Euro 7 je „paskvil“, říká Jahn ze Škody Auto. Norma je problematická, připouští europoslanec Kolaja

57 minut
Otázky Václava Moravce s Martinem Jahnem, Mirkem Topolánkem a Marcelem Kolajou
Zdroj: ČT24

Zavedení emisní normy Euro 7 by vedla k uzavření výrobní haly i propuštění tisíců zaměstnanců, řekl v Otázkách Václava Moravce člen představenstva za oblast prodeje a marketingu ve společnosti Škoda Auto a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Martin Jahn. Norma přináší nesplnitelné termíny, začátek její platnosti je nepřiměřený i podle europoslance Marcela Kolaji (Piráti). Hostem pořadu byl i bývalý premiér a předseda výkonné rady Teplárenského sdružení ČR Mirek Topolánek, podle kterého českou ekonomiku v současné krizi teprve čekají nejhorší časy. Jahn naopak letos předpokládá oživení.

Tuzemská ekonomika vykazuje nejmenší známky oživení oproti roku 2020. Od počátku pandemie covidu-19 se české hospodářství propadlo o jedno procento, přestože jiné země ve stejném období zaznamenávají růst. Klíčové odvětví, automobilový průmysl, má za sebou jeden z nejnáročnějších roků. S válkou na Ukrajině přišlo o ruský trh a došlo i k narušení dodavatelských řetězců.

Ačkoliv český průmysl „dostal zabrat“, první měsíce letošního roku naznačují oživení, uvedl Jahn. „Na tento rok a jeho další vývoj se dívám optimisticky,“ řekl.

Česká ekonomika se podle něj výrazně posunula. Tuzemsko v paritě kupní síly překonalo Španělsko a dostává se před Itálii. „Náklady jsou například mnohem vyšší než ve Španělsku, Česká republika už není levnou montovnou, není levnou zemí. Posouváme se jak v úrovni cen nákladů, tak i v úrovni HDP. Výhled je dobrý,“ řekl.

Topolánek se však obává, že to nejhorší ještě nemá tuzemské hospodářství za sebou. „Jsme země, která je bytostně závislá na uvolnění světového obchodu. Deglobalizační tendence, regionalizace, lokalizace a porušování principů WTO (Světové obchodní organizace – pozn. redakce), nejrůznější akty a nařízení mezi Amerikou a Evropou, ty nám dělají problémy,“ vyjmenoval.

„Nevidím to dobře. Musíme se tomu postavit a musí pro to i něco vláda udělat,“ dodal expremiér, podle kterého teprve české hospodářství čeká průchod „soutěskou smrti“.

Klimatická výzva jako příležitost

Řada odvětví v současné době prochází transformací spojenou s klimatickou krizí, upozornil místopředseda Evropského parlamentu Kolaja. „Tohle si neuvědomuje jenom Evropa, to si uvědomuje celý svět,“ řekl. Přechod k ekologičtějšímu a udržitelnějšímu průmyslu se tak odehrává na celé planetě.

„Pokud tento trend vezmeme jako příležitost, pak dokážeme být nejenom jako Evropa, ale i jako Česko lídry v transformaci,“ uvedl. Je podle něj nyní nutné zvrátit narativ, že je tento trend přicházející z Evropy nebezpečný. „Hledat příležitosti tam, kde jsou příležitosti, a nehledat v tom pouze hrozby,“ doplnil.

Jahn: Zavedení evropské normy by vedlo k propouštění

Automobilový průmysl v Česku tvoří 10 procent HDP a čtvrtinu exportu. Odvětví přímo zaměstnává 180 tisíc lidí. Jahn předpokládá nárůst výroby automobilů Škoda v letošním roce a stejně tak i domácího prodeje. „Jsem přesvědčen, že se v České republice prodá více vozů než v loňském roce. Jestli to bude těsně pod sto tisíc, nebo nad sto tisíc, to ještě uvidíme,“ řekl.

Normu Euro 7, která počítá s koncem výroby a prodeje spalovacích motorů do roku 2035, považuje za „paskvil, který ještě neviděl“. „Norma přináší zcela nesplnitelné termíny pro její zavedení a je v mnoha ohledech nejasné, co vyžaduje v základních parametrech. Pro nás absolutně neakceptovatelné v nejistotě z posledních krizí,“ řekl.

V případě zavedení emisní normy Euro 7 bude Škoda Auto muset uzavřít jednu výrobní halu a o práci přímo u automobilky přijde tři tisíce lidí. Včetně dodavatelů pak půjde o zhruba deset tisíc propuštěných lidí. Důvodem je ekonomická nemožnost dále vyrábět a prodávat menší modely Fabia, Scala a Kamiq.

„V Evropě to bude mít dopad na stovky tisíc pracovních míst,“ uvedl Jahn. Norma podle něj navíc ovzduší v Evropě nezlepší, protože se zpomalí obnova vozového parku a lidé budou déle používat starší, méně ekologické vozy. „Nové malé vozy se nebudou prodávat, budou velmi drahé,“ popsal.

Nová norma Euro 7 má podle stávajícího návrhu Evropské komise platit od roku 2025. Europoslanec Kolaja však má k předpisu výhrady. „Já osobně normu, jak je předložena, také považuji za velmi problematickou. Zejména účinnost od roku 2025,“ řekl a upozornil, že legislativa může být realisticky schválena například až v roce 2024. „Byl by to jeden rok od schválení. To považuji za nepřiměřené,“ řekl.

Podle Jahna jde o nesplnitelný termín. Celou situaci by podle něj uklidnilo, kdyby byly na zavedení nejméně čtyři roky. „Máme velkou nejistotu ohledně toho, kde máme investovat,“ řekl. Po prodloužení lhůty bude podle Jahna nutné se bavit o obsahu normy.

Kupkova iniciativa je kontraproduktivní, domnívá se Kolaja

Podle českého ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je emisní norma Euro 7 nerealistická a v některých evropských zemích včetně Česka potenciálně škodlivá pro životní prostředí. Ministr to řekl tento týden ve Štrasburku po jednání se svými protějšky ze sedmi zemí Evropské unie. Kupka se ve Francii sešel s ministry dopravy Německa, Itálie a Polska, k jednání se na dálku připojili i zástupci Slovenska, Rumunska, Portugalska a Maďarska.

„Že Martin Kupka létá po Evropě a vytváří schůzky ministrů dopravy, přičemž tato legislativa není vůbec v gesci ministerstva dopravy, je pro Českou republiku kontraproduktivní,“ domnívá se Kolaja. Česko tento kompromis na evropské úrovni vyjednalo, jde tak podle něj o „střílení vlastní vlády do nohy“. Piráti nejsou jedinou koaliční stranou, která má s tímto jednáním problém, dodal Kolaja.

Kupkovu činnost naopak „velice oceňuje“ Jahn. „Je potřeba, aby Česká republika jako země, která je závislá na autoprůmyslu, se tím zabývala,“ řekl.

Podle Topolánka je aktuálně největší ekologickou katastrofou ruská invaze na Ukrajinu. „Kontaminovaná půda, z které žije celý třetí svět, zničení zásob pitné vody, tisíce hektolitrů nafty, které se každý den pálí v technice, požáry, zničené Černé moře,“ vyjmenoval.

V celosvětovém kontextu tak podle něj zákaz spalovacích motorů řeší problém životního prostředí pouze marginálně. „Ať se ti lidé, co se lepí k obrazům, lepí na Rudém náměstí. Tam je dnešní ekologická katastrofa číslo jedna,“ řekl.

Euro 7 je podle něj „útok na automobilitu jako takovou, útok na nejchudší“ a ohrožuje budoucnost odvětví. „To není jen Škoda Auto a Hyundai v Nošovicích a TPCA v Kolíně. To je taky Avia, Iveco, to jsou výrobci autobusů Sor, Tedom a další,“ řekl. Jde podle něj o další dvě stovky firem, které v tržbách tvoří přes bilion korun ročně.

Evropská komise v rámci takzvané Zelené dohody (Green Deal) usiluje o snížení emisí nových automobilů o 55 procent do roku 2030. Silniční doprava je podle Komise největším zdrojem znečištění vzduchu ve městech a podle odhadů způsobila v roce 2018 předčasné úmrtí až 70 tisíc lidí v EU.

Současně platnou normou je od roku 2014 Euro 6. Ta kromě dalšího snížení limitů emisí oxidu uhelnatého například zavedla recirkulaci výfukových plynů a u naftových vozů systém AdBlue, který do zplodin vstřikuje močovinu, aby neutralizoval oxidy dusíku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o mírný nadprůměr

Hasiči v Česku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků způsobily mnohamilionové škody.
před 12 mminutami

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
před 3 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 12 hhodinami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 13 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 13 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 22 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
včera v 08:27
Načítání...