Ministerstvo dopravy slibuje jednodenní dálniční známku. Zavede ji zároveň se zdražením té roční

Události: Změny u dálničních známek (zdroj: ČT24)

Od března příštího roku by mělo být možné koupit si jednodenní dálniční známku, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Doplní stávající nabídku desetidenních, měsíčních a ročních známek, jejichž ceny se zároveň změní. Roční známka docela výrazně zdraží na 2300 korun, krátkodobé budou naopak levnější.

Že dálniční známky zdraží, vyplynulo ze čtvrteční tiskové konference k vládnímu konsolidačnímu balíčku, podle ministra dopravy Martina Kupky se to ale týká jen ročních elektronických kuponů. Za ně řidiči zaplatí od března 2024 místo dosavadních 1500 korun již 2300 korun, tedy zhruba o polovinu více. 

„Počítáme s tím, že tak jako v Rakousku bude nově ta dálniční známka spojená s růstem spotřebitelských cen. A také procentuelně poměr nově zprovozněných úseků dálnic,“ podotkl Kupka.

Změnu kritizoval opoziční poslanec Martin Kolovratník (ANO). „Je to asociální a je to proinflační krok. Já budu připraven s kolegy z hnutí ANO připravit pozměňovací návrh, který by se tomu snažil zabránit,“ uvedl. 

Měsíční a desetidenní známky budou naopak levnější. Cena měsíční se sníží z 440 na 430 korun a cena desetidenní z 310 na 270 korun. Novinkou bude jednodenní kupon za 200 korun. „Hledali jsme kompromis, jak udržet cenu ročního kuponu na dostupné úrovni a zároveň aby krátkodobé známky mohly být významným příjmem za využití dálniční sítě,“ řekl ke změnám cen Kupka. Stát si slibuje, že se napřesrok zvýší celkový výnos z prodeje známek o 1,3 miliardy korun z loňských zhruba 5,8 miliardy. 

Zdražení roční známky bude ovšem mírnější, než vládě doporučovala její ekonomická rada (NERV). Její doporučení znělo zvýšit cenu dvojnásobně na 3000 korun. Při stanovení cen se Česko muselo řídit evropskou směrnicí Euroviněta, která určuje, že měsíční známka musí být maximálně devatenáct procent ročního poplatku, desetidenní do dvanácti procent a denní do devíti procent.

Návrh zákona, který změny v cenách dálničních známek zavede, by měl také umožnit Státnímu fondu dopravní infrastruktury přístup k údajům v registru silničních vozidel, podle kterých ověří, zda vozidlu náleží zvýhodněná sazba. Zvýhodněna, ale už ne zcela osvobozena mají být hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Jejich provozovatelé od března příštího roku zaplatí 25 procent sazby časového poplatku. U aut poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane zvýhodnění na 50 procentech sazby.

Úseky dálnic jsou v Česku zpoplatněné od roku 1995 a původně se prodávaly pouze dálniční známky s celoroční platností. Měsíční a desetidenní přibyly až o pět let později. Později byly několik let v nabídce také dvouměsíční či týdenní známky, po zavedení mýta pro nákladní vozy se ale nabídka známek pro auta do 3,5 tuny vrátila k rozvržení deset dní – měsíc – rok. Dílčí změnu přineslo ještě zavedení elektronických kuponů v roce 2021. Předtím platila roční známka vždy kalendářní rok plus v prosinci předchozího roku a lednu následujícího. Elektronické známky se vždy prodávají s platností přesně rok od zvoleného libovolného data.

Ceny ročních dálničních známek pro osobní auta se měnily v historii pětkrát. Původně stál roční kupon 400 korun, brzy ale zdražil na dvojnásobek. Mezi lety 2004 až 2012 se cena ve třech krocích zvýšila až na dosavadních 1500 korun, pak ale zůstala dlouho neměnná.

Kupka počítá s tím, že v budoucnu nezůstanou ceny neměnné opět tak dlouho. Chtěl by, aby se pravidelně zvyšovaly s ohledem na inflaci. Ceny známky se budou zvyšovat kumulativně, aby se cena stanovila vždy na celé stokoruny.