Praha a Středočeský kraj připravují šedesátimiliardový tendr na nového vlakového dopravce. Součástí je také nákup nových souprav. Zakázku chce kraj s hlavním městem vypsat letos v červnu. Jde o největší takový tendr v historii. I proto na něj bude dohlížet protikorupční organizace Transparency International. Modernizované spoje budou hlavní příměstské linky obsluhovat od roku 2029.
Staré CityElefanty zamíří do důchodu. Praha a Středočeský kraj chystají obří vlakový tendr
Po Praze a středních Čechách budou za pět let jezdit i velkokapacitní soupravy EMU 400. Nových vlaků bude minimálně čtyřiapadesát. Nakoupí je dopravce, který vyhraje výběrové řízení. Na dalších šedesát bude opce.
„To bude znamenat jak obnovu vozového parku, tak navýšení počtu vozidel. A my tak budeme mít zálohy, které budeme moci použít v případě nějaké poruchy, havárie,“ nastiňuje středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).
„Vlaky budou pro cestující maximálně pohodlné – budou bezbariérové, klimatizované a s wi-fi. Budou tam třeba i zásuvky, místa pro kočárky a kola,“ vypočítává pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
„Příšerné vraky“
Borecký míní, že železniční trať mezi Prahou a Berounem si spousta pasažérů pamatuje kvůli tomu, že na ní často jezdí „příšerné vraky“. Díky tendru má doznat výrazných změn k lepšímu. Stejně jako tratě ve směru na Kolín, Kladno nebo Mladou Boleslav. Teď na nich jezdí hlavně CityElefanty, kterých je v regionu celkem přes sedmdesát. V provozu jich v budoucnu zůstane jen část, naopak 25 nejstarších CityElefantů a takzvaných „syslů“ čeká vyřazení.
Nový dopravce dostane smlouvu na 30 let. Jeho jméno bude známé za dva roky. Do předběžných konzultací se přihlásily České dráhy, Arriva, RegioJet, rakouský národní dopravce a Železniční společnost Slovensko.
Vedení kraje nepočítá s žádnou dotací, většinu nákladů zaplatí z rozpočtu a z příjmů z jízdného. To plánuje od příštího roku zdražovat. Cena jízdenek by nicméně měla stoupat postupně.