Praha – V úterý v 15:00 budou mít první cestující možnost svézt se po hlavním městě novou nízkopodlažní tramvají T15 For City. Souprava je vyrobená přímo pro ulice metropole a v mnohém překonala i svého předchůdce - T14. Na rozdíl od něj může jezdit i v centru města. I k novince, která má inovovat vozový park pražského dopravního podniku, ale mají řidiči i sám podnik několik výhrad. Některé z nich stály i za oddálením ostrého provozu T15. Původně měla cestující vozit už před rokem.
Praha se těší na zbrusu novou nízkopodlažní tramvaj
Zkušební provoz zahájí plně nízkopodlažní tramvaj pro téměř 300 cestujících na linkách 7 a 18. Červenošedá tramvaj měří přes 30 metrů, vstoupit do ní cestující mohou 6 dveřmi. Široká je téměř 2,5 metru. Dobře se řídí, říkají tramvajáci, i přesto k ní ale mají výhrady. Souprava je příliš těžká a má navíc příliš složitý pohon.
Město dodávku tramvají T15 připravuje už od roku 2006. Cestující přitom měla nová tramvaj vozit už před rokem. Za zpožděním jsou nejen technické úpravy, ale prý i špatné počasí. Ke zpoždění došlo i ve vývoji. „Nás samozřejmě všechny zaskočila tuhá zima, která způsobila asi šestitýdenní výpadek ve zkoušení,“ podotkl Tomáš Krsek ze Škoda Transportation.
T15 Praze od začátku vyhovuje. Na rozdíl od T14 totiž po ulicích hlavního města jezdí bez problémů. T14 byla pro Prahu sice přelomová, jenže už při zkouškách nemohla jezdit v centru města. „Když ta tramvaj najede do zatáčky, tak podvozek, protože je pevný, brousí kolej,“ vysvětlil Pavel Ďuran autor internetového magazínu DP-Arena.
Po Praze nyní jezdí zhruba 70 bezbariérových tramvají starších typů. Už příští rok na jaře by je mělo posílit 25 souprav T15. Do konce roku 2011 jich pak má brázdit ulice hlavního města asi 50.