Předvolební debata o bydlení

111 minut
Předvolební debata o bydlení
Zdroj: ČT24

Česká televize před volbami nabízí tematické debaty zástupců osmi uskupení s největším volebním potenciálem. Ve středu 3. září přijali pozvání k debatě moderované Marcelou Augustovou na téma bydlení Ivan Bartoš (Piráti), Petr Bartůšek (Přísaha), Tomáš Doležal (SPD), Matěj Gregor (Motoristé), Jiří Havránek (SPOLU), Vítek Prokop (Stačilo!), Zuzana Schwarz Bařtipánová (ANO) a Barbora Špicarová Stašková (STAN).

Předvolební debata začala aktuálním tématem, kterým bylo rozhodnutí Krajského soudu v Brně. Ten pronesl verdikt, že hnutí Stačilo! vytvořilo pro sněmovní volby nepřiznanou koalici. Registraci jeho kandidátky ale nezrušil, protože zákon stejným způsobem prý obcházejí i jiné strany. V letošních volbách zřejmě obdobnou strategii přijaly spolu s menšími stranami Svoboda a přímá demokracie (SPD) a Piráti. Žaloby podaly v různých krajích strany Volt Česko a Česká republika na 1. místě a také Přísaha, která podala návrh v Ústeckém kraji. Ministerstvo vnitra ve středu uvedlo, že krajské soudy zamítly již všechny návrhy na zrušení registrací kandidátních listin pro říjnové volby do Poslanecké sněmovny.

Prokop na otázku, zda se hnutí Stačilo! cítí po verdiktu ohroženo, prohlásil, že naopak. „My se cítíme dobře. Čtrnáct soudů rozhodlo o tom, že žaloba ‚mikrostrany‘ Volt je neodůvodněná,“ uvedl s tím, že hnutí jde do voleb, ty vyhraje a bude mít silné zastoupení ve sněmovně. Uznal však, že se volební zákon může v budoucnu změnit.

Doležal řekl, že rozhodující je výrok, kterým soud registraci nezamítl, naopak ji ale podle jeho názoru posvětil. „My také nejsme nijak nervózní. Zákon jsme neporušili. (…) Koalice v něm definována není. Soudy nemají právo tvořit, mají vykládat a aplikovat pozitivní psané právo, které my dodržujeme,“ myslí si kandidát SPD.

Podle Bartoše je běžné, že na kandidátce jsou i lidé z jiných stran. Důležité podle něj ale je, že podle soudu tato pravidla může vykládat pouze Ústavní soud. „(Soud) také vyzývá zákonodárce, ať tuto vágní definici (…) specifikují, aby se toto dilema do budoucna nemuselo řešit,“ uvedl. Prohlásil také, že žaloby Přísahy a Volt vidí jako snahu o zviditelnění.

Bartůšek zmínil, že Přísaha má také na kandidátkách lidi z jiných stran. Jeho hnutí podle něj podalo návrh na zrušení kandidátky Pirátů proto, že strana Volt si pro žaloby vybrala jen některá uskupení, na která prý chtěla zaútočit. „Chtěli jsme ukázat, že jestli se má rozhodovat, tak se má rozhodovat o všech stranách, které chtějí mít koalice,“ dodal.

Havránek řekl, že diskuse je jasná a o koalice jde, ale klíčové je porazit Stačilo! a další oponenty ve volbách. „To musí být cílem pro nás všechny. Politický souboj se odehrává ve volbách, nemá se odehrávat v soudních místnostech,“ uvedl. Zmínil také, že názoroví protivníci podle něj nyní sahají k tomu shazovat volební úspěch, který se koalici SPOLU povedl před čtyřmi lety.

Schwarz Bařtipánová podotkla, že ke tvoření koalic docházelo dlouhodobě a nikdy s tím problém nebyl. Podle ní se toto téma začalo probírat až v letošním roce. „Myslím, že není nutné to řešit. A pokud rozhodne Ústavní soud, že je to takto v pořádku, nebo má dojít k nějaké úpravě, tak nechť k ní dojde,“ okomentovala.

Podle Špicarové Staškové je to nyní na soudech a konkrétních zúčastněných aktérech, zda se budou odvolávat, nebo ne. „Přijde mi zbytečné, že když se takto spojují strany, měly by do toho jít férově a postavit se tomu čelem a být tam jako přiznaná koalice,“ uvedla s tím, že pokud je potřeba tuto věc řešit, tak by o tom měla rozhodnout až budoucí sněmovna.

Gregor vyslovil přání, aby české soudy podobně rychle jako nyní ty krajské o koalicích rozhodovaly i v občanských řízeních. Zároveň přiznal, že i Motoristé mají na kandidátce například zástupce Soukromníků. Zmínil, že soud nyní rozvířil debatu. „Souhlasím víceméně se všemi. Pojďme to řešit po volbách, ústavní cestou,“ dodal s tím, že otvírat téma před volbami považuje za nešťastné.

Ceny bydlení a bytové výstavby

V hlavní části debaty se probíraly ceny bydlení a bytová výstavba.

Podle Špicarové Staškové je v Česku problém s dostupností bydlení proto, že se „dlouhá léta nekonalo“. „Spoléhalo se, že to vyřeší trh, a ukázalo se, že ten to nevyřeší. Proto je tady potřeba vstup státu, který jsme zahájili,“ sdělila. Důležité podle ní je, aby nájemní bydlení stavěly obce. „Posilme obecní bydlení,“ vyzvala. Starostové podle ní chtějí také posílit nájemní vztahy, což je prý potřeba udělat na obou stranách. „Potřebujeme dát možnost lidem bydlet stabilně,“ dodala.

Hnutí ANO podle Schwarz Bařtipánové v minulosti podporovalo Státní fond podpory investic a také programy, které v době, kdy bylo součástí vlády, běžely. Důležité je podle ní podpořit trh, sám ovšem dle jejího názoru situaci nevyřeší. „Potřebujeme najít komplexní řešení, které jednak posílí výstavbu a zadruhé podpoří mladé lidi a střední třídu, aby dosáhli na dostupné bydlení,“ zdůraznila s tím, že je nutné zajistit mix nájemního, vlastnického a družstevního bydlení.

Podle Havránka by měl stát nastavovat dobré podmínky, ale nemyslí si, že by měl být institucí, která má byty primárně stavět. „Stát má uvolňovat podmínky a nastavovat pravidla. Nechť staví obce, nechť staví družstevníci a samozřejmě soukromý development,“ řekl. K vyřešení problému s dostupností je podle něho třeba dělat komplexní změny, které zahrnují například to, aby byly schopny rychleji stavět nejen města a obce, ale také stavitelé a investoři.

Podle Prokopa naopak způsobila krizi masivní privatizace bytových fondů a stát je hlavní institucí, která by měla garantovat výstavbu. „Trh funguje akorát pro velké developery a pro spekulanty, a ne pro běžné lidi,“ míní. Stačilo! podle něho jako řešení prosazuje vytvoření stavebního holdingu. „Já věřím, že když podpoříme obce, podpoříme družstva, a když bude stavět i stát, tak budeme mít funkční řešení,“ uvedl s tím, že krize je komplexní a vyžaduje i komplexní řešení.

Bartoš by si přál, aby se bytů stavělo více. Dodal však, že nejde jen o rychlejší výstavbu, ale o nastavení celého systému. „Já jsem ještě jako ministr vyjednával možnosti financování z evropských zdrojů. Ty jsme vyjednali a programy se spustily. Teď se mohou stavět. Jsou tam projekty asi za dvacet miliard korun. Není to stát, jsou to obce, ale mohou to být za daných podmínek i soukromí developeři. A musí stavět bydlení, které je dostupné i pro střední třídu,“ prohlásil.

Motoristé chtějí podle Gregora „nechat lidi stavět“. „Trh neselhává, trh problém pomůže řešit,“ sdělil s tím, že je nutné omezovat regulace, které přichází z Evropské unie. „My jako Motoristé vidíme řešení a příčinu v systému, který je dnes přebujelý,“ vysvětlil s tím, že v situaci, kdy je vysoká poptávka a malá nabídka, je podle něho třeba zvětšit množství věcí na straně nabídky. „Rozšiřme brownfieldy, zjednodušme stavební řízení,“ navrhl jako možnost, jak výstavbu podpořit.

Zjednodušit stavební řízení je potřeba i podle Bartůška. Ten nesouhlasí s pohledem, že stát do situace nesmí zasahovat a trhu by se měla ponechat volná ruka, avšak nepodporuje ani příliš výrazný opačný přístup. „My jako Přísaha chceme podporovat developery a soukromé vlastníky, aby mohli stavět, zkrátit jim stavební řízení,“ upřesnil s tím, že zároveň chtějí podporovat i obce a družstevní vlastnictví. Bydlení je složitý problém, kde je třeba řešit spoustu různých aspektů, řekl.

Doležal pak míní, že je potřeba neřešit jen problémy na straně nabídky, které nepochybně existují, ale také problémy na straně poptávky, přičemž na stimuly právě na straně poptávky se podle něho nesmí zapomenout. „Telegraficky řeknu – půjčky na bydlení, státní hypoteční banka, která bude svými úroky konkurovat komerčním bankám, opatření v oblasti daní, snížení daně z nemovitostí, snížení DPH na bytovou výstavbu i další kroky,“ shrnul.

Podpora méně rozvinutých regionů

Diskutující se věnovali i méně rozvinutým regionům a jejich podpoře.

„Já jsem připravil programy pro hospodářsky strukturálně postižená území,“ řekl Bartoš, podle něhož se Pirátům v oblasti pomoci méně rozvinutým regionům rovněž podařilo zařídit lepší podmínky pro čerpání evropských dotací.

„Chceme především změnit rozpočtové určení daní tak, aby to odpovídalo potřebám regionů,“ uvedl Bartůšek, podle něhož ovšem lidem v regionech výrazně zdraží život systém emisních povolenek ETS 2.

Podle Doležala je důležité nespoléhat jen na dotace. „Pojďme otevřít debatu o změně financování krajů. Zda nemají mít třeba i podíl na dani z nemovitosti, na silniční dani, když spravují silnice,“ vyzval.

Gregor zase míní, že regiony je důležité motivovat stavět. „Změnou rozpočtového určení daní za každý zkolaudovaný metr čtvereční pro bydlení dostanou pět až deset tisíc korun,“ představil návrh Motoristů.

Podle Havránka je důležité myslet například na investice do infrastruktury. Mimo to považuje za podstatné počítat při rozvoji s venkovem a venkovskými regiony. „Pro mě osobně je to jedna z priorit,“ doplnil.

Prokop míní, že je důležité nehovořit jen o Karlovarském, Ústeckém a Moravskoslezském kraji, které patří k nejméně rozvinutým. „Máme velký počet krajů. Často tam vznikají umělé periferie a je tam spousta mikroregionů, které strádají,“ řekl.

Totéž si myslí i Schwarz Bařtipánová, podle níž je podstatné zmínit i další regiony. Uvedla například obce s rozšířenou působností na Vysočině i v dalších krajích. „Také potřebují podporovat formou i národní kohezní politiky,“ myslí si.

Špicarová Stašková sdělila, že pro STAN jsou méně rozvinuté regiony zásadní. „Rozhodně je to pro nás klíčové téma a peníze tam chceme dlouhodobě posílat,“ sdělila s tím, že i regiony by si měly říci, kam přesně peníze mají jít.

Digitalizace stavebního řízení

Diskutující řešili i téma digitalizace stavebního řízení. Loni spuštěné systémy od počátku způsobovaly stavebníkům i úředníkům potíže. Kvůli špatnému stavu byl odvolán tehdejší ministr Bartoš, což nakonec vyústilo v odchod Pirátů z vlády.

Podle Schwarz Bařtipánové je jakákoliv elektronizace státní správy krok správným směrem, ale musí být kvalitně připravená. „Bohužel digitalizace pod taktovkou bývalého pana ministra byla tragédie a způsobila naprostý chaos ve stavebnictví,“ podotkla. Zmínila, že je starostka města a nepřipravenost systému „byla obrovská“. Dodala, že s následky prý bojují dodnes.

Bartoš na to reagoval: audit podle něj potvrdil, že bylo správné předělat původní zakázku od bývalé ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (ANO). I právní audit hovořil o osmdesáti procentech splněných funkcionalit, zmínil. „Dostali jsme se do časového presu, (…) spuštění systému byl zmatek,“ připustil však. Je potřeba se do budoucna poučit, řekl. Nikdo se také prý za celý rok nepřihlásil o ušlou škodu kvůli digitalizaci.

Špicarová Stašková podotkla, že lidi nezajímá, co se stalo. „Každého zajímá, aby byl jasný posun ve zrychlení procesů. Digitalizace k tomu přispěje, my jsme to nastavili a pokračujeme v těch daných krocích,“ dodala. Podle ní vázne samotné stavební řízení a územní plánování, na které se prý dvacet let nesáhlo. „To je věc, která to také blokuje, a všichni mluví jen o stavebním řízení,“ dodala.

Podobně se vyjádřil i Bartůšek. „Lidi nezajímá, co bylo, proč a jestli. Lidi zajímá, jestli přijdou a podají řízení elektronicky, nebo ručně,“ dodal. Digitalizace stavebního řízení podle něj selhala a nyní se lze ptát, jestli je to proto, že se dělala „digitalizace pro digitalizaci“. Řekl, že se dle jeho názoru měl nejdříve zjednodušit zákon, připravit a poté se systém měl digitalizovat. „Protože se to udělalo obráceně, tak to nefunguje,“ řekl.

Motoristé podle Gregora navrhují, aby digitalizace nejdříve zahrnovala odstranění regulací, a to nejen starých, ale i těch nových, které podle něj přicházejí z Bruselu. „Máme na to jasné normy. Pokud bude žádat rodina či fyzická osoba – tak bude na stavební řízení lhůta třicet dní a musí se to do té doby vyřídit,“ uvedl. Stát nyní zvýhodňuje úředníky, prohlásil také.

Havránek úředníky na stavebních úřadech ocenil. Situaci s digitalizací podle něj zvládli dobře. Nyní je rád, že například funguje první část týkající se prostoru pro podávání projektových dokumentací. „Do budoucna jsem ale přesvědčen o tom, že zadání bude muset být nové,“ uvedl s tím, že v tom ale nevidí problém. Navrhuje rovněž například zapojit prvky umělé inteligence.

Podle Prokopa byla loňská nepovedená digitalizace stavebního řízení především manažerským selháním Bartoše, protože vybral špatný tým. „Zásadní chyba byla, že se systém dlouhodoběji netestoval,“ myslí si. Podle něj je nyní důležité, aby se ministerstvo poučilo z chyb tak, aby se už podobná situace nemohla opakovat a digitalizace dalších případných systémů proběhla v pořádku.

Doležal si myslí, že hlavní vinu na situaci nesl premiér Petr Fiala (ODS), který řídil vládu. „Abychom nekopali jen do Ivana Bartoše. (…) (Premiér Fiala) měl signály, že je to nepřipravené,“ uvedl. Prohlásil, že nyní je zhruba rok či rok a půl na to vše udělat, tedy vysoutěžit či proškolit pracovníky na novou digitalizaci, která má platit od 1. ledna 2028. „Tak se soustřeďme na tohle,“ shrnul.

22 minut
Události, komentáře: Sociolog Stanislav Biler a komentátoři Jindřich Šídlo a Lenka Zlámalová k bydlení jako tématu voleb
Zdroj: ČT24

Ivan Bartoš je lídrem kandidátky Pirátů ve Středočeském kraji. Od roku 2017 je poslancem, od prosince 2021 do září 2024 byl ministrem pro místní rozvoj. V současnosti je místopředsedou kontrolního výboru sněmovny.

Petr Bartůšek kandiduje do Poslanecké sněmovny v Jihočeském kraji ze čtvrtého místa kandidátky Přísahy. Je nestraníkem a působí jako člen dozorčí rady.

Tomáš Doležal je kandidátem ve Středočeském kraji, kde je na třetím místě kandidátky SPD. Od roku 2024 je zastupitelem Středočeského kraje.

Matěj Gregor je lídrem kandidátky Motoristé sobě v Moravskoslezském kraji. V současné době je také zastupitelem městského obvodu Ostrava-Vítkovice.

Jiří Havránek z ODS kandiduje do sněmovny z pátého místa středočeské kandidátky SPOLU. Od roku 2021 je poslancem, ve sněmovně je členem výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a rozpočtového výboru.

Vítek Prokop stojí v čele kandidátky Stačilo! v Plzeňském kraji. V současnosti studuje politologii a mezinárodní vztahy na Západočeské univerzitě.

Zuzana Schwarz Bařtipánová kandiduje v Ústeckém kraji z prvního místa kandidátky ANO. Od roku 2018 je starostkou města Bílina. Dříve pracovala na odboru územního plánování ministerstva pro místní rozvoj.

Barbora Špicarová Stašková je na pátém místě královéhradecké kandidátky STAN. Dříve pracovala na ministerstvu práce a sociálních věcí. Od února tohoto roku je náměstkyní ministra pro místní rozvoj. Je bez politické příslušnosti.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 15 mminutami

Dva roky od tragédie na filozofické fakultě připomene koncert i tichá vzpomínka

Památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK) v neděli připomene tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Po střelbě na fakultě, k níž došlo před dvěma lety, zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
před 52 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 2 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 3 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 11 hhodinami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 14 hhodinami

Reorganizace na ministerstvu zahraničí vyvolala kritiku z opozice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ve výzvě předsednictvu vládního hnutí ANO kritizuje reorganizaci na ministerstvu zahraničí pod vedením Motoristů. Struktura úřadu se podle STAN mění narychlo a bez analýz. Odbor komunikace ministerstva v sobotu sdělil, že systemizace byla projednána s uznávanými velvyslanci a že úřad neruší žádné místo v zahraničí. Podle Deníku N chce premiér Andrej Babiš (ANO) věc řešit ještě před vánočními svátky.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami
Načítání...