Praha – Na čtyřech úsecích dálnic a rychlostních silnic budou moci osobní auta jezdit zdarma. Vládu o tom informoval ministr dopravy Dan Ťok, podle kterého se tak ulehčí místním komunikacím na místech, kde dálnice slouží nejen tranzitní dopravě, ale také jako obchvaty. Nejdelším úsekem, kde bude možné jezdit bez poplatku, bude 28 kilometrů na dálnici D1 u Brna.
Některé dálniční obchvaty budou opět zdarma
Výjimky ve zpoplatnění dálnic a rychlostních silnic mají odvést na dálniční obchvaty část aut z ulic Brna, Tábora, Chebu a Mladé Boleslavi. Dan Ťok upozornil, že dálniční komunikace zde slouží i jako spojnice státních silnic první třídy, které ovšem zpoplatněné nejsou. Kdo jezdí po nich a nemá dálniční známku, musí krátké úseky rychlostní silnic, resp. dálnic objíždět obcemi. „Když jedete po silnici číslo 16 z Mělníka do Jičína, musíte kolem Mladé Boleslavi jet kus po R10, abyste mohli pokračovat na Jičín,“ podotkl již dříve ministr dopravy. Ministerstvo nyní připraví příslušnou vyhlášku. „Vláda se s materiálem seznámila a byl vzat na vědomí,“ uvedl Dan Ťok, podle kterého budou komunikace bez poplatku od 1. ledna 2016.
Ťokův úřad je přesvědčen, že nehrozí, že by si lidé díky zrušení poplatků na dálničních obchvatech čtyř měst přestali kupovat dálniční známky. Dálniční úseky podle ministerstva využijí nově lidé, kteří známku nemají ani dnes. „Místní řidiči se dálnici kvůli poplatku vyhýbají a jezdí pak skrze město po silnicích nižších tříd,“ poznamenal ministr Ťok.
Ministerstvo dopravy svým návrhem zařadilo pomyslnou zpátečku. V Brně totiž byla jízda po D1 mezi Kývalkou a Slatinou zdarma do konce roku 2010, kdy ministerstvo zpoplatnilo také jízdu po dálnicích v Ostravě a Berouně a rychlostní silnici v Mladé Boleslavi. U Tábora se potom zpoplatnění chystalo po dokončení rekonstrukce D3 na východě města, kde dnes fakticky žádná dálnice nevede, protože je již dva roky rozkopaný jeden dálniční pás.
Naopak v Berouně zůstává dálnice zpoplatněná, stejně jako rychlostní silnice R55 v Otrokovicích. I zde slouží komunikace především jako obchvat. Ministerstvo ji proti vůli radnice krátce po otevření zpoplatnilo a dosud se na tom nic nezměnilo. R55 v současné podobě přitom nemá takřka žádný jiný význam než jako obchvat, měří totiž pouhých šestnáct kilometrů a prodloužení dále na Břeclav není na pořadu dne.
Stejně tak ministr Ťok odmítá požadavky Karlovarského kraje na vytvoření dálničních známek platných pouze v konkrétním regionu. „Představte si, že by každý kraj vydával svoji známku – jak by to vypadalo,“ odmítl ministr myšlenku.
O zrušení časových poplatků na svém obchvatu, resp. dálničním okruhu stojí také Praha. S Danem Ťokem o tom chce jednat náměstek primátorky Petr Dolínek. Ministerstvo dopravy ale zatím o zrušení poplatku na Pražském okruhu neuvažuje, ačkoli jeho mluvčí Zdeněk Neusar uvedl, že „se další diskusi nebrání“.