Evropská komise (EK) formálně schválila dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny ve výši až 35,3 procenta. Nové sazby budou zveřejněné v Úředním věstníku Evropské unie (EU) ještě v úterý nebo ve středu a v platnost vstoupí ve čtvrtek. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na vysoce postaveného úředníka EU.
EK schválila dodatečná cla na čínská elektroauta
EK, která dohlíží na obchodní politiku Unie, uvedla, že cla jsou nutná jako protiváha tomu, co podle ní představují nespravedlivé subvence, včetně zvýhodněného financování, grantů či poskytování pozemků, baterií a surovin za nižší než tržní ceny. Vyšetřování subvencí zahájila Komise zhruba před rokem. Navrhovaná cla se pohybují v rozmezí od 7,8 procenta pro Teslu po 35,3 procenta pro SAIC a jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.
Peking označil cla za protekcionistická a poškozující vztahy EU a Číny a dodavatelské řetězce v automobilovém průmyslu. V letošním roce zahájil vlastní šetření dovozu brandy, mléčných výrobků a vepřového z Unie jako zjevnou odvetu za cla na elektromobily. Čína rovněž napadla předběžná unijní opatření, která předcházela konečnému zavedení cel, u Světové obchodní organizace (WTO).
Evropské automobilky se potýkají s přílivem levnějších elektromobilů čínských konkurentů. Komise odhaduje, že podíl čínských značek na unijním trhu vzrostl na osm procent z méně než jednoho procenta v roce 2019 a příští rok by mohl dosáhnout patnácti procent. Ceny čínských vozů jsou obvykle o dvacet procent nižší než ceny modelů vyráběných v Unii.
Česko se hlasování zdrželo
Členské země nejsou v otázce cel na elektromobily jednotné a i Německo, největší ekonomika Unie a hlavní výrobce automobilů, bylo proti. Celkem cla podpořilo deset členských států, pět hlasovalo proti. Zbývajících dvanáct členských zemí se zdrželo hlasování, mezi nimi i Česká republika. K zablokování cel by bylo zapotřebí, aby se proti nim vyslovila kvalifikovaná většina patnácti členů EU s pětašedesátiprocentním podílem na počtu obyvatel.
EK již uskutečnila s Čínou osm kol technických jednání s cílem najít alternativu ke clům. Zatím se však strany nedohodly. Jednání mohou pokračovat i po zavedení cel. Zatím není jasné, jaký dopad budou mít na spotřebitelské ceny. Někteří výrobci je možná budou schopni alespoň částečně absorbovat.
Za prvních devět měsíců letošního roku se čínský vývoz elektromobilů do EU snížil meziročně o sedm procent. V srpnu a září ale vzrostl o více než třetinu, ukazují údaje čínského svazu osobních automobilů CPCA.
Spojené státy letos v květnu rozhodly, že zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny na sto procent z předchozích pětadvaceti.