Švorc: Modernizace dálnice D1 bude malé peklo

Praha – V příštím roce má začít modernizace klíčové dálnice D1. „Nezačneme-li okamžitě se stavebními pracemi a modernizací dálnice D1, tak se může stát, že Česká republika přijde o jedinou tranzitní komunikaci, kterou v tomto směru má,“ říká Jiří Švorc, zmocněnec pro modernizaci D1 a dostavbu rychlostní silnice R35, který byl hostem Interview ČT24. Ten přiznává, že průjezdnost D1 bude během stavebních prací silně omezena. „Bude to malé peklo pro řidiče,“ uvedl. „Bohužel Česká republika nemá žádnou alternativní trasu.“

„Vidíme jako optimum, abychom do modernizace dálnice D1 mohli investovat v každém kalendářním roku 4 až 5 miliard korun. Tím pádem bychom se za čtyři až pět let mohli svézt po úplně nové, moderní dálnici,“ počítá Švorc. Jenže v příštím roce je na rekonstrukci připraveno pouze 1,5 miliardy. Podle černých scénářů bude modernizace D1 trvat až do roku 2025.

Otázka určitých politických rozhodnutí

Oprava má stát celkem zhruba 23 miliard a stát chce čerpat finance také z Bruselu. „Pokud splníme parametry, pak by neměl být problém se spolufinancováním,“ myslí si Švorc. Přiznává ale, že Česká republika v podobných případech často pochybila.

Peníze na D1
Zdroj: ČT24

„Děláme všechno pro to, abychom na jaře začali stavět první úseky. Jsme ve stadiu, kdy máme zpracovanou dokumentaci, probíhá inženýrská činnost, připravujeme veškeré podklady pro získání stavebních povolení,“ popisuje Švorc současnou situaci.

Podle mnoha odborníků se k opravě D1 přistupuje až v době, kdy je vozovka již výrazně zdevastovaná. „Je to otázka určitých politických rozhodnutí. V minulých letech bylo prioritní budování nových úseků,“ říká Švorc. Peníze byly podle něj použity na budování nových částí dálnice, na Pražský okruh nebo na silnici R6 z Karlových Varů na Cheb.

Mosty v havarijním stavu

D1 nebude ani po modernizaci se šesti proudy, a to především z důvodu komplikovaného plánování. „Dálnice má desítky mostních objektů, které jsou ve velmi špatném, některé v havarijním stavu. Tam nemůžeme stavební práce odkládat,“ vysvětluje například Švorc. Dálnici má v budoucnu také ulehčit plánovaná paralelní komunikace R35.

Dálnice D1 se začala stavět ještě před druhou světovou válkou. Po válce byla stavba zastavena a obnovila se až ve druhé polovině 60. let. První úsek mezi Prahou a Mirošovicemi byl otevřen před 40 lety. Brno s Prahou spojila dálnice v listopadu roku 1980. Celá D1 má vést z Prahy až k polským hranicím. Dnes je dokončeno 347 z 377 kilometrů.

„Ještě tak tři čtyři roky, než bude dálnice v plném profilu propojena až na polské hranice,“ odhaduje dobu dokončení dálnice zmocněnec Jiří Švorc. „Všechno je odvislé od finančních prostředků, které dostaneme ze státního rozpočtu.“

21 minut
Interview ČT24
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Po nehodě vrtulníku zemřeli poblíž Kilimandžára dva Češi

Poblíž Kilimandžára zemřeli ve středu dva čeští občané. Informaci místních médií potvrdil mluvčí českého ministerstva zahraničí Daniel Drake. Podle serveru Tanzania Times u nejvyšší africké hory havaroval vrtulník, nehodu nepřežil nikdo z pasažérů.
10:23Aktualizovánopřed 6 mminutami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přibližně 31 milionů korun, což je zhruba polovina proti loňsku, kdy bylo požárů 65, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
před 1 hhodinou

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 2 hhodinami

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 21 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 22 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
včera v 08:00

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30
Načítání...