S 56 body si Česko mírně polepšilo v žebříčku vnímání korupce, který každoročně vydává Transparency International, hodnotí 180 zemí. Je hluboko pod průměrem Evropské unie, i když se o 41. příčku dělí i s Itálii, Slovinskem a také Gruzií. Mezinárodní organizace zdůvodnila výsledek tím, že politici v Česku bez ohledu na stranu dlouhodobě neřeší strategii korupce, respektive ji podle Transparency řeší „tempem dva kroky vpřed a dva kroky vzad“. Ministerstvo spravedlnosti se vůči hodnocení Transparency International ohradilo.
Čeští politici rezignovali na protikorupční strategii, tvrdí Transparency. Vnímaná korupce dál zaostává za průměrem EU
Stejně jako loni je na tom podle Transparency International ve vnímání korupce nejlépe z celého světa Dánsko. Získalo 90 bodů, o druhou příčku se dělí Finsko a Nový Zéland s 87 body. Ze států, které sousedí s Českou republikou, je v žebříčku nejvýše Německo se 79 body, nad průměrem EU je i Rakousko s 71 body.
Unijní průměr činí 64 bodů, Česku mezinárodní nevládní organizace přidělila 56 bodů. S nimi je na sdílené 41. příčce spolu s Gruzií, Itálií a Slovinskem. O bod méně má Polsko, o tři body méně Slovensko. Ze zemí EU je nejníže Maďarsko s 42 body, z celé Evropy Rusko s 28 body a celosvětově Somálsko s 12 body.
Výše než Česko jsou kromě západoevropských států například Katar (58 bodů), Botswana (60 bodů) nebo Izrael (63 bodů).
Za to, že ČR zaostává za průměrem EU, viní Transparency International politiky, a to bez ohledu na stranu. Domnívá se, že nedělají dost pro zlepšení protikorupčního prostředí a protikorupční strategie dlouhodobě „postupuje tempem dva kroky vpřed a dva kroky vzad“.
Transparency kritizuje návrhy vlády i její rezignaci na obstrukce ANO
„Vláda Petra Fialy (ODS) nepředstavuje žádnou výraznou změnu. Vypadá to, že se spokojila s tím, že Andrej Babiš (ANO) už není premiér a zapomněla, že jím zase může být. Vládní koalice zatím nenašla odvahu na novelu zcela bezzubého zákona o střetu zájmů, její návrh na ochranu oznamovatelů je jen stínem skutečně efektivního řešení,“ komentoval výsledek ředitel české pobočky Transparency International Ondřej Kopečný.
Transparency kritizovala konkrétní kroky, které nynější kabinet učinil, respektive neučinil. Poukázala, že novela zákona o státním zastupitelství „nedisponuje základním stavebním kamenem“, za který organizace považuje stanovení důvodů pro odvolání nejvyššího státního zástupce.
Za horší než verzi připravenou předchozí vládou považuje aktuální znění zákona o ochraně oznamovatelů, který zúžil rozsah možných oznamovaných porušení a zakázal anonymní oznámení. Navíc organizace připomněla, že koalice neprosadila novelu zákona o střetu zájmů, když „ztratila vůli novelu protlačit přes obstruující opoziční hnutí ANO“.
Pozitivně hodnotí Transparency hlavně schválení novely zákona o evidenci skutečných majitelů.
„Index vnímání korupce – CPI je nutné vnímat v dlouhodobém horizontu. Zachycuje vývoj a trendy v dané společnosti. Je patrné, že Česko patnáct let přešlapuje na místě. Sice se výrazně nepropadá jako například Maďarsko, ale zároveň se celkově ani nezlepšuje,“ uvedl právník a člen správní rady české Transparency International Petr Leyer.
Vláda udělala posun, ohradilo se ministerstvo
S tvrzením Transparency International nesouhlasí resort spravedlnosti. „Ministerstvo při prosazování protikorupční agendy za uplynulý rok udělalo významný krok a fakta, tedy zmíněné navržené zákony – o lobbování, ochraně oznamovatelů, státním zastupitelství… hovoří jasně,“ uvedl mluvčí resortu Vladimír Řepka.
Ministerstvo například upozornilo, že díky návrhu zákona o ochraně spotřebitelů budou chráněny osoby, které oznámí protiprávní jednání včetně korupce. Česká kancelář TI ho ovšem přitom považuje za „stín skutečně efektivního řešení“. Původní předlohu žádali upravit také koaliční Piráti. Ministerstvo kritiku nevnímá jako důvodnou, ve sněmovně se nad zákonem ale ještě povede diskuse.
Za další důležité návrhy resort označil zákon o lobbování, který by měla v příštích několika měsících projednat vláda, a novelu zákona o státním zastupitelství. Ta zavádí časově omezený mandát nejvyššího státního zástupce.