Předvolební debata o bydlení

111 minut
Předvolební debata o bydlení
Zdroj: ČT24

Česká televize před volbami nabízí tematické debaty zástupců osmi uskupení s největším volebním potenciálem. Ve středu 3. září přijali pozvání k debatě moderované Marcelou Augustovou na téma bydlení Ivan Bartoš (Piráti), Petr Bartůšek (Přísaha), Tomáš Doležal (SPD), Matěj Gregor (Motoristé), Jiří Havránek (SPOLU), Vítek Prokop (Stačilo!), Zuzana Schwarz Bařtipánová (ANO) a Barbora Špicarová Stašková (STAN).

Předvolební debata začala aktuálním tématem, kterým bylo rozhodnutí Krajského soudu v Brně. Ten pronesl verdikt, že hnutí Stačilo! vytvořilo pro sněmovní volby nepřiznanou koalici. Registraci jeho kandidátky ale nezrušil, protože zákon stejným způsobem prý obcházejí i jiné strany. V letošních volbách zřejmě obdobnou strategii přijaly spolu s menšími stranami Svoboda a přímá demokracie (SPD) a Piráti. Žaloby podaly v různých krajích strany Volt Česko a Česká republika na 1. místě a také Přísaha, která podala návrh v Ústeckém kraji. Ministerstvo vnitra ve středu uvedlo, že krajské soudy zamítly již všechny návrhy na zrušení registrací kandidátních listin pro říjnové volby do Poslanecké sněmovny.

Prokop na otázku, zda se hnutí Stačilo! cítí po verdiktu ohroženo, prohlásil, že naopak. „My se cítíme dobře. Čtrnáct soudů rozhodlo o tom, že žaloba ‚mikrostrany‘ Volt je neodůvodněná,“ uvedl s tím, že hnutí jde do voleb, ty vyhraje a bude mít silné zastoupení ve sněmovně. Uznal však, že se volební zákon může v budoucnu změnit.

Doležal řekl, že rozhodující je výrok, kterým soud registraci nezamítl, naopak ji ale podle jeho názoru posvětil. „My také nejsme nijak nervózní. Zákon jsme neporušili. (…) Koalice v něm definována není. Soudy nemají právo tvořit, mají vykládat a aplikovat pozitivní psané právo, které my dodržujeme,“ myslí si kandidát SPD.

Podle Bartoše je běžné, že na kandidátce jsou i lidé z jiných stran. Důležité podle něj ale je, že podle soudu tato pravidla může vykládat pouze Ústavní soud. „(Soud) také vyzývá zákonodárce, ať tuto vágní definici (…) specifikují, aby se toto dilema do budoucna nemuselo řešit,“ uvedl. Prohlásil také, že žaloby Přísahy a Volt vidí jako snahu o zviditelnění.

Bartůšek zmínil, že Přísaha má také na kandidátkách lidi z jiných stran. Jeho hnutí podle něj podalo návrh na zrušení kandidátky Pirátů proto, že strana Volt si pro žaloby vybrala jen některá uskupení, na která prý chtěla zaútočit. „Chtěli jsme ukázat, že jestli se má rozhodovat, tak se má rozhodovat o všech stranách, které chtějí mít koalice,“ dodal.

Havránek řekl, že diskuse je jasná a o koalice jde, ale klíčové je porazit Stačilo! a další oponenty ve volbách. „To musí být cílem pro nás všechny. Politický souboj se odehrává ve volbách, nemá se odehrávat v soudních místnostech,“ uvedl. Zmínil také, že názoroví protivníci podle něj nyní sahají k tomu shazovat volební úspěch, který se koalici SPOLU povedl před čtyřmi lety.

Schwarz Bařtipánová podotkla, že ke tvoření koalic docházelo dlouhodobě a nikdy s tím problém nebyl. Podle ní se toto téma začalo probírat až v letošním roce. „Myslím, že není nutné to řešit. A pokud rozhodne Ústavní soud, že je to takto v pořádku, nebo má dojít k nějaké úpravě, tak nechť k ní dojde,“ okomentovala.

Podle Špicarové Staškové je to nyní na soudech a konkrétních zúčastněných aktérech, zda se budou odvolávat, nebo ne. „Přijde mi zbytečné, že když se takto spojují strany, měly by do toho jít férově a postavit se tomu čelem a být tam jako přiznaná koalice,“ uvedla s tím, že pokud je potřeba tuto věc řešit, tak by o tom měla rozhodnout až budoucí sněmovna.

Gregor vyslovil přání, aby české soudy podobně rychle jako nyní ty krajské o koalicích rozhodovaly i v občanských řízeních. Zároveň přiznal, že i Motoristé mají na kandidátce například zástupce Soukromníků. Zmínil, že soud nyní rozvířil debatu. „Souhlasím víceméně se všemi. Pojďme to řešit po volbách, ústavní cestou,“ dodal s tím, že otvírat téma před volbami považuje za nešťastné.

Ceny bydlení a bytové výstavby

V hlavní části debaty se probíraly ceny bydlení a bytová výstavba.

Podle Špicarové Staškové je v Česku problém s dostupností bydlení proto, že se „dlouhá léta nekonalo“. „Spoléhalo se, že to vyřeší trh, a ukázalo se, že ten to nevyřeší. Proto je tady potřeba vstup státu, který jsme zahájili,“ sdělila. Důležité podle ní je, aby nájemní bydlení stavěly obce. „Posilme obecní bydlení,“ vyzvala. Starostové podle ní chtějí také posílit nájemní vztahy, což je prý potřeba udělat na obou stranách. „Potřebujeme dát možnost lidem bydlet stabilně,“ dodala.

Hnutí ANO podle Schwarz Bařtipánové v minulosti podporovalo Státní fond podpory investic a také programy, které v době, kdy bylo součástí vlády, běžely. Důležité je podle ní podpořit trh, sám ovšem dle jejího názoru situaci nevyřeší. „Potřebujeme najít komplexní řešení, které jednak posílí výstavbu a zadruhé podpoří mladé lidi a střední třídu, aby dosáhli na dostupné bydlení,“ zdůraznila s tím, že je nutné zajistit mix nájemního, vlastnického a družstevního bydlení.

Podle Havránka by měl stát nastavovat dobré podmínky, ale nemyslí si, že by měl být institucí, která má byty primárně stavět. „Stát má uvolňovat podmínky a nastavovat pravidla. Nechť staví obce, nechť staví družstevníci a samozřejmě soukromý development,“ řekl. K vyřešení problému s dostupností je podle něho třeba dělat komplexní změny, které zahrnují například to, aby byly schopny rychleji stavět nejen města a obce, ale také stavitelé a investoři.

Podle Prokopa naopak způsobila krizi masivní privatizace bytových fondů a stát je hlavní institucí, která by měla garantovat výstavbu. „Trh funguje akorát pro velké developery a pro spekulanty, a ne pro běžné lidi,“ míní. Stačilo! podle něho jako řešení prosazuje vytvoření stavebního holdingu. „Já věřím, že když podpoříme obce, podpoříme družstva, a když bude stavět i stát, tak budeme mít funkční řešení,“ uvedl s tím, že krize je komplexní a vyžaduje i komplexní řešení.

Bartoš by si přál, aby se bytů stavělo více. Dodal však, že nejde jen o rychlejší výstavbu, ale o nastavení celého systému. „Já jsem ještě jako ministr vyjednával možnosti financování z evropských zdrojů. Ty jsme vyjednali a programy se spustily. Teď se mohou stavět. Jsou tam projekty asi za dvacet miliard korun. Není to stát, jsou to obce, ale mohou to být za daných podmínek i soukromí developeři. A musí stavět bydlení, které je dostupné i pro střední třídu,“ prohlásil.

Motoristé chtějí podle Gregora „nechat lidi stavět“. „Trh neselhává, trh problém pomůže řešit,“ sdělil s tím, že je nutné omezovat regulace, které přichází z Evropské unie. „My jako Motoristé vidíme řešení a příčinu v systému, který je dnes přebujelý,“ vysvětlil s tím, že v situaci, kdy je vysoká poptávka a malá nabídka, je podle něho třeba zvětšit množství věcí na straně nabídky. „Rozšiřme brownfieldy, zjednodušme stavební řízení,“ navrhl jako možnost, jak výstavbu podpořit.

Zjednodušit stavební řízení je potřeba i podle Bartůška. Ten nesouhlasí s pohledem, že stát do situace nesmí zasahovat a trhu by se měla ponechat volná ruka, avšak nepodporuje ani příliš výrazný opačný přístup. „My jako Přísaha chceme podporovat developery a soukromé vlastníky, aby mohli stavět, zkrátit jim stavební řízení,“ upřesnil s tím, že zároveň chtějí podporovat i obce a družstevní vlastnictví. Bydlení je složitý problém, kde je třeba řešit spoustu různých aspektů, řekl.

Doležal pak míní, že je potřeba neřešit jen problémy na straně nabídky, které nepochybně existují, ale také problémy na straně poptávky, přičemž na stimuly právě na straně poptávky se podle něho nesmí zapomenout. „Telegraficky řeknu – půjčky na bydlení, státní hypoteční banka, která bude svými úroky konkurovat komerčním bankám, opatření v oblasti daní, snížení daně z nemovitostí, snížení DPH na bytovou výstavbu i další kroky,“ shrnul.

Podpora méně rozvinutých regionů

Diskutující se věnovali i méně rozvinutým regionům a jejich podpoře.

„Já jsem připravil programy pro hospodářsky strukturálně postižená území,“ řekl Bartoš, podle něhož se Pirátům v oblasti pomoci méně rozvinutým regionům rovněž podařilo zařídit lepší podmínky pro čerpání evropských dotací.

„Chceme především změnit rozpočtové určení daní tak, aby to odpovídalo potřebám regionů,“ uvedl Bartůšek, podle něhož ovšem lidem v regionech výrazně zdraží život systém emisních povolenek ETS 2.

Podle Doležala je důležité nespoléhat jen na dotace. „Pojďme otevřít debatu o změně financování krajů. Zda nemají mít třeba i podíl na dani z nemovitosti, na silniční dani, když spravují silnice,“ vyzval.

Gregor zase míní, že regiony je důležité motivovat stavět. „Změnou rozpočtového určení daní za každý zkolaudovaný metr čtvereční pro bydlení dostanou pět až deset tisíc korun,“ představil návrh Motoristů.

Podle Havránka je důležité myslet například na investice do infrastruktury. Mimo to považuje za podstatné počítat při rozvoji s venkovem a venkovskými regiony. „Pro mě osobně je to jedna z priorit,“ doplnil.

Prokop míní, že je důležité nehovořit jen o Karlovarském, Ústeckém a Moravskoslezském kraji, které patří k nejméně rozvinutým. „Máme velký počet krajů. Často tam vznikají umělé periferie a je tam spousta mikroregionů, které strádají,“ řekl.

Totéž si myslí i Schwarz Bařtipánová, podle níž je podstatné zmínit i další regiony. Uvedla například obce s rozšířenou působností na Vysočině i v dalších krajích. „Také potřebují podporovat formou i národní kohezní politiky,“ myslí si.

Špicarová Stašková sdělila, že pro STAN jsou méně rozvinuté regiony zásadní. „Rozhodně je to pro nás klíčové téma a peníze tam chceme dlouhodobě posílat,“ sdělila s tím, že i regiony by si měly říci, kam přesně peníze mají jít.

Digitalizace stavebního řízení

Diskutující řešili i téma digitalizace stavebního řízení. Loni spuštěné systémy od počátku způsobovaly stavebníkům i úředníkům potíže. Kvůli špatnému stavu byl odvolán tehdejší ministr Bartoš, což nakonec vyústilo v odchod Pirátů z vlády.

Podle Schwarz Bařtipánové je jakákoliv elektronizace státní správy krok správným směrem, ale musí být kvalitně připravená. „Bohužel digitalizace pod taktovkou bývalého pana ministra byla tragédie a způsobila naprostý chaos ve stavebnictví,“ podotkla. Zmínila, že je starostka města a nepřipravenost systému „byla obrovská“. Dodala, že s následky prý bojují dodnes.

Bartoš na to reagoval: audit podle něj potvrdil, že bylo správné předělat původní zakázku od bývalé ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (ANO). I právní audit hovořil o osmdesáti procentech splněných funkcionalit, zmínil. „Dostali jsme se do časového presu, (…) spuštění systému byl zmatek,“ připustil však. Je potřeba se do budoucna poučit, řekl. Nikdo se také prý za celý rok nepřihlásil o ušlou škodu kvůli digitalizaci.

Špicarová Stašková podotkla, že lidi nezajímá, co se stalo. „Každého zajímá, aby byl jasný posun ve zrychlení procesů. Digitalizace k tomu přispěje, my jsme to nastavili a pokračujeme v těch daných krocích,“ dodala. Podle ní vázne samotné stavební řízení a územní plánování, na které se prý dvacet let nesáhlo. „To je věc, která to také blokuje, a všichni mluví jen o stavebním řízení,“ dodala.

Podobně se vyjádřil i Bartůšek. „Lidi nezajímá, co bylo, proč a jestli. Lidi zajímá, jestli přijdou a podají řízení elektronicky, nebo ručně,“ dodal. Digitalizace stavebního řízení podle něj selhala a nyní se lze ptát, jestli je to proto, že se dělala „digitalizace pro digitalizaci“. Řekl, že se dle jeho názoru měl nejdříve zjednodušit zákon, připravit a poté se systém měl digitalizovat. „Protože se to udělalo obráceně, tak to nefunguje,“ řekl.

Motoristé podle Gregora navrhují, aby digitalizace nejdříve zahrnovala odstranění regulací, a to nejen starých, ale i těch nových, které podle něj přicházejí z Bruselu. „Máme na to jasné normy. Pokud bude žádat rodina či fyzická osoba – tak bude na stavební řízení lhůta třicet dní a musí se to do té doby vyřídit,“ uvedl. Stát nyní zvýhodňuje úředníky, prohlásil také.

Havránek úředníky na stavebních úřadech ocenil. Situaci s digitalizací podle něj zvládli dobře. Nyní je rád, že například funguje první část týkající se prostoru pro podávání projektových dokumentací. „Do budoucna jsem ale přesvědčen o tom, že zadání bude muset být nové,“ uvedl s tím, že v tom ale nevidí problém. Navrhuje rovněž například zapojit prvky umělé inteligence.

Podle Prokopa byla loňská nepovedená digitalizace stavebního řízení především manažerským selháním Bartoše, protože vybral špatný tým. „Zásadní chyba byla, že se systém dlouhodoběji netestoval,“ myslí si. Podle něj je nyní důležité, aby se ministerstvo poučilo z chyb tak, aby se už podobná situace nemohla opakovat a digitalizace dalších případných systémů proběhla v pořádku.

Doležal si myslí, že hlavní vinu na situaci nesl premiér Petr Fiala (ODS), který řídil vládu. „Abychom nekopali jen do Ivana Bartoše. (…) (Premiér Fiala) měl signály, že je to nepřipravené,“ uvedl. Prohlásil, že nyní je zhruba rok či rok a půl na to vše udělat, tedy vysoutěžit či proškolit pracovníky na novou digitalizaci, která má platit od 1. ledna 2028. „Tak se soustřeďme na tohle,“ shrnul.

22 minut
Události, komentáře: Sociolog Stanislav Biler a komentátoři Jindřich Šídlo a Lenka Zlámalová k bydlení jako tématu voleb
Zdroj: ČT24

Ivan Bartoš je lídrem kandidátky Pirátů ve Středočeském kraji. Od roku 2017 je poslancem, od prosince 2021 do září 2024 byl ministrem pro místní rozvoj. V současnosti je místopředsedou kontrolního výboru sněmovny.

Petr Bartůšek kandiduje do Poslanecké sněmovny v Jihočeském kraji ze čtvrtého místa kandidátky Přísahy. Je nestraníkem a působí jako člen dozorčí rady.

Tomáš Doležal je kandidátem ve Středočeském kraji, kde je na třetím místě kandidátky SPD. Od roku 2024 je zastupitelem Středočeského kraje.

Matěj Gregor je lídrem kandidátky Motoristé sobě v Moravskoslezském kraji. V současné době je také zastupitelem městského obvodu Ostrava-Vítkovice.

Jiří Havránek z ODS kandiduje do sněmovny z pátého místa středočeské kandidátky SPOLU. Od roku 2021 je poslancem, ve sněmovně je členem výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a rozpočtového výboru.

Vítek Prokop stojí v čele kandidátky Stačilo! v Plzeňském kraji. V současnosti studuje politologii a mezinárodní vztahy na Západočeské univerzitě.

Zuzana Schwarz Bařtipánová kandiduje v Ústeckém kraji z prvního místa kandidátky ANO. Od roku 2018 je starostkou města Bílina. Dříve pracovala na odboru územního plánování ministerstva pro místní rozvoj.

Barbora Špicarová Stašková je na pátém místě královéhradecké kandidátky STAN. Dříve pracovala na ministerstvu práce a sociálních věcí. Od února tohoto roku je náměstkyní ministra pro místní rozvoj. Je bez politické příslušnosti.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 47 mminutami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 4 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 4 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 9 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 9 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 18 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 20 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 21 hhodinami
Načítání...