Nový elektrický vlak Českých drah InterPanter vyjel poprvé z Olomouce do Brna. Od jara dopravce nasadí tyto rychlíkové soupravy také mezi Brnem a Prahou. Státní dráhy si jich objednaly u výrobce Škoda Transportation čtrnáct a zaplatí za ně téměř tři miliardy. Plánují také zmodernizovat desítky dalších rychlíkových vagónů. Podle mluvčí společnosti se chystá největší obměna dálkových vozů v historii Českých drah.
Rychlíkový Panter Českých drah má premiéru na trati Olomouc–Brno
Vlaky InterPanter jsou po pendolinech a railjetech třetím typem vozidel, které České dráhy využívají v dálkové dopravě. Místopředseda představenstva Pavel Krtek uvedl, že cílem modernizace vozového parku rychlíkových spojů je odstranit dosavadní velké rozdíly v kvalitě.
InterPanter vychází z RegioPanteru
Vlaky InterPanter vycházejí z regionálních vozů RegioPanter, kterých mají státní dráhy dvacet šest a slouží pro osobní dopravu v krajích. Nové soupravy jsou modernější a pohodlnější.
„Základní rozměry a barevné řešení souprav InterPanter je shodné jako u vozů RegioPanter. Odlišují se hlavně technickým řešením, počtem vstupních dveří. Interiér je uzpůsoben pohodlnému cestování na větší vzdálenosti,“ informoval ředitel Škoda Transportation Tomáš Ignáčák.
Nové vlaky mohou jet až stošedesátikilometrovou rychlostí, jsou vybaveny klimatizací, wi-fi připojením, je v nich více místa pro bicykly a kočárky. „V těchto soupravách se odstraňují bariéry pro cestování lidí na vozíku, rodičů s kočárky nebo cyklistů s koly,“ řekl Michal Štěpán z představenstva Českých drah.
Modernizace čeká další rychlíkové vozy
S novým jízdním řádem, který začne platit 13. prosince, budou rychlíky InterPanter pravidelně jezdit na lince R 13 mezi Olomoucí, Přerovem, Otrokovicemi, Břeclaví a Brnem. „Na jaře 2016 budou nasazeny také na linku R19 z Prahy do Pardubic, České Třebové, Svitav, Blanska a Brna,“ doplnil Štěpán.
Příští rok má dopravce v plánu zmodernizovat desítky dalších rychlíkových vagónů. Staré koženkové sedačky nahradí čalouněná sedadla, přibydou elektrické zásuvky, informační systém a v některých bude i klimatizace. „Půjde o největší obměnu rychlíkových vagónů v historii Českých drah,“ uvedla mluvčí společnosti Kateřina Šubová.
Štěpán shrnul, že zatímco v letech 2009 až 2014 se dráhy zaměřily na nákup regionálních vlaků, na které mohly získat dotace, nyní se soustředí na modernizaci dálkové vnitrostátní dopravy. „Ve vnitrostátní dopravě nasadíme jen v příštím roce zhruba dvě stě modernizovaných vozidel,“ řekl. Od roku 2010 do letošního června společnost investovala do modernizace a nákupu nových vlaků téměř devatenáct miliard.
Dráhy přidají desítky spojů
V roce 2016 se chystají České dráhy přidat asi sto deset spojů. Změny mohou čekat lidé v Jihomoravském kraji, kde posílí dopravu mezi Tišnovem a Šakvicemi a Břeclaví a Hodonínem. Přibydou také ranní spoje v Olomouckém a Zlínském kraji. Nový spěšný vlak začne například jezdit od prosince z Olomouce do Vsetína a Střelné, více bude také nočních spojů mezi Prahou a Břeclaví. V Pardubickém kraji se po několikaletém přerušení obnoví provoz ze Štítů do Letohradu.
V mezinárodní dopravě chystají dráhy posílení vlaků do Polska. Mezi Prahou a Varšavou nebude jezdit jeden, ale dva vlaky za den. Rozšíří se také spojení mezi Ostravou, Katovicemi a Varšavou.