Řeší žáky i problémy v rodině. Občas mě štve surovost systému, říká sociální pedagožka

Často pomáhají proti šikaně a působí i v rodinách žáků, jejich pole působnosti je však velmi široké. Pozici sociálního pedagoga jako pedagogického pracovníka zakotvuje nyní novela školského zákona. Mnozí lidé ale nevědí, co si pod touto profesí představit, ačkoliv některé školy si již bez nich svůj provoz nedovedou představit. Co je náplní jejich práce a co nejčastěji řeší? Na to odpovídá šéf Asociace sociálních pedagogů Jiří Daněk a také sociální pedagožka Nicola Blábolilová.

Sociální pedagog je profese, která je součástí některých škol již přes dvacet let, legislativně ukotvena jako pedagogická profese je však až nyní. Na začátku července novelu, zahrnující také financování školních psychologů a speciálních pedagogů, schválila horní komora a poté podepsal prezident.

Profese řeší potřeby žáků, rodičů a učitelů. Pokud totiž dítě čelí například nějakým problémům, má to vliv na jeho vzdělávání. Sociální pedagog tak působí proti školnímu neúspěchu, předčasným odchodům ze vzdělávání či rizikovému a náročnému chování. Také hledá žáky se sociálním znevýhodněním, zároveň ale pracuje se všemi, realizuje preventivní programy a pracuje s třídními kolektivy.

Potřeba těchto pracovníků je stále vyšší, a to zejména v souvislosti s narůstajícími psychickými obtížemi dětí i sociální situaci rodin a také s covidovou pandemií. „Jakmile se ve školách zabydleli, ukázalo se, že mají víc práce, než ředitelé čekali. Opravdu to odkrylo velké množství potřebných rodin a dětí, o kterých jsme nevěděli nebo o kterých bychom se nedozvěděli, protože byly tak na hraně,“ cituje server Eduin slova ředitele nejmenované školy v Praze 7.

Na pozici sociálního pedagoga působí již jedenáct let i Jiří Daněk, který je zároveň i ředitelem Asociace sociálních pedagogů. „Náplň práce je poměrně široká,“ vysvětluje. Jeho domovskou školou je Základní škola Přerov, Boženy Němcové.

„Objevuje se mylná představa, že sociální pedagog je svým způsobem sociální pracovník nebo supluje činnosti školního metodika prevence či výchovného poradce. Tyto pozice nenahrazuje ani nesupluje, naopak s nimi úzce spolupracuje, každá z těchto pozic má však jiné základy a odlišnou odbornost, tedy i jiné působení ve škole,“ podotýká.

Pracuje také i s rodinami žáků a poskytuje jim podporu nejen v náročných životních situacích. Může také se souhlasem rodičů docházet přímo do rodinného prostředí žáka. Jde o činnosti, kterým se jinak ve školách, kde sociální pedagog není, museli věnovat učitelé a další pedagogičtí pracovníci nad rámec svých časových možností i odborných způsobilostí. Učitelé tak mají díky sociálním pedagogům více prostoru věnovat se výuce.

„Škola by neměla být pouze o výkonu, ale také o podpoře, porozumění a prevenci,“ doplňuje Daněk. V době, kdy státnicoval, nebyla ale tato pozice ve školách příliš rozšířená. Objevují se také názory, že sociální pedagog je vlastně jen administrativní síla nebo asistent, který ve škole není potřeba. „Ve skutečnosti ale pomáhá vytvářet prostředí, kde má každý žák šanci uspět, ať už pochází z jakéhokoliv prostředí,“ dodává Daněk.

Sociální pedagogové se samostatně zaměřují na řešení problémů spojených s absencí, záškoláctvím a výchovnými potížemi ve spolupráci s učiteli a žáky. Zjišťují například důvody neochoty dětí chodit do školy, příčin může být přitom mnoho – šikana, neúspěchy ve vzdělávání či jiné problémy. Zaměřuje se tedy zejména na obtíže, které souvisejí se školou a mohou ovlivnit školní úspěšnost. Naopak jiné problémy týkající se například duševního zdraví řeší školní psycholog.

Nicola Blábolilová, která působí na pozici sociálního pedagoga téměř čtrnáct let, se setkává často s dětmi, které, jak říká, nesou tíhu něčeho, co bychom jako společnost neměli přehlížet – nejisté rodinné zázemí, chudobu, zanedbávání, někdy i násilí. To se ve škole projeví tak, že děti „zlobí nebo jsou uzavřené“.

„Sociální pedagog rozklíčovává, co se za tím chováním skrývá, a usiluje o to, aby mohl nabídnout dětem i jejich rodinám podporu, efektivní řešení, bezpečí,“ vysvětluje Blábolilová. „Také řešíme dopady na děti kvůli náročným rozvodům nebo dluhům rodičů, nejsou ojedinělé ani závislosti v rodině,“ poukazuje. Podle ní se lehce řekne „školní úspěch“, ale faktorů, které ho ovlivňují, je mnoho.

Překvapuje mě, kolik lidí stále neví, že to, že dítě má ve škole jedničky, neznamená, že se mu nic zlého neděje. Mnohdy je škola jediným bezpečím, které to dítě má.
Nicola Blábolilová
Sociální pedagožka

Blábolilová zmínila, že problémy, které řeší, jdou v určitých vlnách. „Nyní jsou to nejčastěji pocity křivdy na straně rodičů, kteří jsou ve fázi rozchodu, nefunguje mezi nimi spolupráce a často ani se školou, komunikace se odráží na dítěti, to se nesoustředí, ve škole nepracuje, vyžaduje pozornost, touží po přijetí a podobně,“ podotýká.

Ve školách se podle ní lze setkat i s tím, že dítě je takzvaně přepečované. „Nemá hranice, může vše, ale i když na první pohled má všechno, nemá ten základ, ty jistoty a pocit bezpečí,“ dodává sociální pedagožka s tím, že nejčastěji se nyní setkává s tím, že děti nechtějí hranice, ale zároveň je potřebují.

„Překvapilo mě to, kolik lidí stále neví, že to, že dítě má ve škole jedničky, neznamená, že se mu nic zlého neděje, protože mnohdy je škola jediným bezpečím, které to dítě má. Věřím ale, že i toto se časem promění, a že jako společnost budeme v tématu ohrožené dítě erudovanější,“ uvedla.

Hledá možnosti řešení žáka i jeho rodiny

Mylnou představou podle Daňka také je, že sociální pedagog rodiny kontroluje nebo je takzvanou prodlouženou rukou OSPODu. „Ve skutečnosti sociální pedagog funguje jako podpora a hledá možnosti řešení problémů žáka i jeho rodiny, hlavně pracuje hodně preventivně,“ dodává s tím, že není ani „hasičem problémů“, který zasahuje až ve chvíli, kdy se problém objevil.

„Těžiště práce leží právě v prevenci. Ať už jde o podporu třídních kolektivů, včasné zachycení rizikového a náročného chování, nebo posilování vztahů mezi školou a rodinou.“ Škole sociální pedagog také předává informace o rodinném prostředí žáků a rodinám naopak tlumočí školní požadavky. Případně zapojuje různé aktéry, ať už jde o psychology či další pracovníky.

Člověk by čekal, že když jde všem o dobro dítěte, bude spolupráce snadnější, ale realita je často mnohem komplikovanější.
Jiří Daněk
Sociální pedagog a ředitel Asociace sociálních pedagogů

Přiznává, že když v pozici začínal, překvapilo ho, jak složité, a zároveň křehké jsou vztahy mezi školou, rodinou a dalšími institucemi. „Člověk by čekal, že když jde všem o dobro dítěte, bude spolupráce snadnější, ale realita je často mnohem komplikovanější,“ poukazuje.

Dalším překvapením pro něj bylo, jak velký dopad může mít i obyčejná lidská podpora. „Někdy stačí, že je žák nebo rodič vyslyšený a pochopený, případně se pojmenuje problém a obtíže se v zárodku odstraní. To mě utvrdilo v tom, že tahle práce má smysl, i když výsledky nejsou vždy vidět hned,“ dodává. Sociální pedagog podle něj zkrátka propojuje svět žáků, rodičů a školy, a „pomáhá vytvářet prostředí, kde se každý může rozvíjet“.

Podle Blábolilové je shoda na tom, že zájem dítěte je primární. Zároveň ale vnímá čím dál více psychiatrických onemocnění, kde se to velmi často bez spolupráce s OSPODem či dalšími odborníky neobejde. „Řeším i podporu pedagogickým pracovníkům, ale spolupracuji i s externími subjekty, například poradnami či policií nebo soudy, případně řeším granty či jiné podpůrné projekty.“

„Surovost systému“

Na otázku, zda ji stále něco překvapuje či překvapilo, odpověděla, že ji štve surovost systému u některých příběhů. „To se leckdy cítím bezmocně. Na druhou strany mě vždy těší, jak málo stačí k tomu, aby se dítě začalo cítit v bezpečí – někdy je to jen člověk, který ho vyslechne a bere vážně jeho prožívání, věnuje mu čas a třeba s ním i pracuje hravým a kreativním způsobem,“ míní.

Největší radostí je podle ní to, když se dítě po dlouhé době usměje, nebo se přestane stranit kolektivu a jde mu nahoru prospěch i motivace. „Stejně jako když přijde dítě, že potřebuje pomoct, ať už jde o pomoc s čímkoliv,“ podotýká.

Líbí se jí rovněž momenty, kdy přijde například spolužák dotyčného a upozorní, že má problémy. „Neříkám, odkud informace mám, ale cítím hrdost na ty, kteří to přišli říct, protože jim to není jedno. V dnešním světě, kdy si lidé často všímají především sebe, mi tahle solidarita přijde nesmírně důležitá,“ dodává.

„Ve výkonné radě vždy říkáváme, že pokud pomůžeme i kdyby jednomu dítěti, které by jinak vypadlo ze systému, má profese sociálního pedagoga ve škole smysl. Naštěstí ten skutečný dosah je prokazatelně mnohonásobně větší,“ uzavírá Daněk.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...