Výstavba vázne. Pomáhá ale i „největší evropské dálniční staveniště“

7 minut
Události: Stavebnictví stagnuje
Zdroj: ČT24

České stavebnictví podle firem stagnuje. Mírné zlepšení čekají až příští rok, zaznělo na konferenci na Pražském hradě. Obor teď podle podniků i úřadů zachraňuje inženýrské stavitelství, tedy budování silnic, dálnic a železnic. Letos se v Česku otevře rekordních více než sto kilometrů dálnic. Zhruba v podobné délce se začalo stavět. Celá dálniční síť má být hotová do roku 2033. Na železnici příští rok zahájí třeba projekt rychlé trati mezi Brnem a Přerovem.

Dálniční síti stále chybí zhruba pět set kilometrů. Jejich stavba vyjde minimálně na čtvrt bilionu korun. U části z nich může s financováním pomoct soukromý sektor. Vrcholí například práce na obchvatu Českých Budějovic. Téměř osmadvacetikilometrový úsek D3 se otevře zhruba za měsíc a dálnice se tím prodlouží až do Kaplice na nádraží. Na úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem zase budou moci řidiči jezdit už před koncem roku.

„V České republice se aktuálně staví přes 250 kilometrů nových dálničních úseků. Když si to vezmeme k poměru velikosti území, je v tuto chvíli největším evropským dálničním staveništěm,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Přesto se většina ředitelů velkých firem na Hradě shodla, že jejich tržby oproti loňskému roku mírně klesnou. Problémy má hlavně pozemní stavitelství, kam spadá i budování nových bytů. Přestože poptávka po nich je velká, v letošním prvním pololetí jich stavbaři zahájili i dokončili přes sedmnáct tisíc. A to je v obou případech méně než před rokem.

Víc než loni se byty staví v Plzeňském, Olomouckém a Jihočeském kraji, v Praze a na Vysočině. Všude jinde meziročně vzniklo méně projektů. V Karlovarském kraji je propad dokonce třiapadesátiprocentní.

Poptávka po bytech zvyšuje jejich ceny. Jen od dubna do června průměrně rostly skoro o dvě a půl procenta. V Plzeňském a Pardubickém kraji zdražují dvojciferným tempem. Zlevňují jen v Jihočeském a Karlovarském kraji.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v Událostech, komentářích uvedl, že vláda toto zmíněné pozemní stavitelství podpoří. Už se podle něj pomáhá samosprávám, aby snáze převedly do svého majetku státní pozemky pro případ, že na nich budou stavět byty.

„Současná podoba stavebního zákona usnadní a urychlí proces povolování staveb. To, co se zadrhlo, je elektronizace stavebního řízení, což je bolest České republiky,“ dodal Kupka.

„Ministr Kupka jako velký píárista zachraňuje ohromné selhání vlády právě ve vztahu k samosprávám,“ oponoval ve stejném pořadu místopředseda hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO). „Stavební právo je v totálním rozkladu. Ministr se sice snaží něco teď zachránit, ale nic nefunguje, developeři nemají povolení, obce nemají jako investoři povolení. Bytová výstavba jde totálně ke dnu,“ kritizoval.

25 minut
Události, komentáře: Ministr dopravy Martin Kupka a místopředseda hospodářského výboru Martin Kolovratník v debatě o stavebnictví
Zdroj: ČT24

Silnice prý drží stavebníky nad vodou

„Za poslední tři roky to byly právě inženýrské, dopravní stavby a veřejné zakázky, které dokázaly udržet stavební průmysl při výkonu,“ připustil dříve Kupka.

A právě to pomáhá řadě firem nejen nepropouštět, ale dokonce shánět nové zaměstnance. „Víceméně se dá říct, že silniční stavitelství drží stavebnictví nad vodou. Vzhledem k tomu, jak jsou nabídkové ceny nízké, tak je každá stavba velká výzva. Musíte najít vhodná technická řešení, aby firma přežila,“ míní ředitel divize dopravních staveb ze společnosti Swietelsky Radim Čáp.

Platí to i na jednadvacetikilometrovém úseku D11 z Trutnova do Královce, kde dálnice povede náročným horským terénem. Má být dokončený v roce 2028. S cenou skoro dvanáct miliard je to největší dálniční stavba v historii Ředitelství silnic a dálnic.

„Budeme stavět 28 mostů, deset protihlukových stěn, dva tunely, tři mimoúrovňová křížení,“ sdělil v říjnu předseda správní rady MI Roads Zdeněk Ludvík.

„Díky tomu, že jsme zvýšili mezi lety 2020 a 2021 výdaje na dopravní infrastrukturu včetně dálnic o padesát procent, tak se ty projekty připravily a nová vláda v nich plus minus – což je dobrá zpráva – pokračuje,“ říká místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO).

Na kraji hlavního města zase bagry sundavají ornici. Právě tam, u Běchovic, se začíná stavět dálniční obchvat kolem Prahy. Teď tam mimo jiné probíhá archeologický výzkum.

Jeden z nejvýraznějších stavebních projektů posledních let právě končí přímo v Praze. Od příštího týdne bude znovu plně průjezdný Barrandovský most. Rekonstrukce začala v září 2020 a prodražila se víc než dvojnásobně na miliardu a 300 milionů korun. Částka se ale ještě může změnit.

„V příštím roce budeme mít v Státním fondu dopravní infrastruktury znovu rekordní částku. O deset miliard vyšší než v letošním roce. Bude to 160 miliard a to navýšení deset miliard korun míří právě do investice,“ slibuje Kupka.

Investuje se i na železnici

Rekordních více než 39 miliard půjde příští rok i na investice do železnic. Modernizace se dočká mimo jiné trať z Prahy-Ruzyně do Kladna. Například v Jenči u Prahy nyní provoz řídí i pomocí prvorepublikového zařízení. Za pár let staré zařízení odstraní, zastávku zruší, trať zmodernizují a postupně propojí s letištěm.

„Máme jednotlivé etapy naplánované tak, že v tomto desetiletí by to mělo být jak ‚zaokruhováno‘, tak propojeno,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Příští rok zahájí Správa železnic i modernizaci dvou úseků mezi Nezamyslicemi a Přerovem. Trať se stane součástí vysokorychlostního spojení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 34 mminutami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 1 hhodinou

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 2 hhodinami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 3 hhodinami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 3 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 4 hhodinami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agrofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 4 hhodinami
Načítání...