TÉMA

Železnice

Vsetín má nový dopravní terminál pro vlaky a autobusy

Správa železnic (SŽ) v pátek uvedla do provozu moderní dopravní terminál pro vlaky a autobusy ve Vsetíně. Rekonstrukce tamní železniční stanice vyšla na skoro tři a půl miliardy korun, značnou část pokryla dotace z Evropské unie. Modernizace trvala přes dva roky. Vsetín chce na práce železničářů navázat a plánuje rozsáhlé úpravy přednádražního prostoru.
včera|

U Klínce vykolejil prázdný regionální vlak. Rozjel se samovolně a urazil pět kilometrů

Osobní vlak bez cestujících vykolejil ve čtvrtek odpoledne u Klínce v okrese Praha-západ. Rozjel se samovolně, uvnitř v té době nebyl strojvůdce ani nikdo jiný z personálu. Po nehodě skončil na boku mimo koleje. Událost se obešla bez zranění, příčinu vyšetřují policie a Drážní inspekce. Provoz vlaků mezi Čisovicemi a Měchenicemi stojí, na místě jsou hasiči. Strojvůdce byl postaven mimo službu, vyplynulo z informací policie, Správy železnic a Českých drah (ČD). ČD předpokládají, že úsek zůstane bez vlakového provozu nejméně do půlnoci ze čtvrtka na pátek. Škodu vyšetřovatelé odhadli na 9,1 milionu korun.
2. 5. 2024Aktualizováno2. 5. 2024, 19:47|

Staré CityElefanty zamíří do důchodu. Praha a Středočeský kraj chystají obří vlakový tendr

Praha a Středočeský kraj připravují šedesátimiliardový tendr na nového vlakového dopravce. Součástí je také nákup nových souprav. Zakázku chce kraj s hlavním městem vypsat letos v červnu. Jde o největší takový tendr v historii. I proto na něj bude dohlížet protikorupční organizace Transparency International. Modernizované spoje budou hlavní příměstské linky obsluhovat od roku 2029.
1. 5. 2024|

Mezi Střelicemi a Rapoticemi začala sedmiměsíční vlaková výluka. Trať čeká elektrifikace a rozšíření

Cestující, kteří jezdí vlakem mezi Střelicemi na Brněnsku a Rapoticemi na Třebíčsku musí od úterka využívat náhradní autobusovou dopravu. Správa železnic (SŽ) začala s druhou fází modernizace tratě. Kromě zdvoukolejnění se trať dočká také plné elektrifikace. Omezení potrvá přes sedm měsíců.
1. 5. 2024|

Začíná velká modernizace tratě na Vysočině. Degradaci kolejí urychlila nadměrná doprava

Železničáři zahájili opravu více než dvaceti kilometrů železniční tratě na Žďársku. Modernizaci dvou úseků na Vysočině, která přijde na zhruba sedm miliard korun, chce Správa železnic (SŽ) dokončit na jaře roku 2027. Cestujícím má přinést větší bezpečnost a pohodlí. Na železniční trati by se mělo také jezdit rychleji. Trať byla poškozená nadměrnou dopravou, kdy všechny vlaky z Brna směrem na Prahu musely několik let jezdit právě přes Vysočinu.
30. 4. 2024|

České dráhy jednají o internetu Starlink ve vlacích, píše Zdopravy.cz

České dráhy (ČD) sice posilují internetové připojení na svých spojích, stále jsou ale odkázány na venkovní signál mobilních operátorů, který je mimo hustě obydlené oblasti nestabilní. Dopravce tak podle informací serveru Zdopravy.cz jedná se společností SpaceX amerického miliardáře Elona Muska, aby ve vlacích využila jeho síť Starlink využívající systém tisíců družic. Pilotní provoz by měl být spuštěn do dvou měsíců.
25. 4. 2024|

Železniční trať na Domažlicku se má rozšířit na dvoukolejnou přes nevoli části místních

Část obyvatel Domažlic se začíná smiřovat s tím, že městem povede dvoukolejná trať do Německa. Úsek z hlavního nádraží k zastávce totiž lemují pozemky, na které by se kolejiště mělo rozšířit. A s peticí lidé neuspěli. Modernizace trati v oblasti má zrychlit dopravu mezi Plzní a Mnichovem a přispěje i k větší bezpečnosti. Stavba také zasáhne do infrastruktury Holýšova.
22. 4. 2024|

Na Jizerce klesly teploty pod minus deset stupňů, v Krkonoších napadlo čtvrt metru sněhu

Sever Čech se probudil do mrazivého rána. Na Jizerce v Jizerských horách klesly teploty pod minus deset stupňů Celsia, jinak je ale většinou jen kolem minus dvou až minus čtyř stupňů. Na hřebenech Krkonoš za posledních 24 hodin napadlo asi patnáct centimetrů sněhu a celková vrstva sněhu se ráno pohybovala kolem čtvrt metru. Polská horská služba na své straně hor vyhlásila první stupeň lavinového nebezpečí, který je nejnižší z pětibodové stupnice. Kromě Krkonoš silně sněžilo taky na Šumavě nebo v Beskydech.
21. 4. 2024Aktualizováno21. 4. 2024, 16:34|

Tunel vysokorychlostní železnice z Prahy na Beroun odmítají některé obce

Část obcí mezi Prahou a Berounem, u kterých má vzniknout největší železniční tunel ve střední Evropě, nesouhlasí s jeho výstavbou. Obávají se hlavně zvýšeného hluku a prachu. Správa železnic (SŽ) už v lokalitě provádí geologické průzkumy. Samotná stavba vysokorychlostní trati by měla začít za čtyři roky, hotovo by pak mělo být za dalších zhruba deset let.
18. 4. 2024|

Na trať v Hradci Králové opět někdo nastražil kamení, vjely do něj vlaky

Na železniční koleje v Hradci Králové na trati do Pardubic v pondělí někdo opět položil kamení z železničního náspu. Místem následně krátce po sobě projely zhruba stokilometrovou rychlostí dva spěšné vlaky, které vezly dohromady asi pět set lidí. Policie hledá svědky události, vyšetřuje ji jako obecné ohrožení. Pachateli hrozí až osm let vězení. Obdobný případ se ve stejné lokalitě stal letos v lednu.
16. 4. 2024|

Silný vítr lámal stromy. Ty zastavily vlaky z Prahy mezi Čerčany a Benešovem

Provoz vlaků na železniční trati Praha–Benešov v úseku mezi Čerčany a Benešovem zastavily popadané stromy, poničily i trakční vedení. České dráhy (ČD) zavedly náhradní autobusovou dopravu, provoz se podařilo obnovit před 12:30, oznámil mluvčí dopravce Filip Medelský. Silný vítr lámal stromy také v Královéhradeckém kraji, na Náchodsku najel do stromu vlak. Hasiči ve středních Čechách vyjížděli kvůli větru ke stovce případů.
16. 4. 2024Aktualizováno16. 4. 2024, 13:32|

Vlaky mezi Jaroměří a Trutnovem nahradí autobusy. Trať projde údržbou

Na důležité regionální železniční trati mezi Jaroměří a Trutnovem o půlnoci ze čtvrtka na pátek začala výluka. Potrvá do 11. května. Nejprve se bude týkat úseku mezi Jaroměří a Červeným Kostelcem a následně úseku mezi Jaroměří a stanicí Starkoč. Cestující budou muset využít náhradní autobusovou dopravu, výluka bude mít vliv i na některé návazné spoje. Důvodem omezení je údržba trati.
12. 4. 2024|

Limity hluku ze silnic a železnic zůstanou vyšší. Ústavní soud odmítl návrh části senátorů

Ústavní soud (ÚS) ponechal vládní nařízení o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací beze změn. Návrh skupiny 23 senátorů částečně zamítl a odmítl kvůli jeho nesprávné formulaci. Senátorům vadilo zvýšení hygienických limitů hluku ze silniční a železniční dopravy v nejbližším okolí obytných i dalších budov. Také uváděli, že vláda při tvorbě nařízení překročila své zákonné zmocnění. Právní úpravu celkově považují za chaotickou a nevyváženou.
9. 4. 2024Aktualizováno9. 4. 2024, 11:34|

V Česku dochází štěrk a písek, firmy pro ně jezdí stovky kilometrů

V tuzemsku začíná docházet štěrk a písek, a to především na stavbu dálnic nebo železničních tratí. Některé firmy už situaci označují jako surovinovou krizi. A na stavby v příhraničí chtějí materiál dovážet z okolních zemí.
5. 4. 2024|

S Velikonoci posilují policisté hlídky a dopravci spoje

Až do pondělka budou provoz na silnicích v Česku kontrolovat posílené policejní hlídky. Zaměří se především na dodržování rychlosti nebo jízdu pod vlivem alkoholu. Právě velikonoční svátky spolu s letními prázdninami patří podle dopravních statistik k nejrizikovějším obdobím. Dálnice byly přeplněné už během čtvrtka, příjezdy do měst ucpané, v přetíženém provozu docházelo k nehodám, před kterými se tvořily mnohakilometrové kolony.
28. 3. 2024|

Soutěž na návrh terminálu vysokorychlostní železnice v Jihlavě má vítěze. Některé obce ale s plány tratí nesouhlasí

Architektonickou soutěž na terminál plánované vysokorychlostní železnice (VRT) v Jihlavě-Pávově vyhrálo francouzsko-české sdružení Arep Architectes – monom. Terminál bude sloužit jako přestupní uzel mezi VRT, regionálními vlaky, autobusy a městskými trolejbusy, cestující tam budou přijíždět také auty. Denně odbaví až šest tisíc cestujících. Stavba s předpokládanou hodnotou dvě a tři čtvrtě miliardy korun obsahující i přemostění dálnice D1 by měla začít v roce 2029. Někde ale s plány vysokorychlostních tratí stále nesouhlasí. Například třináct obcí na Havlíčkobrodsku. Jejich memorandum mimo jiné žádá o diskusi o dopadech projektu.
26. 3. 2024|

Velikonoční spoje z Prahy na Moravu jsou téměř vyprodané. Dopravci přidávají vagony i autobusové linky

Vlaky z Prahy na Slovensko a na severní Moravu jsou u některých dopravců během prodlouženého velikonočního víkendu už vyprodané. Největší zájem je mezi cestujícími o lístky na středeční odpoledne a čtvrtek. Dopravci proto přidávají vagony a další spoje.
26. 3. 2024|

Německé dráhy se dohodly s odbory. Pracovní doba strojvedoucích klesne až na 35 hodin týdně

Německá železniční společnost Deutsche Bahn (DB) postupně do roku 2029 sníží pracovní dobu strojvedoucích na 35 hodin týdně se zachováním plné mzdy. V úterý to oznámil personální šéf podniku Martin Seiler. Dráhy tak po sérii stávek a pěti měsících vyjednávání přistoupily na základní požadavek odborů strojvedoucích GDL. Strojvůdci budou mít podle kompromisní dohody možnost pracovat až 40 hodin týdně, pokud budou chtít, za což dostanou příplatky. Posun ve vyjednávání znamená úlevu pro miliony cestujících a také jistotu zásobování německého průmyslu.
26. 3. 2024|

Zpomalit vysokorychlostní tratě odmítají Kupka i Havlíček. Podle Davis je třeba myslet na regiony

S tím, jak se blíží plánovaný termín zahájení prvních staveb vysokorychlostních tratí v Česku, sílí i hlasy proti nim. Týkají se detailů – zejména se některé obce a jejich obyvatelé vymezují proti plánovanému trasování železnic – ale i celku. Některé ekologické spolky vyzvaly, aby se nové tratě stavěly na podstatně nižší rychlost než zatím zvažovaných 320 kilometrů za hodinu, spíše jen kolem 200 až 250 kilometrů. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) i jeho předchůdce, místopředseda ANO Karel Havlíček, to odmítli. Nicméně podle Havlíčka nesmí mít stát ani příliš velké oči a neplánovat víc tratí, než dokáže zaplatit. Kupka, Havlíček a spolupředsedkyně Zelených Magdalena Davis diskutovali o vysokorychlostních železnicích v Otázkách Václava Moravce.
24. 3. 2024|

Řidič kamionu, který se v Holešově srazil s vlakem, zaplatí padesát tisíc. Přejezd už je lépe zabezpečený

Státní zástupkyně podmíněně zastavila stíhání řidiče nákladního vozu, který se loni v červnu v Dobroticích, místní části Holešova na Kroměřížsku, srazil s vlakem. Informovalo o tom dozorové Okresní státní zastupitelství v Kroměříži. Vlak po srážce vykolejil, devět lidí se lehce zranilo, řidič nákladního auta těžce. Nyní musí zaplatit padesát tisíc korun na konto obětí trestné činnosti. Za obecné ohrožení z nedbalosti mu předtím hrozilo až pět let vězení. Podle Správy železnic je už přejezd lépe zabezpečený a v budoucnu na něm budou i závory.
20. 3. 2024|

Do středních Čech se vrátí turistické vlaky, do Brd a Českého ráje zamíří také cyklobusy

V sobotu vyjedou do středních Čech turistické vlaky a také dvě linky cyklobusů, k nimž o letních prázdninách přibude i třetí. V turistické sezoně budou kromě pravidelného provozu motorových vlaků jezdit ve vybrané termíny i parní vlaky, které se vydají na tradiční trasy do Posázaví, nově pojedou například i do Rožmitálu pod Třemšínem.
19. 3. 2024|

Teplické nádraží znovu vypadá jako v 19. století. Rekonstrukce je hotová jen zvenku, interiéry čekají na nájemce

Nádražní budova v Teplicích je po rekonstrukci – alespoň zvenku, kde se jí vrátil původní vzhled. Uvnitř ještě není plně zařízená, protože se Správě železnic nepodařilo najít nájemce prostor. Oprava historické budovy z poloviny 19. století stála 325 milionů korun a byla to zároveň poslední součást modernizace trati z Teplic do Ústí nad Labem.
19. 3. 2024|

Neprojedou auta ani vlaky, bourání nájezdů v Třeboni komplikuje dopravu čím dál víc

K silniční uzavírce v Třeboni přibyla i železniční výluka. Od minulého týdne je ve městě uzavřen nájezd z táborské silnice na jindřichohradeckou a auta, která se obvykle vyhýbají obytné zástavbě, musí hlouběji do města. Tatáž stavba navíc nyní způsobila, že se musely zastavit i vlaky. Náhradní autobusová doprava místo nich jezdí z třeboňského nádraží až do Českých Velenic.
19. 3. 2024|

Na rychlíkové trati z Brna na Ostravu a Olomouc začala týdenní výluka kvůli údržbě tratě

Kvůli týdenní výluce na rychlíkové trati z Brna na Ostravu a na Olomouc začaly místo vlaků vozit cestující autobusy. Nepojedou ani osobní vlaky z Vyškova do Přerova.
18. 3. 2024|