Soutěž na návrh terminálu vysokorychlostní železnice v Jihlavě má vítěze. Některé obce ale s plány tratí nesouhlasí

3 minuty
Události v regionech: Vysokorychlostní trať na Vysočině
Zdroj: ČT24

Architektonickou soutěž na terminál plánované vysokorychlostní železnice (VRT) v Jihlavě-Pávově vyhrálo francouzsko-české sdružení Arep Architectes – monom. Terminál bude sloužit jako přestupní uzel mezi VRT, regionálními vlaky, autobusy a městskými trolejbusy, cestující tam budou přijíždět také auty. Denně odbaví až šest tisíc cestujících. Stavba s předpokládanou hodnotou dvě a tři čtvrtě miliardy korun obsahující i přemostění dálnice D1 by měla začít v roce 2029. Někde ale s plány vysokorychlostních tratí stále nesouhlasí. Například třináct obcí na Havlíčkobrodsku. Jejich memorandum mimo jiné žádá o diskusi o dopadech projektu.

Jedním z důvodů, proč starostka Okrouhličky Štěpánka Trbušková (nestr.) nechce, aby kolem obce vedla vysokorychlostní železnice, jsou vodní zdroje. Kvalitu života místních podle ní sníží i hluk. „Zemědělci budou mít zvýšené náklady na provoz, protože budou muset tu trať objíždět. Budeme v podstatě žít za dráty, nebude prostupná krajina, přijdeme o zemědělské půdy,“ řekla Trbušková.

Nová železnice nemine ani katastr obce Pohleď. Starosta Jindřich Holub ji ale naopak podporuje, protože obyvatelům umožní rychleji cestovat po republice a region tak dostane příležitost pro rozvoj. „Vzdálenost bude stejná, ale časově budeme v podstatě předměstí Prahy, což může být pro někoho zajímavé, že může tady bydlet a pracovat v Praze nebo naopak,“ vysvětlil starosta. Vysokorychlostní trať na Vysočině povede od Světlé nad Sázavou přes Jihlavu do Velké Bíteše. Některé linky ale odbočí na stávající železnici, projedou další města a potom se napojí zpět.

Jihlava by se podle Kupky mohla stát centrem rozvoje

„Vysokorychlostní tratě budou znamenat důležitý krok do budoucnosti české železnice, ale budou znamenat také důležitý krok do budoucnosti českých regionů,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Uvedl, že díky terminálu, který by měl být na moderním klíčovém spojení mezi Berlínem, Prahou, Brnem a Vídní, by se Jihlava mohla stát centrem dalšího rozvoje.

Terminál v Jihlavě-Pávově bude na vysokorychlostní železnici mezi Světlou nad Sázavou na Havlíčkobrodsku a Velkou Bíteší na Žďársku. Jeho nástupiště budou dlouhá čtyři sta metrů. Terminálem by mělo denně projíždět až sto osmnáct vlaků. Cesta z Jihlavy do Prahy by pak měla trvat čtyřicet až padesát minut podle zvoleného spoje a ve druhém směru do Brna okolo čtyřiceti minut, uvedl Marek Pinkava ze Správy železnic. Dnes trvá cesta vlakem z Jihlavy do Prahy okolo dvou hodin a na Brno hodinu a tři čtvrtě.

Otevřená architektonicko-urbanistická soutěž začala loni v září, zúčastnilo se jí pětadvacet architektonických ateliérů. U vítězného návrhu porota ocenila způsob, jakým se nový dopravní uzel zapojuje do krajiny, jíž prochází konvenční železnice i D1. Terminál bude blízko dálničního sjezdu na 112. kilometru.

Zatím nejsložitější terminál

Po terminálu Praha-východ a Roudnice nad Labem je jihlavský terminál třetí v pořadí, u něhož Správa železnic zná budoucí podobu. Jihlavský terminál z nich bude nejsložitější. „Je v extrémně obtížné lokalitě,“ poznamenal Matyáš Hron ze Správy železnic, který měl přípravu architektonické soutěže na starosti. Uvedl, že plánovaným počtem cestujících je jihlavský terminál srovnatelný s některými pražskými nádražími, zastavovat tam budou i mezinárodní vlaky. U terminálu se počítá s parkovišti pro tři tisíce vozidel.

Část vlaků bude z VRT zajíždět na nádraží Jihlava-město, které se Správa železnic ve spolupráci s radnicí chystá také modernizovat. V Jihlavě budou tyto vlaky moci sjíždět i na konvenční železnici, stejně jako ve stanicích Světlá nad Sázavou a Velká Bíteš.

Soutěžní návrhy na jihlavský přestupní terminál jsou vystavené v tamním Domě kultury a odborů. Veřejnost si je může prohlížet do 17. dubna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 59 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 2 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 12 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 12 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...