Do roku 2033 je potřeba postavit 600 kilometrů dálnic, aby byla síť kompletní, řekl v pořadu Intervew ČT24 ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podotkl, že je to reálné a už je pro to nachystaný přehled financování. Dodal, že vše míří k tomu, aby se také už v příštím roce otevřelo více než 115 kilometrů nových dálničních úseků. V souvislosti se změnou silničního zákona zmínil, že se systém zjednodušuje a navíc v některých částech působí preventivně.
Postavit 600 kilometrů dálnic do roku 2033 je reálné, řekl Kupka
„Je to nejen úkol této vlády, ale pochopitelně i těch, které přijdou,“ uvedl Kupka s tím, že je v dopravní infrastruktuře přirozené, že navazuje na předchůdce a ti další budou navazovat na jeho práci.
„Aby měli na co navazovat, tak je nachystaný výhled financování s různými nástroji, na které pak může další vláda nebo další vlády sáhnout. Jednou z těch podmínek jsou přichystané PPP projekty,“ podotkl a dodal, že mají tu výhodu, že nezatěžují zadlužení České republiky.
K financování bude podle něj potřeba využít další nástroje, jak úvěry, státní dluhopisy, tak pochopitelně národní rozpočet, ale i již zmíněné PPP projekty.
Už v příštím roce chce rovněž využít modernizační fond. „To jsou všechno nové zdroje, se kterými se třeba tolik nepočítalo.“
Nové úseky dálnic
Kupka uvedl, že v příštím roce se otevře více než 115 kilometrů nových dálničních úseků. „Otevře se D4 jako pilotní a zároveň úspěšný PPP projekt, v čemž navazujeme na práci předchůdců a zároveň přichystáme PPP projekty – třeba středočeská D3 může být jedním z nich.“
Podotkl také, že na konci funkčního období současné vlády bude celkem 200 kilometrů otevřených nových dálničních úseků.
Novela silničního zákona
V souvislosti se změnou novely silničního zákona, která upravuje nynější systém trestných bodů, Kupka podotkl, že se systém zjednodušuje. Bodování se snižuje z pěti sazeb na tři. Nově bude možné přidělit dva, čtyři nebo šest bodů, přičemž maximální hranice dvanácti bodů zůstává. „Vycházíme z toho, že není dobré měnit úplně vše. Zvykli jsme si na tu hranici dvanácti bodů,“ míní.
Podle něj také zákon, který je jednodušší, lidé přirozeně respektují spíše než zákon, který je nesrozumitelný a složitý. „Šestibodová kategorie je nejvážnější, a platí tím pádem dvakrát a dost,“ dodal. Pod tuto kategorii spadá například řízení pod vlivem alkoholu, kdy řidič navíc zaplatí pokutu ve správním řízení až 25 tisíc namísto dnešních až dvaceti tisíc.
Jednou z novinek je také to, že řidič už během kontroly zjistí, o kolik přijde bodů. „Bude si moci vybrat, zda bude chtít informaci o změně svého bodového konta získat e-mailem, smskou anebo jestli mu stačí, když se sám podívá na portál dopravy, který už funguje a kde najde svůj bodový rejstřík,“ dodal Kupka.
Zdůraznil, že vedle represí přináší změna i věci, které se více vztahují k prevenci, například možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora. „Je to věc, která se osvědčila jinde ve světě. Člověk získá řidičský průkaz v 17 letech, projde autoškolu tak, jako každý osmnáctiletý, ale první rok musí řídit pod dohledem.“
Dodal, že jde o příležitost, aby po vstupu do ostrého provozu mladý člověk sbíral zkušenosti s někým, který jej upozorní na zbytečně rizikové jednání.