za 1451 miliard korun), na Slovensko (339 miliard) a do Polska (277 miliard).
Stejné problémy jako brzdy letošního roku vidí i výrobce elektromotorů Atas. Zdůrazňuje navíc drahou dopravu mezi Evropou a Asií, od konce loňského roku se cena zvýšila víc než třikrát. Každý rok jdou přitom jejich výrobky až do čtyřiceti zemí světa.
„Každé posilování trhu mimo EU je nesmírně důležité, protože to vyvažuje rizika. Z našeho úhlu pohledu bychom měli usilovat o země jako USA, Rusko, Čína,“ podotýká Havlíček.
Místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Jiránek (Piráti) míní, že některé kroky dělá vláda správně, ale „velmi důležitý krok, který nedělá a který by měla začít aktivně dělat, je větší aktivita v třetích zemích“.
„U některých trhů v Asii a v dalších částech světa je potřeba, aby česká vláda, čeští ústavní činitelé exportérům otevírali dveře,“ dodává místopředseda sněmovního rozpočtového výboru Jan Skopeček (ODS).
Mimo Evropu teď nejčastěji míří zboží z českých továren do Spojených států a také do Ruska.
Význam automobilového odvětví
Nejvýznamnějším odvětvím je v tuzemsku stále automobilový průmysl. „Zůstává páteří českého průmyslu, a protože my jsme nejprůmyslovější ekonomikou v Evropské unii, tak je také největším tahounem celé tuzemské ekonomiky,“ podotkl viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
Ovšem i v této oblasti jsou problematická místa. „Zástupci automobilového průmyslu čekali, že si letos vykompenzují těžké ztráty, které utrpěli během minulého roku, ale mohou si je bohužel vynahradit jen zčásti, a to ze dvou důvodů: kvůli nedostatku vstupů a kvůli nedostatku pracovní síly na českém trhu práce,“ vysvětlil Špicar.