Rekonstrukce lodního výtahu na orlické přehradě, která měla původně stát 60 milionů, nakonec vyjde státní podnik Povodí Vltavy na 95 milionů. O největší opravu za posledních šedesát let projevila v novém výběrovém řízení zájem jediná firma. V předešlém tendru se dokonce nepřihlásil vůbec nikdo. Práce mají začít v polovině října, hotovo pak má být do tří let.
Oprava lodního výtahu na Orlíku se prodraží, Povodí Vltavy zaplatí skoro 100 milionů
„Do zakázky na modernizaci lodního výtahu na přehradě Orlík se přihlásila jediná firma, konkrétně společnost Metrostav. Ta splnila veškeré podmínky výběrového řízení,“ uvedl mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.
Státní podnik ale místo plánovaných šedesáti milionů za práce zaplatí 95 milionů korun. „Těch 60 milionů byl odhad dle projektové dokumentace. Podle nás je vyšší částka přijatelná vzhledem k náročnosti celé stavby,“ vysvětlil Roldán. Povodí už tendr vypsalo jednou, ale nakonec ho muselo zrušit pro nezájem firem.
Kolejová dráha bude delší a výtah vyveze těžší lodě
Jedná se o největší modernizaci od 60. let minulého století, odkdy je výtah v provozu. Doposud se na něm prováděly především údržbové práce. Opravami projde kolejová dráha, která bude delší o dvanáct metrů. To umožní využívat výtah i v suchém období.
Zrekonstruuje se také strojní a elektrotechnická část. „Realizace kolejové dráhy včetně sanace betonu má být hotová do dubna příštího roku. Všechny ostatní práce pak mají být hotové do dubna 2022,“ doplnil Roldán. Rekonstrukce bude probíhat vždy od října do dubna tak, aby práce nezasáhly do letní plavební sezony.
- Lodní výtah je v provozu od roku 1961 a překonává 70 výškových metrů.
- Pro veškeré lodě je to jediné řešení, jak překonat největší vodní dílo v České republice.
Po opravách se přes přehradu budou moci dostat plavidla o hmotnosti až 6,5 tuny. V současnosti výtah vyveze pouze 3,5tunové lodě. Maximální délka lodí ale pro převoz zůstane stejná jako dosud, a to 8,5 metru.