Zpomalit vysokorychlostní tratě odmítají Kupka i Havlíček. Podle šéfky Zelených je ale potřeba myslet i na regiony

25 minut
Otázky Václava Moravce: Magdalena Davis, Karel Havlíček a Martin Kupka o dopravních stavbách
Zdroj: ČT24

S tím, jak se blíží plánovaný termín zahájení prvních staveb vysokorychlostních tratí v Česku, sílí i hlasy proti nim. Týkají se detailů – zejména se některé obce a jejich obyvatelé vymezují proti plánovanému trasování železnic – ale i celku. Některé ekologické spolky vyzvaly, aby se nové tratě stavěly na podstatně nižší rychlost než zatím zvažovaných 320 kilometrů za hodinu, spíše jen kolem 200 až 250 kilometrů. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) i jeho předchůdce, místopředseda ANO Karel Havlíček, to odmítli. Nicméně podle Havlíčka nesmí mít stát ani příliš velké oči a neplánovat víc tratí, než dokáže zaplatit. Kupka, Havlíček a spolupředsedkyně Zelených Magdalena Davis diskutovali o vysokorychlostních železnicích v Otázkách Václava Moravce.

Výstavba vysokorychlostních železničních tratí by měla v Česku začít přespříští rok. Jako první by měly začít vznikat úseky od Přerova k Ostravě a z Prahy ke středočeským Poříčanům, později by měly tratě s maximální rychlostí 320 kilometrů za hodinu vést od hranic se Saskem přes Ústí nad Labem a Prahu do Brna a odtud jednak do Ostravy, případně dále do Polska, a jednak do Břeclavi a případně dále do Rakouska a na Slovensko.

Později by se mohla stavět i vysokorychlostní trať z Prahy do Polska směrem na Vratislav a zásadně zmodernizovat stávající železnice z Prahy přes Plzeň do Bavorska. Před jakýmikoli plány nad rámec základní páteře ve směru Drážďany – Praha – Brno – Ostrava s odbočkou do Břeclavi ale varoval místopředseda opozičního ANO a exministr dopravy Karel Havlíček.

„Ta síť se už za nás přibližovala tři čvrtě bilionu. Pokud by se šlo ještě tím, že by byl směr na Wroclaw a západočeská část, tak se dostáváme k hranicím jednoho bilionu, možná ještě víc. Na to dnes nemáme,“ poukázal.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) nicméně míní, že i při stavbě vysokorychlostních tratí nelze rezignovat na ostatní. Zdůraznil, že například vylepšení železnice na západ Čech nemá mít podobu plnohodnotné vysokorychlostní trati. „Jsou připravené modernizace, které tam zajistí dvousetkilometrovou rychlost. To je příklad IV. koridoru na České Budějovice. Podobné kroky se chystají pro propojení s Bavorskem od Plzně směrem na Stod, Domažlice a Furth im Wald. To jsou důležité projekty. Ano, bude to znamenat velké výdaje, a proto také chystáme PPP projekty,“ řekl.

Mapa vysokorychlostních tratí
Zdroj: ČT24

Havlíček však připomněl, že zapojení soukromého kapitálu do PPP projektu samo o sobě stavbu nezlevní. Státnímu fondu dopravní infrastruktury přitom podle něj budou brzy chybět peníze. Podle Havlíčka se sice napřesrok počítá s tím, že bude mít fond 180miliardový rozpočet, z toho ale jen 57 miliard půjde ze státního rozpočtu a zhruba dalších 70 z Evropské unie. Domnívá se, že Kupka bude mít problém zbylé prostředky sehnat.

„Chybí vám 50 miliard korun. To budete požadovat po ministerstvu financí a já garantuju, že vám to ministr financí nedá,“ řekl Havlíček ministrovi v Otázkách Václava Moravce.

Pomaleji, šetrněji a s ohledem na napojení regionů?

U vysokorychlostních tratí nejde však zdaleka jen o to, jak se zaplatí. V českých reáliích bývá ostatně u dopravních staveb cena nezřídka až podružný problém. Jde hlavně o získání všech možných povolení a o to vypořádat se se všemi námitkami. Ty se nevyhýbají ani projektům vysokorychlostních železnic a týkají se jednak detailů trasování, jednak i celkového pojetí. Například starostka severočeské obce Hrobce nebo spolek Zelený kruh tvrdí, že s ohledem na hluk a vliv na životní prostředí by bylo potřeba omezit rychlost i na nových tratích na 200 nebo 250 kilometrů za hodinu.

Pro politiky největších stran koalice i opozice to však vůbec není přijatelné – trvají na 320 kilometrech za hodinu. „Pokud říkáte 220 až 250 kilometrů, tak to nebudou vysokorychlostní tratě,“ prohlásil Karel Havlíček. Martin Kupka považuje za zásadní „stavět to, co snese srovnání se zahraničím“.

Spolupředsedkyně Zelených Magdalena Davis se třistadvacítce nebrání za předpokladu, že to nepoškodí zdraví lidí ani přírodu. „Nejde o rychlost, jde o dopady na zdraví obyvatel a životní prostředí. Pokud se podaří zajistit podmínky tak, aby bylo možné mít české TGV, tak ano,“ podotkla.

Davis ale míní, že by plány vysokorychlostní tratě měly více zohledňovat potřeby vnitrostátního spojení regionů s centrem. „Vysokorychlostní tratě propojují základní velká centra v České republice, ale nepřinášejí přidanou hodnotu do regionů. Mohou to udělat ve chvíli, kdy budeme k vysokorychlostním tratím přikládat i regionální tratě, aby byly regiony propojené,“ apelovala.

Ministr dopravy však takové výtky odmítl. Je přesvědčen, že příprava vysokorychlostních tratí jde právě tím směrem, o němž hovořila Davis. „Jedna z důležitých motivací pro stavbu vysokorychlostních tratí je lepší propojení regionů. To je na samém začátku. (…) Bude to znamenat, že se lidé z Českých Budějovic snáz dostanou do Ostravy nebo do Liberce, že se podaří propojit jednotlivá místa a snižovat rozdíly mezi regiony,“ ujistil Kupka.

Spolupředsedkyně Zelených o tom však není přesvědčena. „Když se podíváme na mapu vysokorychlostních tratí, tak jediné skutečné propojení, které by přinesly, je mezi Brnem a Prahou ve smyslu venkova kolem nich,“ řekla o současných projektech.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Česko připravuje další evakuační let pro Čechy v Izraeli

Pro Čechy v Izraeli, který je od minulého pátku v konfliktu s Íránem, připravuje Česko další evakuační let. S ohledem na bezpečnost nelze podle ministryně obrany Jany Černochové (ODS) sdělovat bližší informace.
před 8 mminutami

Praha se potýká s nedostatkem míst ve speciálních školách

Praha řeší nedostatek míst ve speciálních školách pro děti se středním a těžkým mentálním postižením. Více než dvě desítky rodin netuší, zda jejich dítě v září někam nastoupí, další raději zvolily nucený odklad. Podle rodičů stát nedokáže zajistit dost míst pro všechny handicapované děti, zvažují proto žalobu. Ministerstvo školství ujistilo, že se snaží situaci s nedostatečnými kapacitami řešit dlouhodobě právě se zřizovateli škol.
před 1 hhodinou

Motorkáři patří na silnicích k nejzranitelnějším. Jak vážným nehodám předcházet?

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Jsou zapojeni do mnoha vážných i smrtelných nehod, přičemž většina z nich je způsobena lidskou chybou, a to jak ze strany samotných motorkářů, tak i ze strany ostatních účastníků provozu. Jen v minulém roce na českých silnicích zahynulo 81 motocyklistů. Jak mohou řidiči aut předcházet nehodám s motorkami a na co by si měli dávat pozor sami motocyklisté?
před 2 hhodinami

Bitcoinovou kauzu by měl prověřit Nejvyšší kontrolní úřad, myslí si Richterová

Bitcoinovou kauzu by měl podle místopředsedkyně sněmovny Olgy Richterové (Piráti) prověřit Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), řekla v pátečním Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem. NKÚ má podle ní bohaté zkušenosti a zároveň velkou nezávislost. Pirátská strana podle Richterové vládě navrhla, aby na místo ministra financí a spravedlnosti dosadila odborníky, nikoliv stranické kolegy. Není podle ní dobře, aby kauza nahrávala předsedovi hnutí ANO Andreji Babišovi a hnutí SPD.
před 3 hhodinami

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
před 4 hhodinami

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
před 13 hhodinami

Kyberpodvodů mířících na klienty bank přibylo, setkala se s nimi většina lidí

Za první tři měsíce letošního roku banky registrují skoro 23 tisíc útoků na své klienty, což je o jedenáct procent více než o rok dřív. S pokusem o podvod se podle průzkumu Ipsos setkala většina lidí, dvě pětiny z nich to ale nenahlásí. Podvodníci se často vydávají za známé a přátele, potenciální oběti kontaktují například přes aplikaci WhatsApp. Škody za první čtvrtletí přesáhly 364 milionů korun. To bylo o přibližně sedm milionů více než za stejné období loni, průměrná škoda na jednoho klienta ale mírně klesla.
před 14 hhodinami
Načítání...