Začala výstavba dálnice D11 z Hradce do Smiřic. Prodraží se o 150 milionů

Na dálnici D11 se opět vrací stavební stroje, sdružení firem v čele s Eurovií CS v pondělí zahájilo stavbu nového úseku z Hradce Králové do Smiřic. Na staveništi zatím odborníci vytyčují inženýrské sítě a firmy přivážejí techniku. Jde o stejný úsek, kde koncem ledna stavební firmy odstoupily od smlouvy. Ministerstvo dopravy pak s nimi podepsalo dodatek, podle kterého se úsek prodraží asi o 150 milionů. Dálnice v délce 15,5 kilometru přijde na více než 2,7 miliardy korun bez DPH a hotova by měla být v roce 2022.

Stavební stroje na dálnici D11
Zdroj: ČTK Autor: David Taneček

„Fakticky na stavbě práce v plném rozsahu ještě vidět nejsou, k tomu dojde podle počasí pravděpodobně v průběhu nejbližších týdnů,“ uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková.  

Konsorcium stavebních firem oznámilo koncem ledna podmínečné odstoupení od smlouvy. Podle firem jim Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) řádně nepředalo staveniště. ŘSD na to reagovalo vypovězením smlouvy. 

Obě strany později 11. února podepsaly dodatek ke smlouvě o dostavbě a dohodly se, že práce začnou do 14 dnů. Podle dodatku firmy dostanou požadovaných dodatečných 148,63 milionu korun bez DPH. Původní vysoutěžená cena byla 2,594 miliardy korun bez DPH.

Úsek dálnice D11 Hradec Králové – Smiřice
Zdroj: ŘSD

Úsek ze Smiřic do Jaroměře má být hotový dříve 

Firmám vznikl podle smlouvy nárok na dodatečnou smlouvu, protože ŘSD neoznámilo zahájení stavby do 12 měsíců. Dodatek také zkrátil termín uvedení dálnice do provozu o jeden měsíc na 43 měsíců. Protože za datum zahájení stavby se bere 5. říjen 2018, měla by být dálnice uvedena do provozu do 5. května 2022. Termín úplného dokončení díla dodatek zkrátil také o jeden měsíc na 55 měsíců, tedy do 5. května 2023.

Z trasy dálnice D11 nyní pokračuje výstavba sedmikilometrového úseku ze Smiřic do Jaroměře, který má být hotov do konce roku 2021. Úsek staví sdružení společností Porr a Porr Bau za 1,5 miliardy korun bez DPH.

Zbývající úseky D11 z Jaroměře do Trutnova a z Trutnova ke státní hranici měří 40,8 kilometru. ŘSD u obou usiluje o vydání územního rozhodnutí, aby mohlo začít vykupovat pozemky.

D11 z Prahy na polské hranice se začala stavět v roce 1978 a z plánovaných 154 kilometrů je hotovo zhruba 91 kilometrů. Od srpna 2017 dálnice končí na okraji Hradce Králové sjezdem do části Kukleny. V Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3.