Výstavba vázne. Pomáhá ale i „největší evropské dálniční staveniště“

7 minut
Události: Stavebnictví stagnuje
Zdroj: ČT24

České stavebnictví podle firem stagnuje. Mírné zlepšení čekají až příští rok, zaznělo na konferenci na Pražském hradě. Obor teď podle podniků i úřadů zachraňuje inženýrské stavitelství, tedy budování silnic, dálnic a železnic. Letos se v Česku otevře rekordních více než sto kilometrů dálnic. Zhruba v podobné délce se začalo stavět. Celá dálniční síť má být hotová do roku 2033. Na železnici příští rok zahájí třeba projekt rychlé trati mezi Brnem a Přerovem.

Dálniční síti stále chybí zhruba pět set kilometrů. Jejich stavba vyjde minimálně na čtvrt bilionu korun. U části z nich může s financováním pomoct soukromý sektor. Vrcholí například práce na obchvatu Českých Budějovic. Téměř osmadvacetikilometrový úsek D3 se otevře zhruba za měsíc a dálnice se tím prodlouží až do Kaplice na nádraží. Na úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem zase budou moci řidiči jezdit už před koncem roku.

„V České republice se aktuálně staví přes 250 kilometrů nových dálničních úseků. Když si to vezmeme k poměru velikosti území, je v tuto chvíli největším evropským dálničním staveništěm,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Přesto se většina ředitelů velkých firem na Hradě shodla, že jejich tržby oproti loňskému roku mírně klesnou. Problémy má hlavně pozemní stavitelství, kam spadá i budování nových bytů. Přestože poptávka po nich je velká, v letošním prvním pololetí jich stavbaři zahájili i dokončili přes sedmnáct tisíc. A to je v obou případech méně než před rokem.

Víc než loni se byty staví v Plzeňském, Olomouckém a Jihočeském kraji, v Praze a na Vysočině. Všude jinde meziročně vzniklo méně projektů. V Karlovarském kraji je propad dokonce třiapadesátiprocentní.

Poptávka po bytech zvyšuje jejich ceny. Jen od dubna do června průměrně rostly skoro o dvě a půl procenta. V Plzeňském a Pardubickém kraji zdražují dvojciferným tempem. Zlevňují jen v Jihočeském a Karlovarském kraji.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v Událostech, komentářích uvedl, že vláda toto zmíněné pozemní stavitelství podpoří. Už se podle něj pomáhá samosprávám, aby snáze převedly do svého majetku státní pozemky pro případ, že na nich budou stavět byty.

„Současná podoba stavebního zákona usnadní a urychlí proces povolování staveb. To, co se zadrhlo, je elektronizace stavebního řízení, což je bolest České republiky,“ dodal Kupka.

„Ministr Kupka jako velký píárista zachraňuje ohromné selhání vlády právě ve vztahu k samosprávám,“ oponoval ve stejném pořadu místopředseda hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO). „Stavební právo je v totálním rozkladu. Ministr se sice snaží něco teď zachránit, ale nic nefunguje, developeři nemají povolení, obce nemají jako investoři povolení. Bytová výstavba jde totálně ke dnu,“ kritizoval.

25 minut
Události, komentáře: Ministr dopravy Martin Kupka a místopředseda hospodářského výboru Martin Kolovratník v debatě o stavebnictví
Zdroj: ČT24

Silnice prý drží stavebníky nad vodou

„Za poslední tři roky to byly právě inženýrské, dopravní stavby a veřejné zakázky, které dokázaly udržet stavební průmysl při výkonu,“ připustil dříve Kupka.

A právě to pomáhá řadě firem nejen nepropouštět, ale dokonce shánět nové zaměstnance. „Víceméně se dá říct, že silniční stavitelství drží stavebnictví nad vodou. Vzhledem k tomu, jak jsou nabídkové ceny nízké, tak je každá stavba velká výzva. Musíte najít vhodná technická řešení, aby firma přežila,“ míní ředitel divize dopravních staveb ze společnosti Swietelsky Radim Čáp.

Platí to i na jednadvacetikilometrovém úseku D11 z Trutnova do Královce, kde dálnice povede náročným horským terénem. Má být dokončený v roce 2028. S cenou skoro dvanáct miliard je to největší dálniční stavba v historii Ředitelství silnic a dálnic.

„Budeme stavět 28 mostů, deset protihlukových stěn, dva tunely, tři mimoúrovňová křížení,“ sdělil v říjnu předseda správní rady MI Roads Zdeněk Ludvík.

„Díky tomu, že jsme zvýšili mezi lety 2020 a 2021 výdaje na dopravní infrastrukturu včetně dálnic o padesát procent, tak se ty projekty připravily a nová vláda v nich plus minus – což je dobrá zpráva – pokračuje,“ říká místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO).

Na kraji hlavního města zase bagry sundavají ornici. Právě tam, u Běchovic, se začíná stavět dálniční obchvat kolem Prahy. Teď tam mimo jiné probíhá archeologický výzkum.

Jeden z nejvýraznějších stavebních projektů posledních let právě končí přímo v Praze. Od příštího týdne bude znovu plně průjezdný Barrandovský most. Rekonstrukce začala v září 2020 a prodražila se víc než dvojnásobně na miliardu a 300 milionů korun. Částka se ale ještě může změnit.

„V příštím roce budeme mít v Státním fondu dopravní infrastruktury znovu rekordní částku. O deset miliard vyšší než v letošním roce. Bude to 160 miliard a to navýšení deset miliard korun míří právě do investice,“ slibuje Kupka.

Investuje se i na železnici

Rekordních více než 39 miliard půjde příští rok i na investice do železnic. Modernizace se dočká mimo jiné trať z Prahy-Ruzyně do Kladna. Například v Jenči u Prahy nyní provoz řídí i pomocí prvorepublikového zařízení. Za pár let staré zařízení odstraní, zastávku zruší, trať zmodernizují a postupně propojí s letištěm.

„Máme jednotlivé etapy naplánované tak, že v tomto desetiletí by to mělo být jak ‚zaokruhováno‘, tak propojeno,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Příští rok zahájí Správa železnic i modernizaci dvou úseků mezi Nezamyslicemi a Přerovem. Trať se stane součástí vysokorychlostního spojení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přibližně 31 milionů korun, což je zhruba polovina proti loňsku, kdy bylo požárů 65, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
před 1 hhodinou

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 2 hhodinami

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 21 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 21 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
včera v 08:00

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025
Načítání...