Prezident Pavel jel na motorce bez helmy, za přestupek se omluvil

Prezident Petr Pavel jel na motorce bez helmy, upozornila na to televize CNN Prima News na základě videozáznamu od diváka. Pavel se na sociální síti X za dopravní přestupek omluvil. Slíbil, že věnuje peníze na pomoc motorkářům, kteří cizí vinou skončili na invalidním vozíku.

Hlavu státu natočil divák v obci Rtyně v Podkrkonoší. Poté, co společně s ochrankou nafukoval kolo motorky, na stroji odjel bez ochranné přilby, kterou má mít řidič nasazenou.

„Vnímám své pochybení a za zjevný dopravní přestupek se omlouvám,“ reagoval Pavel. Uvedl, že při jízdě na motorce celý život dodržuje bezpečnostní opatření, od přilby přes oblečení s chrániči až po airbagovou vestu.

„V tomto případě jsem jel dohustit pneumatiky k čerpací stanici. Šlo o cestu dlouhou 1,5 kilometru po řídce používané komunikaci, na několik desítek metrů jsem se musel napojit i na hlavní. Byla to hloupost. Uvědomuji si, že prezident by měl jít v dodržování pravidel příkladem,“ napsal prezident.

Prezident dá peníze motorkářům, kteří skončili na vozíku

V sobotu se Pavel zúčastní akce Keep Respect v Kladrubech, která má pomoci motorkářům, kteří cizí vinou skončili na vozíčku. „Při této příležitosti věnuji na dobrovolné vstupné částku vyšší, než je horní hranice pokuty ve správním řízení udělované za tento přestupek,“ poznamenal. Podle zákona může motorkář v takovém případě dostat blokovou pokutu do dvou tisíc korun, ve správním řízení je to 1500 až 2500 korun. Hlavě státu policie vyměřit sankci nemůže.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) o věci s Pavlem hovořil při schůzce na Pražském hradě. Prezident se podle něj ke svému pochybení staví čelem. „Patří k těm, kteří věnují bezpečnosti na motorce pozornost. Tohle nepochybně byla jenom konkrétní dílčí chyba,“ uvedl.

Jednání s ministrem dopravy

Pavel s Kupkou ve čtvrtek hovořili i o plánech vlády, která bude v létě jednat o takzvaných PPP projektech na výstavbu dopravní infrastruktury. Jde o spolupráci soukromého a veřejného sektoru.

Kupka nedávno řekl, že stát bude na investice do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy a údržbu potřebovat v letech 2024 až 2050 celkem 5,1 bilionu korun. Z toho v příštích deseti letech půjde o 2,8 bilionu v cenách roku 2022. V průměru bude potřeba zajistit pro rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury 182 miliard korun ročně.

S Pavlem řešili klíčové priority resortu, například dokončení dálnice D35 či D11. Vysokorychlostní tratě pak podle ministra povedou k rozvoji ekologické dopravy a uvolnění kapacity stávajících železničních koridorů. „Bez vybudování železnice v nové stopě nebude možné přesouvat víc nákladu na železnici, protože současné koridory víc prostoru nemají,“ uvedl Kupka.

Rychlotrať z Prahy do Kladna nebo pražský okruh

Rychlotrať má vzniknout například z Prahy do Kladna přes pražské letiště, i tam by chtěl ministr využít projekt PPP. „Postupujeme v souladu s tím, jak to dělali jinde, například ve Francii, ve Velké Británii, v Německu, kdy hledají komerční partnery, aby se podařilo vybudovat větší úseky,“ řekl.

„Vláda by neměla dávat do projektu PPP celý úsek od Masarykova nádraží až po Kladno,“ řekl poslanec ANO Martin Kolovratník s tím, že formu PPP by si kabinet mohl vyzkoušet jen na pražských částech železnice.

4 minuty
Události: Ministr dopravy chce zapojit do výstavby infrastruktury více soukromých peněz
Zdroj: ČT24

Klíčová je pro ministerstvo dopravy i dostavba pražského okruhu. Na něj metropole čeká víc než dvacet let. Příští rok se má začít stavět úsek, který propojí dálnici D1 s Běchovicemi. Podle opozice ale stát nedostatečně využívá zákon o liniových stavbách. „Vláda by toto mohla využít do dalších kroků, třeba zkrácení lhůt u odvolání, principy jako jednou a dost, že už není možné se odvolávat,“ míní Kolovratník. 

Kritiku Kupka vnímá jako neoprávněnou. „Využíváme všechny nástroje tak, abychom opravdu mohli se stavbou začít už v příštím roce,“ reagoval.  

Podle ministra bude nutné zajistit větší vějíř finančních nástrojů. Letos stát využívá úvěr od Evropské investiční banky, připravují se další PPP projekty. „Pokud začneme s přípravou PPP projektů, samotné stavby začnou v příštím, nebo dokonce přespříštím vládním období.“ Na stole podle něj jsou klíčové stavební projekty a Česko musí řešit, jak je financovat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 53 mminutami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 4 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 4 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 9 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 9 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 19 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 20 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 21 hhodinami
Načítání...