Prezident Pavel jel na motorce bez helmy, za přestupek se omluvil

Prezident Petr Pavel jel na motorce bez helmy, upozornila na to televize CNN Prima News na základě videozáznamu od diváka. Pavel se na sociální síti X za dopravní přestupek omluvil. Slíbil, že věnuje peníze na pomoc motorkářům, kteří cizí vinou skončili na invalidním vozíku.

Hlavu státu natočil divák v obci Rtyně v Podkrkonoší. Poté, co společně s ochrankou nafukoval kolo motorky, na stroji odjel bez ochranné přilby, kterou má mít řidič nasazenou.

„Vnímám své pochybení a za zjevný dopravní přestupek se omlouvám,“ reagoval Pavel. Uvedl, že při jízdě na motorce celý život dodržuje bezpečnostní opatření, od přilby přes oblečení s chrániči až po airbagovou vestu.

„V tomto případě jsem jel dohustit pneumatiky k čerpací stanici. Šlo o cestu dlouhou 1,5 kilometru po řídce používané komunikaci, na několik desítek metrů jsem se musel napojit i na hlavní. Byla to hloupost. Uvědomuji si, že prezident by měl jít v dodržování pravidel příkladem,“ napsal prezident.

Prezident dá peníze motorkářům, kteří skončili na vozíku

V sobotu se Pavel zúčastní akce Keep Respect v Kladrubech, která má pomoci motorkářům, kteří cizí vinou skončili na vozíčku. „Při této příležitosti věnuji na dobrovolné vstupné částku vyšší, než je horní hranice pokuty ve správním řízení udělované za tento přestupek,“ poznamenal. Podle zákona může motorkář v takovém případě dostat blokovou pokutu do dvou tisíc korun, ve správním řízení je to 1500 až 2500 korun. Hlavě státu policie vyměřit sankci nemůže.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) o věci s Pavlem hovořil při schůzce na Pražském hradě. Prezident se podle něj ke svému pochybení staví čelem. „Patří k těm, kteří věnují bezpečnosti na motorce pozornost. Tohle nepochybně byla jenom konkrétní dílčí chyba,“ uvedl.

Jednání s ministrem dopravy

Pavel s Kupkou ve čtvrtek hovořili i o plánech vlády, která bude v létě jednat o takzvaných PPP projektech na výstavbu dopravní infrastruktury. Jde o spolupráci soukromého a veřejného sektoru.

Kupka nedávno řekl, že stát bude na investice do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy a údržbu potřebovat v letech 2024 až 2050 celkem 5,1 bilionu korun. Z toho v příštích deseti letech půjde o 2,8 bilionu v cenách roku 2022. V průměru bude potřeba zajistit pro rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury 182 miliard korun ročně.

S Pavlem řešili klíčové priority resortu, například dokončení dálnice D35 či D11. Vysokorychlostní tratě pak podle ministra povedou k rozvoji ekologické dopravy a uvolnění kapacity stávajících železničních koridorů. „Bez vybudování železnice v nové stopě nebude možné přesouvat víc nákladu na železnici, protože současné koridory víc prostoru nemají,“ uvedl Kupka.

Rychlotrať z Prahy do Kladna nebo pražský okruh

Rychlotrať má vzniknout například z Prahy do Kladna přes pražské letiště, i tam by chtěl ministr využít projekt PPP. „Postupujeme v souladu s tím, jak to dělali jinde, například ve Francii, ve Velké Británii, v Německu, kdy hledají komerční partnery, aby se podařilo vybudovat větší úseky,“ řekl.

„Vláda by neměla dávat do projektu PPP celý úsek od Masarykova nádraží až po Kladno,“ řekl poslanec ANO Martin Kolovratník s tím, že formu PPP by si kabinet mohl vyzkoušet jen na pražských částech železnice.

4 minuty
Události: Ministr dopravy chce zapojit do výstavby infrastruktury více soukromých peněz
Zdroj: ČT24

Klíčová je pro ministerstvo dopravy i dostavba pražského okruhu. Na něj metropole čeká víc než dvacet let. Příští rok se má začít stavět úsek, který propojí dálnici D1 s Běchovicemi. Podle opozice ale stát nedostatečně využívá zákon o liniových stavbách. „Vláda by toto mohla využít do dalších kroků, třeba zkrácení lhůt u odvolání, principy jako jednou a dost, že už není možné se odvolávat,“ míní Kolovratník. 

Kritiku Kupka vnímá jako neoprávněnou. „Využíváme všechny nástroje tak, abychom opravdu mohli se stavbou začít už v příštím roce,“ reagoval.  

Podle ministra bude nutné zajistit větší vějíř finančních nástrojů. Letos stát využívá úvěr od Evropské investiční banky, připravují se další PPP projekty. „Pokud začneme s přípravou PPP projektů, samotné stavby začnou v příštím, nebo dokonce přespříštím vládním období.“ Na stole podle něj jsou klíčové stavební projekty a Česko musí řešit, jak je financovat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 59 mminutami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 1 hhodinou

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, Rusko je agresor, řekl Zůna

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, prohlásil ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD). „Jde jen o to, jakým způsobem, jak optimálně – i z hlediska našich národních zájmů – dále Kyjev podporovat,“ doplnil. O osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek, doplnil ministr. Resort obrany bude dle Zůny zároveň dále pokračovat ve strategických a významných modernizačních projektech. Prioritou bude protivzdušná obrana.
09:26Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami
Načítání...