Německá železniční společnost Deutsche Bahn (DB) postupně do roku 2029 sníží pracovní dobu strojvedoucích na 35 hodin týdně se zachováním plné mzdy. V úterý to oznámil personální šéf podniku Martin Seiler. Dráhy tak po sérii stávek a pěti měsících vyjednávání přistoupily na základní požadavek odborů strojvedoucích GDL. Strojvůdci budou mít podle kompromisní dohody možnost pracovat až 40 hodin týdně, pokud budou chtít, za což dostanou příplatky. Posun ve vyjednávání znamená úlevu pro miliony cestujících a také jistotu zásobování německého průmyslu.
Německé dráhy se dohodly s odbory. Pracovní doba strojvedoucích klesne až na 35 hodin týdně
„Debaty byly tvrdé, ale nyní jsme se dokázali dohodnout na inteligentním kompromisu,“ uvedl Seiler. Tento kompromis, který bude podle Seilera založen na principu více peněz za více práce, umožní zvolit si pracovní dobu v rozmezí 35 až 40 hodin týdně. „Je to přelomové rozhodnutí,“ poznamenal.
Týdenní pracovní doba se ze současných standardních 38 hodin týdně bude snižovat postupně. Do roku 2026 klesne na 37 hodin a do roku 2029 na zmíněných 35 hodin, a to vždy se zachováním plné mzdy. Strojvedoucí se ale mohou rozhodnout pro delší pracovní závazek, což bude znamenat o 2,7 procenta vyšší hodinovou mzdu. Dráhy uvedly, že strojvedoucí a průvodčí, kteří budou místo 35 hodin pracovat 40 hodin týdně, si vydělají v konečném součtu o čtrnáct procent více.
V rámci dohody s GDL souhlasily dráhy se zvýšením mezd, a to o 420 eur (10 tisíc korun) měsíčně. Pracovníci rovněž dostanou jednorázový protiinflační bonus 2850 eur (72 tisíc korun). V rámci dohody, která platí 26 měsíců zpětně od 1. listopadu 2023, se obě strany dohodly, že téměř dva roky nebude docházet ke stávkám, napsala agentura Reuters.
Dráhy dříve odmítaly „nereálný požadavek“
Odboráři se prostřednictvím protestů snažili DB přinutit k zavedení pětatřicetihodinového pracovního týdne se zachováním plné mzdy. Dráhy jako kompromis původně nabízely snížení týdenního pracovního úvazku ze současných 38 na 36 hodin, což odbory odmítly. Snížení až na 35 hodin označovaly dříve dráhy za nereálný požadavek ohrožující provoz železnice.
Strojvedoucí sdružení v odborech GDL od loňského listopadu stávkovali už šestkrát. Kvůli protestům stála nejen osobní doprava, ale také nákladní, což vedlo k rozsáhlým problémům při zásobování průmyslu. Stávka pokaždé dolehla i na české cestující, neboť dráhy mimo jiné odřekly spoje mezi Prahou a Berlínem, noční vlaky do Curychu nebo regionální linku mezi Chebem a bavorským Marktredwitzem. Potíže postihly i expresní vlaky mezi Prahou a Mnichovem, ačkoli toto spojení neprovozují DB.