Podle Národní rozpočtové rady (NRR) nadstandardní zvýšení důchodů a zrušení superhrubé mzdy, o kterém uvažuje při přípravě rozpočtu na příští rok vláda, ohrožují bez úpravy ostatních parametrů střednědobou i dlouhodobou udržitelnost veřejných financí. Zároveň rada doporučuje, aby byla rozpočtově významná opatření prezentována a přijímána až v situaci, kdy bude připravena střednědobá strategie konsolidace veřejných rozpočtů. Tu by vláda měla předložit Poslanecké sněmovně do 30. září, informovala rada.
Bez dalších úprav návrhy k rozpočtu ohrožují veřejné finance, varuje Národní rozpočtová rada
Premiér Andrej Babiš (ANO) o víkendu uvedl, že počítá od příštího roku se zrušením superhrubé mzdy a zavedením 15procentní daně. Takový krok by podle ministerstva financí příští rok vedl k výpadku příjmů rozpočtu 90 miliard korun. Nyní je efektivní zdanění pro zaměstnance 20,1 procenta. Zároveň premiér uvedl, že by chtěl přidat penzistům až 500 korun měsíčně nad zákonnou valorizací. Ta by měla příští rok činit 840 korun.
Zároveň v pátek ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) uvedla, že ministerstvo financí počítá v souvislosti se zrušením superhrubé mzdy s několika variantami snížení daně z příjmu zaměstnanců v rozmezí od 15 do 19 procent. Zároveň uvažuje o zrušení takzvané solidární přirážky a jejím nahrazení progresivním zdaněním.
„Samotné snižování daňového zatížení práce považuje NRR za žádoucí. Zároveň je však nutné zmínit, že hlavním důvodem jeho vysoké hodnoty v Česku není daň z příjmů, ale zákonné pojistné. Proto se rada domnívá, že úprava zdanění práce by měla být součástí komplexnějších změn v daňovém a pojistném systému,“ uvedla rada.
V případě nadstandardního růstu důchodů rada upozornila, že důsledkem takového kroku by bylo další zvyšování povinných výdajů rozpočtu, což by snížilo prostor pro aktivní rozpočtovou politiku v jiných oblastech.
V případě, že by nešlo jen o jednorázový nárůst penzí, zatíží to podle rady veřejné finance i v dalších letech.
„Systém, který byl v posledních dvou letech v přebytcích, se tak dostane do hlubších deficitů a bude nutné jeho financování zajistit z jiných než pojistných příjmů. Kromě toho by šlo už o třetí rok v řadě, kdy by bylo zákonné schéma prolomeno. To vzbuzuje otázku, proč vlastně toto zákonné valorizační schéma vůbec existuje, respektive jaký je jeho význam,“ uvedla rada.
Dodala, že opakované překračování zákonné valorizace by v budoucnu mohlo sloužit i jako argument, proč například v případě nedostatku finančních prostředků zákonnou valorizaci nenaplnit.
Opatření by dále prohloubila nerovnováhu veřejných financí, varuje rada
Rada dále upozornila, že již nyní jsou veřejné finance v nerovnováze, která by se zmíněnými opatřeními ještě prohloubila. Stav veřejných financí by pak byl neudržitelný, a to i po schváleném rozvolnění limitů rozpočtové politiky na následujících sedm let. Každý rok se totiž počítá s jejich částečnou konsolidací. Přijetí navržených opatření by navíc podle rady téměř jistě vymazalo prostor pro nárůst investičních výdajů krytých z národních zdrojů.
„Pokud by mělo dojít k omezení přímých dopadů na veřejné rozpočty, musely by být kroky spojeny buď s úpravou jiných daní, nebo s redukcí některých výdajových titulů (případně kombinací obou opatření),“ uvedla rada.
Daňoví odborníci volají především po zjednodušení systému daní
Daňoví odborníci by v souvislosti se zrušením superhrubé mzdy a případným zavedením progresivního zdanění přivítali především zjednodušení celého daňového systému. Samotné zrušení superhrubé mzdy může sice přinést pozitiva, u progresivního zdanění si již nejsou tak jistí. Vše bude podle nich záležet na konkrétních návrzích. Navíc částečně progresivní zdanění už v Česku díky slevám na dani a solidárnímu zvýšení daně je, vyplývá z vyjádření oslovených daňových specialistů.
„Zavedení progresivního zdanění povede k ještě většímu komplikování zdanění fyzických osob namísto dlouhodobě slibovaného zjednodušení a stability. Navíc současný daňový systém díky slevám na dani a solidárnímu zvýšení daně mírně progresivní je i nyní,“ uvedla daňová poradkyně ve společnosti Mazars Gabriela Ivanco.
Celkový efekt zrušení superhrubé mzdy pak bude podle ní záležet na sazbě daně. „Zrušení superhrubé mzdy a současné zachování 15procentní sazby daně by zaměstnancům poměrně významně ušetřilo finance, a zvýšilo by tak jejich čistou mzdu o stovky až tisíce korun. Jak se ale sazba daně bude blížit k dvaceti procentům, výsledný efekt pro zaměstnance se bude blížit nule,“ uvedla.
Partner v poradenské společnosti PwC Tomáš Hunal se domnívá, že pro celou řadu poplatníků bude klíčové, jestli se progresivní zdanění bude týkat všech typů příjmů, nebo jenom příjmů ze zaměstnání a podnikání, které jsou nyní podrobeny solidární dani.
„Pokud by se totiž progresivní zdanění týkalo všech typů příjmů, pak může dojít ke zvýšení daňové zátěže u příjmů z pronájmů, prodeje nemovitostí či cenných papírů,“ upozornil.
„Progresivní zdanění už v podobě solidárního zvýšení daně de facto máme. Ministerstvo zamýšlí nejspíše zavést tak zvanou klouzavou progresi, kterou už jsme tu před rokem 2008 měli. Pro pamětníky tedy nic nového. Přimlouváme se hlavně za kroky, které povedou k zjednodušení systému a k jednoduchému výpočtu daně,“ uvedla partnerka v poradenské společnosti BDO Věra Jankovcová.
Už na počátku tohoto týdne řada oslovených ekonomů a odborníků sdělila, že zrušení superhrubé mzdy a zavedení 15procentní sazby daně z příjmu je krok správným směrem, v rámci kterého je ale nutné nahradit výpadek příjmů státního rozpočtu, a to ne jednorázově, ale komplexnější úpravou daňového systému.